Psalmii Utreniei, grupul de psalmi care in cartile de liturgica mai este numit unerori Hexapsalmul (exapsalmos), consta in sase psalmi - psalmii 3, 37, 62, 87, 102, si 142 - si incepe prin rostirea de trei ori a doxologiei ingeresti "Slava intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavoire” (Lc. 2;14), si prin rostirea de doua ori a stihului "Doamne, buzele mele vei deschide si gura mea va vesti lauda Ta”.
Citirea celor sase psalmi simbolizeaza perioada de intuneric in care au fost primii oameni, dupa caderea in pacat. De aceea, la manastiri, cand Utrenia se oficiaza in cadrul Privegherii, in timpul citirii celor sase psalmi se sting toate luminile din biserica, cu exceptia celei de la analog. Astfel, de la inceput, Utrenia ne duce cu gandul totodata la nastrea lui Hristos, care s-a intamplat noaptea.
Cei sase psalmi au fost randuiti sa se citeasca la slujba diminetii pentru ca in textul lor se vorbeste si despre scularea noastra din somnul noptii si despre rugaciunea de dimineata: ”Eu m-am culcat si am adormit; sculatu-m-am, ca Domnul ma va sprijini. (Ps.3;5)”; "Iar eu catre Tine, Domane, am strigat si dimineata rugaciunea mea Te va intampina (Ps. 87;14)”. Mai ales Psalmul 62 ("Dumnezeule, Dumnezeul meu, pe Tine Te caut dis-de-dimineata.”) este psalmul diminetii prin excelenta. Psalmul 87 exprima totodata tanguirea omului Legii Vechi pentru pacate, neputinta si deznadejdea sa: ". pleaca urechea Ta spre ruga Mea, Doamne, ca s-a umplut de rele sufletul meu si viata mea de iad s-a apropiat. Socotit am fost cu cei ce se coboara in groapa; ajuns-am ca un om neajutorat, intre cei morti slobod. Ca niste oameni raniti, ce dorm in mormant, de care nu Ti-ai mai adus aminte si care au fost lepadati de la mana Ta. Pusu-m-au in groapa cea mai de jos, intru cele intunecate si in umbra mortii“.
Impreuna cu Psalmul 3, acesta este mostenit din serviciul iudaic. Il gasim mentionat ca facand parte din rugaciunea de dimineata in Constitutiile apostolice (II, 59 si VIII, 38), ca si in alte documnete vechi.
Cei sase psalmi sunt impartiti in doua parti printr-o doxolgie mica in cinstea Sfintei Treimi. Astfel, dupa citirea primilor trei psalmi citim, "Slava. Si acum.”, si Aliluia, Aliluia, Aliluia, slava Tie Dumnezeule” de trei ori, apoi din noi "Slava . Si acum.”, continuand cu citirea celorlati trei psalmi.
Dupa citirea primilor trei psalmi, preotul iese din altar putand numai epitrahilul, si stand in fata usilor imparatesti cu capul descoperit, citeste in taina „Rugaciunile Diminetii”, douasprezece la numar.
Aceste rugaciuni au un continut variat. Textul, numarul si asezarea acestor rugaciuni in randuiala Utreniei nu au de la inceput cele de astazi. Asezarea actuala a acestor rugaciuni in cadrul Utreniei din Liturghier dateaza, dupa unii, aproximativ din sec. al XI-lea.
In ceea ce priveste cuprinsul acestor rugaciuni, ele exprima, mai toate, multumirea de la sfarsitul noptii si cererea de la inceputul zilei, adresate lui Dumnezeu din partea credinciosilor, prin preot, in numele comunitatii.
Preotul stand inaitea usilor imparateasti il infatiseaza pe omul izgonit din rai. Din acest motiv, in cadrul Utreniei din noaptea Pastilor, cat si in intreaga Saptamana Luminata, nu se citesc Psalmii Utreniei si nici "Rugaciunile diminetii". Acestea sunt inlocuite prin cantari care vestesc bucuria Invierii.
Psalmii Utreniei sau Psalmii Judecatii
Dintr-o mare serie de observatii cu privire la citirea si ascultarea celor sase psalmi, pe care le gasim in Tipic si in cartile liturgice in care aflam randuiala Utreniei, observam ca Biserica acorda o mare importanta celor sase psalmi.
Unii duhovnici considera ca aceia dintre credinciosi care isi permit sa se aseze sau sa paraseasca biserica, in timpul citirii celor sase psalmi, "pacatuiesc foarte”.
Legat de lipsa evlaviei, manifestata tot mai mult in randul crestinilor, Cuviosul Paisie Aghioritul ne pune inainte o intamplare:
"Odata a fost gazduit un preot la manastirea Stavronikita si la psalmii Utreniei cobora strana si se aseza. "Parinte", ii spun, "se citesc psalmii Utreniei". "Asa ii ascult mai bine", imi spune. Auzi vorba! Dupa cativa ani a venit si m-a gasit. In timpul discutiei mi-a spus ca facea icoane de hartie si le dadea de binecuvantare. "Cum lipesti icoanele?", il intreb. "Pun clei pe lemn", imi spune, "Pun apoi si icoana si cand fac mai multe, le pun una peste alta si eu ma asez deasupra lor, ca sa se lipeasca bine. Iau si o carte si citesc putin". Cand am auzit mi s-a urcat parul in varful capului. "Ce faci?", il intreb. "Stai deasupra icoanelor ca sa se lipeasca?". "De ce? Nu-i bine?", imi raspunde.
Vezi unde se ajunge? Raul este ca lipsa de evlavie inainteaza, nu se opreste. Omul evolueaza sau spre bine sau spre rau. De unde a pornit acela si unde a ajuns! "Astfel ascult mai bine cei sase psalmi", a spus atunci, si a ajuns sa spuna "Astfel si icoanele se vor lipi si eu voi citi". Cand i-am spus atunci despre cei sase psalmi, i s-a parut lucru ciudat. In timp ce alti parinti batrani stateau in picioare. Se sprijineau putin de strana, dar nu se miscau deloc. Altceva este sa fie cineva bolnav, sa-i tremure picioarele si sa stea jos - n-o sa-l pedepseasca Hristos - si altceva este ca altul sa creada ca ceea ce face el este cel mai bine si sa spuna: "Sezand, savurez mai bine". Asta cum s-o justifici? Viata duhovniceasca nu este desfatare. Daca te doare ceva stai jos. Hristos nu este tiran. Si Avva Isaac spune: "Daca nu poti in picioare, asaza-te". Nu spune: "Daca poti, asaza-te".
Chiar si in evlavia populara exista credinta ca Judecata de Apoi, de la a doua Venire a Mantuitorului, va dura cat citirea acestor sase psalmi. In acest sens, Psalmii Utreniei mai sunt cunoscuti ca "Psalmii Judecatii”.
Tot parintele Paisie Aghioritul, intrebat fiind de ce nu se sta jos la cei sase psalmi, ne respunde: "Pentru ca simbolizeaza Judecata. De aceea, atunci cand se citesc cei sase psalmi, este bine ca mintea sa mearga la vremea Judecatii. Cei sase psalmi dureaza 6-7 minute. Dupa primii trei psalmi nu facem nici cruce, deoarece acum Hristos nu va mai veni sa se rastigneasca, ci va veni ca Judecator.”
Radu Alexandru
-
Cititi Psaltirea ca sa alungati diavolii
Publicat in : Editoriale
-
Psaltirea irlandeza a Sfantului Columba
Publicat in : Editoriale
-
Psaltirea, o rugaciune aparte
Publicat in : Editoriale
-
Psaltirea voroneteana
Publicat in : Religie
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.