Starea primordiala a omului dupa invatatura catolica

Starea primordiala a omului dupa invatatura catolica

 

Starea primordiala a omului dupa invatatura catolica

 

Primul om era alcatuit, dupa Biserica apuseana, din doua parti: din elementele constitutive naturale si din darurile supranaturale ale gra­tiei. Elementele naturale sunt trupul, care in sine nu era nici nemuritor, nici nepatimitor, si sufletul rational si liber, care reprezinta chipul lui Dumnezeu in om. Darurile supranaturale sunt asa numita justitia originalis, sau totalitatea avantajelor care impodobeau fiinta umana, ca nemurirea trupului si libertatea lui de patimi si boli, armonia impulsurilor si poftelor sufletului, care se supuneau ratiunii, stapanirea omului peste natura, dar mai ales si prin excelenta un grad cu totul superior de desavarsire inte­lectuala si morala.

 

Foarte clar expune ideia aceasta Bellarmin. Omul fiind compus, zice el, din spirit si materie, spiritul e purtat spre binele spiritual si inteligibil, iar materia spre cel trupesc si sensibil; dar aceasta opozitie intre cele doua porniri ale omului intretin in el o lupta ce-l impiedica de la infaptuirea cea dreapta si ridica nenumarate greutati in calea savarsirii binelui. Dar providenta divina i-a dat omului darul supranatural sau justitia originara  ca pe un leac impotriva acestei boli si ca pe un frau, prin care nu numai partea   inferioara   a  omului  e  tinuta  in  ascultare  de cea   superioara,  ci si cea superioara si mai dumnezeiasca e tinuta cu usurinta in legatura cu Facatorul ei, Dumnezeu. Deci corectitudinea  partii inferioare a  omului e un dar supranatural, neprovenind si neputand proveni din puterile firii. Unde acest dar supranatural  se retrage si omul e lasat cu fiinta lui naturala, inceteaza si armonia partii spirituale si materiale a omului si se starneste lupta celor doua elemente ale lui.

 

S-a reprosat catolicismului ca, considera legatura intre dreptatea ori­ginara si fiinta omeneasca asa de exterioara si de mecanica, incat omul natural inainte de cadere nu e nimica altceva decat purtatorul pasiv al darurilor supranaturale ale dreptatii. Misiunea dreptatii originare nu consta in altceva, cum am va­zut, decat sa tina in frau pornirile psihice prin ratiune, infaptuind "corec­titudinea partii inferioare" si tinand pe cea superioara in ascultare de Dum­nezeu. Dar in felul acesta firea omeneasca nou zidita, apare in sine goala de orice demnitate si noblete, ca  una ce consta  din elemente prin fire contradictorii si e expusa  unei  perpetue  ciocniri   intre ele.  

 

Pe de alta parte, conceptia aceasta face cu totul neinteleasa caderea lui Adam. Daca ceea ce il tinea pe Adam intr-o stare superioara celei a omului cazut, era exclusiv fraul darului supraadaus, natura in sine fiind si inainte de cadere la fel cu cea de dupa aceea, cum se face ca la un moment dat acest frau n-a mai reusit sa-si implineasca rostul lui?

 

Natura lui Adam nici in momentul caderii n-a fost altfel decat ina­inte. Ea mereu trebuia sa se miste impotriva fraului. Daca in momentul caderii fraul a cedat, inseamna ca a vrut sa cedeze, sau a fost prea slab ca sa reziste in mod statornic. Vina caderii e aruncata asupra lui Dumne­zeu, in doua sensuri: ca n-a putut face decat o natura sfasiata de tendinte contradictorii, deci pornita spre pacat, si ca fraul dat ca remediu l-a re­tras de buna voie, sau s-a dovedit prea slab. Pentru catolici, caderea lui Adam ramane un mare mister. Iar pacatul stramosesc devine o simpla lip­sire de darurile supradause, precum dreptatea in Hristos, un element cu totul exterior, legat mecanic cu firea omeneasca.

 

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 4200

Voteaza:

Starea primordiala a omului dupa invatatura catolica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact