Dragostea invinge oboseala

Dragostea invinge oboseala

Slujbele ortodocsilor sunt prea lungi si fara logica, zic unii dintre cei care trec prea rar prin (pe langa) biserica. Nu trebuie judecati! Superficialitatea acestui gand se intemeiaza nu pe reaua lor vointa, ci pe nestiinta lor, care nu le da voie sa inteleaga sensul fiecarui gest si cuvant liturgic.

Slujbele cauta sfintenia, nu masura lumii

Diferenta esentiala intre slujbele ortodocsilor si oricare alte slujbe din lume este aceea ca slujbele ortodocsilor nu cauta sa incapa in masura impusa de lume, ci, prin centrarea lor in jurul lui Dumnezeu, care, "ieri si azi si in veci, este acelasi" (Evrei 13, 8), cauta sa inalte lumea la masura lor, vrednica de tot efortul si sfintitoare.

Lumea, precum "patul lui Procust", cauta sa-i faca pe toti si pe toate dupa masura ei, iar masura ei este mult prea mica fata de maretia la care este chemat omul. In definitiv, acelasi lucru il cauta si Ortodoxia, anume sa-i inalte pe toti si pe toate la masura sfinteniei - scopul primar si final al creatiei - singura vrednica de a petrece vesnic impreuna cu Dumnezeu.

Fiecare slujba este o Taina

Slujbele sunt rugaciuni obstesti cu mare putere sfintitoare. In cadrul acestora, preotul si credinciosii cer staruitor mila lui Dumnezeu, slavindu-L si multumindu-I pentru toate. Mai ales in slujbe, unde toti se roaga "cu o gura si cu o inima", se transmite si se primeste harul lui Dumnezeu, care, in mod tainic, il curateste si-l sfinteste pe om.

Sfanta Liturghie, impreuna cu cele "sapte laude bisericesti", reactualizeaza istoria lumii si a omului, de la creare si pana in prezent, si anticipeaza sfarsitul lumii si viata cea vesnica, intr-un "cer nou si pamant nou" (Apocalipsa 21, 1).

Randuiala slujbelor a fost stabilita de Parintii Bisericii, luminati fiind ei de harul Sfantului Duh. In cadrul slujbei, rugaciunea este intrerupta de scurte cuvinte de invatatura, luate mai ales din Vechiul si Noul Testament. Acestea sunt scurte cateheze. Cantarile, la randul lor, infatiseaza fapte, minuni si invataturi ale Sfintilor.

Stralucirea slujbelor Bisericii este inchinata Mirelui ei, adica Mantuitorului Iisus Hristos. Toata frumusetea liturgica este inchinata Sfintei Treimi. Tot aurul si argintul, toata smirna si tamaia, toata lumina si jertfa cea "cu mireasma duhovniceasca" sunt inchinate lui Dumnezeu, Parintelui nostru Cel ceresc. Toata frumusetea si solemnitatea slujbelor, toata evlavia din gesturile liturgice si toata cantarea cea cu osteneala mestesugita este inchinata Sfantului Duh, Celui care ne daruieste noua Viata.

Dragostea invinge oboseala

Sfanta Liturghie este centrul vietii crestine, pentru ca Sfanta Liturghie este Hristos. Impartasania este modul desavarsit (in aceasta lume) in care Dumnezeu se daruieste oamenilor. Fiecare slujba este un timp al asteptarii si al apropierii de Dumnezeu, pentru ca fiecare slujba este o treapta care-l urca pe om tot mai aproape de Sfanta Liturghie.

Pentru ca mai ales trupul omului este supus oboselii, in biserica s-au randuit strani si momente de asezare in ele. Spre exemplu, credinciosii pot sedea in strani la citirea Apostolului si a Catismelor din Psaltire, precum si in alte momente, dupa cuviinta. Stranile, deci, sunt un pogoramant facut oamenilor din dragoste, iar nu un lucru absolut necesar vietii liturgice.

Parintii s-au ingrijit si de trupul omului, atunci cand au intocmit slujbele. Spre exemplu, cand se savarseste slujba de priveghere, care este mai lunga decat celelalte, se imparte credinciosilor, spre mancare, "litia", adica painea stropita cu vin, care se sfinteste in cadrul Vecerniei mari. Se doreste intarirea trupului, pentru slujba care urmeaza in continuare.

Unde il asteptam pe Hristos ?

Nicaieri nu-L putem astepta pe Iisus Hristos mai bine decat in biserica. Chiar daca motaim, chiar daca adormim, important este sa nu renuntam la osteneala asteptarii si la priveghere. El insusi ne-a zis: "Privegheati si va rugati, ca sa nu intrati in ispita", "ca nu stiti in care zi vine Domnul vostru" (Matei 26, 41; 24, 42). Acesta este sensul vietii crestine, asteptarea constanta a Mantuitorului nostru.

Cel care iubeste poate sta ore intregi privind fotografia celui iubit, ori vorbind cu el, uitand chiar de foame si de somn. Tot asa, crestinul care-L iubeste pe Dumnezeu poate sta ore intregi in biserica, la sfintele slujbe, uitand chiar de foame (post) si de somn (priveghere).

*

Adevarata dragoste invinge oboseala, pentru ca, de dragul celui iubit, jertfa de sine devine izvor de odihna. In sfintele slujbe, deci, dragostea invinge oboseala.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

25 Februarie 2014

Vizualizari: 5252

Voteaza:

Dragostea invinge oboseala 5.00 / 5 din 5 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • vasile zamfirPostat la 2014-02-25 15:03

    aceasta este O cauza..Timpul citirii pomelnicelor în auzul credincioşilor devine astfel timp mort, fragmentând desfăşurarea slujbei bisericeşti. Auzirea numelor de către credincioşi satisface numai pe aceia care ţin cu tot dinadinsul să-şi audă rostit numele şi care urmăresc cu multă atenţie citirea pomelnicelor doar pentru a-şi descoperi numele, ceea ce duhovniceşte nu-i ajută cu nimic, ci, dimpotrivă, poate cultiva începutul mândriei în inima lor.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact