Literatura Teologiei morale in epoca medievala

Literatura Teologiei morale in epoca medievala

 

Literatura Teologiei morale in epoca medievala (787-1453)

 

In Rasarit

                           

Literatura teologica rasariteana din aceasta perioada s-a dezvoltat in special in jurul manastirilor, cultivandu-se indeosebi directia ascetica. De la reinfiintarea scolii celei mari din Constantinopol, incep sa apara scrieri cu cuprins moral si la autori laici.

 

1)  Teodor Studitul (nascut  la  759) - a dezvoltat o intensa activitate de innoire ascetica. Intre alte lucrari, amintim cele doua colectii mari de cateheze. Din scrierile lui putem cunoaste disciplina   monahala din  acea  vreme.

 

2)  Fotie   (nascut la 820), majoritatea scrierilor sale au un cuprins  dogmatic si  polemic.  Importante pentru Morala sunt de amintit  unele  din  omiliile sale,   apoi  unele  comentarii  la  cartile  Noului  Testament, "Nomocanonul" sau, precum  si colectia sa de proverbe, in numar de 214.

 

3)  Simeon Metaphrastul   (jumat.  a  II-a  a   seolului   X) de la el avem doua colectii de cuvantari  sau sentinte morale, facute dupa scrierile lui Vasile cel Mare si Macarie Egipteanul.

 

4)  Simeon cel Tanar   (secolul   XI)   este   unul din   cei   mai    insemnati    asceti    ai Bisericii  rasaritene,  considerat  de  unii  drept  autorul  intelectual   al  isihasmului.  Lui i se atribuie 33 cuvantari catre calugari, de asemenea si o colectie de imnuri in care trateaza  despre  iubirea  lui  Dumnezeu.

 

5)  Mihail  Psellos (nascut la 1020) a fost un renumit filozof si teolog.

 

6) Eustratie, arhiepiscop  de Tesalonic (1155-1104) un renumit teolog si reformator al vietii monahale. De la el ne-a ramas o insemnata scriere despre monahism.

 

7) Grigorie Sinaitul, autor a multe scrieri ascetice, dintre care una cu titlul: "Linistea si rugaciunea", in care se manifesta ca partizan al miscarii isihaste.

 

8) Grigorie Palama   (+1360),  arhiepiscop  de Tesalonic, in controversa isihasta  a luat partea isihasmului impotriva lui Varlaam si a latinilor.    

                                                                   

9) Nicolae Cabasila   (+  1371)  cea mai  insemnata lucrare a sa este:  "Despre viata in Hristos".

 

I n A p u s   

                                                                                                                

Intre secolele IX si XI, lucrarile din domeniul Moralei se rezuma la comentarii.                                                                                                            

In secolele XI si  XIII  in   aceasta   perioada se   sistematizeaza  materialul Moralei, separandu-se de cel al Dogmaticii. Se  compun  tratate de  Morala, lucrate in directia uneia sau a alteia dintre metodele : scolastica, cazuistica ori ascetica.

 

Reprezentanti ai metodei scolastice

                                                                   

1)  Petru Lombardul   (+  1164)   scrie   o adevarata   opera   normativa   pentru   Teologia morala :  "Libri  sententiarum  IV".

 

2)  Tot in acest interval de timp (secolele XI-XIII), apar o serie de comentarii la cartile de sentinte (Libri sententiarum), scrise de Albert cel Mare, Toma de Aquino, Bonaventura, Duns Scot si Gabriel Biel.

 

3) Deplina sistematizare a Teologiei morale o intalnim in lucrarea  "Summa  theologiae"  a lui   Toma de Aquino. 

 

4) Duns Scot  (+  1308)  e  adversar  al  lui Toma  de Aquino. Polemica dintre  tomisti si scotisti, care a discreditat scolastica, a avut ca obiect indeosebi gratia, liber­tatea si predes-tinatia.     

 

Cazuistica

            

Primele indicatii pentru morala cazuistica se gasesc in canoanele apostolice, in epistola lui Grigorie Taumaturgul, precum si in canoanele sinodului din Cartagina de la 251.    

Cea dintii colectie de canoane penitentiale in Rasarit este cea a lui Ioan Pustnicul, la care apuseanul Dionisie Exiguul adauga decrete de ale episcopilor Romei.

In epoca aceasta apar asa-numitele "summae casuisticae" sau "confesionales", intocmite pentru necesitati pastorale.

 

Mistica (ascetica)  

        

In Apus directia mistica se poate observa din scrierile Fericitului Augustin, ale lui Ioan Cassian, Grigore cel Mare etc.

 

 

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 5326

Voteaza:

Literatura Teologiei morale in epoca medievala 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact