Postul ca daruire de sine

Postul ca daruire de sine

Postul își are începutul în porunca pe care Dumnezeu a dat-o omului. Sfinții Părinţi spun că, de când era în rai, Adam a primit porunca să postească, adică să nu mănânce din „pomul cunoştinţei binelui şi răului, căci va muri negreșit” (Fc. 2, 17).

După ce Adam a căzut în păcat și a fost izgonit din rai, postul este legat direct de înfrânare și de „omorârea” patimilor din suflet. În acest sens, postul înseamnă abținerea în mod liber de la mâncare şi băutură, potrivit rânduielii Sfintei Biserici. El reprezintă o modalitate de despătimire, fiind în strânsă legătură cu rugăciunea. Aşa cum spune Sfântul Chiril al Alexandriei, „postul este cel care naşte în noi chipul oricărei forme de virtute; este chipul vieţuirii asemenea cu îngerii, izvorul cumpătării, începutul înfrânării şi nimicirea poftei trupeşti” (Sfântul Chiril al Alexandriei, „Vremea postului şi a înfrânării”, Edit. Sophia, Bucureşti, 2012, p. 75).

Într-un sens mai larg, postul înseamnă tăierea gândurilor și a vorbelor necurate, precum și oprirea de la faptele rele. Postul nu este un scop în sine, adică „postesc pentru că trebuie sau pentru că e bine să postesc”, ci este unul dintre mijloacele ascetice care curăță trupului și smerește sufletul, ținta noastră fiind unirea cu Dumnezeu.

Mântuitorul Iisus este finalitatea și împlinirea oricărei nevoințe duhovnicești. De aceea, orice efort ascetic trebuie asumat întru dragoste și bucurie, ca pentru Hristos, Cel care a murit pentru păcatele tuturor, care ne este alături mereu și care ne așteaptă împreună biruitori la capătul ostenelilor noastre, ca să ne dăruie Trupul și Sângele Lui spre viață veșnică. Postul înseamnă jertfă și dăruire de sine. Sfânta Cruce ne aduce aminte că rostul esențial al postului este răstignirea patimilor, pentru a ne putea uni cu Domnul Iisus Hristos.

Sfântul Paisie Aghioritul observa că în zilele noastre râvna pentru osteneala duhovnicească a scăzut mult, inclusiv interesul pentru post, perceput de omul contemporan ca o simplă dietă: „În vechime Părinţii noştri aveau duh luptător. Posteau şi preferau mâncărurile fierte, de aceea aveau şi sfinţenie şi sănătate trupească. Astăzi, când evităm nevoinţa şi fiertura, am devenit noi înşine fierturi” (Paisie Aghioritul, „Mica Filocalie”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2009, p. 42). Omul duhovnicesc priveşte trupul său ca pe un prieten al sufletului, care îl ajută la sfinţire, în timp ce pentru „omul lumesc” trupul bine hrănit devine vrăjmaşul sufletului.

Părintele Paisie atrăgea atenţia, în mod deosebit, asupra problemei alimentaţiei noastre şi de aici necesitatea discernământului în postire. În acest sens, el a enumerat o adevărată „listă” cu prescripţii alimentare. De la bun început, Cuvioşia sa spunea că trebuie aruncată tigaia, ca să ferim stomacul de ulcer. Alimentele fierte sunt de folos, atunci când sunt mâncate cu untdelemn crud. Dintre verdeţuri trebuie să evităm însă muştarul, deoarece „înfierbântă” trupul.

Ceaiul de tei ajută mult pe cei care suferă de insomnie. În schimb, ceaiul negru şi cafeaua alungă somnul atunci când vrem să priveghem. Cafeaua, pe lângă faptul că facilitează privegherea, îi ajută mult pe tineri atunci când îi cuprinde un „nor de dorinţă trupească” ce întunecă mintea şi paralizează trupul. În acest caz, cafeaua alungă acea „beţie trupească” împreună cu somnolenţa, paralizia şi ameţeala, dând astfel posibilitatea reluării nevoinţei duhovniceşti.

Mierea ajută foarte mult, însă produce şi multă „înfierbântare”, de aceea este bine ca tinerii să o consume în cantităţi mici. Mierea se poate lua dimineaţa, o linguriţă dizolvată într-un pahar cu apă călduţă, pentru că ajută la digestie şi în constipaţii. Acelaşi efect îl au smochinele fierte, ceapa fiartă sau coaptă şi mai ales prazul sălbatic, atunci când se mănâncă cu untdelemn crud.

Tinerii trebuie să evite la masă vinul, deoarece provoacă „înfierbântare” şi „război trupesc”, precum şi ameţeală. Vinul băut cu măsură ajută însă mult pe bătrânii istoviţi, precum şi pe tinerii care au probleme urologice. De asemenea, vinul amestecat cu apă ajută şi pe cei care au stomacul slab şi nu suportă apa, ci o varsă imediat ce o beau.

Apa multă nu este bună, deoarece produce balonări şi „război trupesc”, mai ales seara. Iar această balonare împiedică respiraţia atunci când rostim „Rugăciunea lui Iisus”. De aceea este bine să se evite alimentele sărate şi dulciurile multe, care pricinuiesc sete, precum şi seminţele uscate şi alunele, care cauzează, pe lângă sete, şi agitație în corp. Din acest motiv sunt indicate alimentele uşoare şi simple care ajută rugăciunea. În general trebuiesc evitate toate mâncărurile cu aport caloric ridicat, dar şi conservele care, pe lângă faptul că sunt nesănătoase pentru trup, afectează şi sufletul.

Importante sunt orele la care mâncăm, deoarece ne ajută în nevoinţa duhovnicească. Astfel este bine ca dimineaţa, la ora nouă, să fie masa de prânz, iar la ora patru după-amiază să se cineze. Mâncarea de seară este bine să fie puţin sărată, ca să nu fie nevoie să bem apă multă nici în vremea mesei, nici după aceea, ci numai după trei ore. Astfel stomacul va fi uşor, fără balonări, pentru că apa nu va dilua sucurile digestive, iar digestia se va face bine.

De asemenea este indicat să se evitate şi „felurimea mâncărurilor”, care, datorită amestecurilor incompatibile, pricinuieşte totdeauna şi tulburări digestive (Paisie Aghioritul, „Epistole”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2005, pp. 72-75).

Sorin Lungu

 

 

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

13 Februarie 2018

Vizualizari: 1385

Voteaza:

Postul ca daruire de sine 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

postul iubirea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact