Faptele bune in invatatura ortodoxa si catolica

Faptele bune in invatatura ortodoxa si catolica

 

Faptele bune in invatatura ortodoxa si catolica

 

Ortodoxia si Catolicismul afirma necesitatea faptelor bune pentru mantuirea omului care crede. Protestantismul sustine ca omul nu trebuie sa contribuie la mantuirea sa decat cu credinta. In invatatura ortodoxa si catolica se afirma ca omul trebuie sa-si manifeste credinta prin fapte bune, caci "credinta fara fapte este moarta" (Iacob 2, 26), si "cel ce nu pazeste poruncile mincinos este si nu se afla in adevar" (I Ioan 2, 4), deci nu se mantuieste.

 

Intalnim insa, o diferenta intre modul in care sunt intelese faptele bune in ortodoxie si catolicism. Ordodoxia a ramas la invatatura Sfintei Scripturi si a Sfintilor Parinti, potrivit carora, omul dupa ce a primit credinta, se innoieste prin fapte, se preschimba din zi in zi. Prin fapte "ne curatim de toata spurcaciunea carnii si a duhului, desavarsind sfintenia intru frica lui Dumnezeu"(II Cor. 7,1). Prin ele crestem dupa chipul lui Hristos "la starea barbatului desavarsit" (Efes.4,13). Prin fapte inaintam in imparatia lui Dumnezeu sau imparatia lui Dumnezeu inainteaza in noi. Aceasta invatatura despre rostul faptelor bune, corespunde in ortodoxie cu invatatura despre pacat. Daca pacatul a ranit firea omeneasca, faptele bune o vindeca.

 

In catolicism s-a pierdut in mare masura intelegerea acestui rost ontologic al faptelor bune. In catolicism se afirma ca pacatul nu a adus nici o modificare firii omenesti, astfel incat faptele au primit un rost juridic, am putea spune - caracterul de obiect al unui contract intre om si Dumnezeu. Ele se implinesc de omul credincios nu pentru a se reface prin ele, ci pentru ca Dumnezeu le cere in schimbul bunurilor vesnice cu care le raspalteste. Astfel, credinciosul face faptele bune pentru merite si nu pentru a se innoi si desavarsi prin ele.

 

Mentalitatea iudaica si romana, atat de staruitor combatuta de Sfantul Apostol Pavel, despre mantuirea printr-o dreptate proprie, nu prin harul lui Hristos, a reinviat in catolicism sub forma doctrinei despre meritul faptelor bune ale crestinului botezat.

 

Ceea ce reproseaza ortodoxia catolicismului despre rostul faptelor bune, este nu faptul ca ele se fac pentru ca le vrea Dumnezeu, ci faptul ca se fac pentru a obliga prin ele pe Dumnezeu.

 

Trebuie sa amintim ca in ortodoxie, harul este o energie necreata a persoanelor divine, comunicata noua de Sfantul Duh. Omul credincios, ajutat de Sfantul Duh, nu-si lucreaza singur mantuirea, nu lucreaza numai prin puterile lui. La catolici gratia fiind creata, puterea ajutatoare nu este puterea Sfantului Duh. Gratia este o entitate deosebita de persoana Sfantului Duh. Deci, nu este o putere personala, o lucrare personala.

 

Stim ca atunci cand omul face ceva din iubire pentru semenul sau, nu se gandeste la meritul faptei sale. Iubirea il face sa nu se gandeasca deloc la interesul sau, ci numai la celalalt. Iubirea nu pretinde nimic si nu se pretinde. Iubirea este o chenoza voluntara a unei persoane, pentru a face sa creasca cealalta persoana. Nimeni nu ti se daruieste cand pretinzi ca ai un drept la acesta. Cu cat te socotesti mai nevrednic de acesta, cu atat ti se daruieste mai sigur. Cel smerit considera mereu ca a facut prea putin pentru lauda lui Dumnezeu, si in acesta socotinta are un impuls tot mai mult. Dimpotriva, cel care face fapte bune pentru a se impune, pentru a pretinde o rasplata, se grabeste sa se socoteasca ajuns la masura, pentru ca acesta este dispozitia celui pornit sa pledeze pentru sine.

 

In concluzie, putem afirma ca in ortodoxie vorbim prin faptele bune de o comuniune intre om si Dumnezeu, pe cand in catolicism intalnim o conceptie contractuala care face pe credincios si pe Dumnezeu exteriori unul altuia, care face pe credincios sa-si distinga precis sfera sa de interese in fata lui Dumnezeu. Conceptia catolica despre meritul faptelor a dus si la teoria meritelor prisositoare ale Sfintilor. Dupa teoria meritelor prisositoare, credinciosul poate sa-si castige un drept asupra unor bunuri care intrec trebuinta lui de fericire vesnica. Surplusul acesta de merit si de fericire echivalenta poate fi trecut apoi altor credinciosi care au mai putin. Nu credinciosul este cel ce da lui Dumnezeu mai mult decat are lipsa sa primeasca el de la Dumnezeu, ci Dumnezeu ii da aceluia nesfarsit mai mult decat i-a dat el.

 

 

 

 

 

 

 

Pe aceeaşi temă

16 Iulie 2012

Vizualizari: 15151

Voteaza:

Faptele bune in invatatura ortodoxa si catolica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact