Sfintii Trei Ierarhi - aparatori ai dreptei credinte

Sfintii Trei Ierarhi - aparatori ai dreptei credinte

Sfintii Trei Ierarhi - aparatori ai dreptei credinte

"Voi sunteti lumina lumii (...) Asa sa lumineze lumina voastra inaintea oamenilor incat, vazand faptele voastre cele bune, sa-L preamareasca pe Tatal vostru Cel din ceruri." (Matei V, 14 - 16)

Iubiti frati si surori intru Domnul,                
Aceasta porunca o adreseaza Mantuitorul Iisus Hristos, in predica de pe Munte, nu numai Apostolilor si ucenicilor care Il ascultau atunci, ci si tuturor acelora care, prin Botez, aveau sa fie, peste veacuri, urmasii Sai, adica noua tuturor crestinilor. Nu numai in Apostoli, ci in noi toti crestinii trebuie sa se oglindeasca chipul viu al Mantuitorului, prin intreaga noastra conduita care sa lumineze in jurul nostru si de a deveni modele demne de urmat pentru semenii nostri. Dintre toti crestinii, aceia care L-au urmat mai fidel pe Mantuitorul, traind din plin cuvantul Evangheliei, sunt Sfintii. Acestia oglindesc in viata lor, doar unele din multiplele aspecte ale desavarsirii in Hristos, fiecare sfant dupa firea si inclinatiile lui. Asa, bunaoara, unii dintre sfinti au realizat in fiinta lor aspectul speculativ, doctrinal al Evangheliei, altii au oglindit, cu precadere, aspectul ei practic; unii au fost suflete contemplative, dedicati rugaciunii, trairii interioare; altii daruiti indeosebi activitatii de evanghelizare, misionari, organizatori, conducatori de suflete. Prin flacara vie a credintei lor, sfintii au inaltat si indumnezeit ceea ce era omenesc in ei, straduindu-se sa faca acelasi lucru si in semenii lor. Defapt, Biserica noastra Ortodoxa este ca o gradina. In ea se gasesc flori cu buna-mireasma, flori nemuritoare. Flori duhovnicesti sunt si cei Trei Ierarhi, pe care ii sarbatorim astazi - Sfintii Vasile, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur.

Astazi ii vom privi pe acesti sfinti ca luptatori, pentru ca viata aceasta este o lupta si un razboi. Cei Trei Ierarhi au fost modele de luptatori. Si epoca lor a fost marcata de defecte, rautati, patimi, crime, scandaluri, rataciri, erezii…, dar ei n-au fost atrasi. S-au impotrivit, s-au razboit. In felul acesta au devenit modele ale luptatorilor taberei crestine. Drept maritori crestini In Biserica Greciei din secolul al XI-lea au existat opinii diferite in ceea ce priveste valoarea celor trei ierarhi. Au fost teologi care considerau ca Sfantul Vasile e cel mai mare pentru ca viata acestuia se asemana cu a ingerilor si lupta cu asprime impotriva pacatului. Altii inaltau pe Ioan Gura de Aur, pentru adancimea si desavarsirea cuvantarilor, care pe multi intorceau la pocainta. In fine, mai presus iubit de altii, Sfantul Grigorie din Nazianz era cinstit aparte pentru blandetea si sensibilitatea profunda a scrierilor sale.

Existand aceasta impartire a crestinilor, cei trei sfinti s-au aratat impreuna unui arhiereu din acea vreme, spundandu-i intr-un glas: „la Dumnezeu una suntem si nici o impotrivire sau vrajba nu este intre noi. Ci fiecare la timpul sau, indemnati fiind de Duhul Sfant, am scris invataturi pentru mantuirea oamenilor. Nu este intre noi, unul intai si altul al doilea, si de vei chema pe unul, vin si ceilalti doi. Drept aceea, impreuneaza-ne praznuirea intr-o singura zi.“ Iar aratarea lor fiind in ianuarie - luna in care era si mai este cate o zi inchinata fiecaruia dintre ei - arhiereul Ioan Evhaitul a stabilit ziua de 30 ianuarie pentru praznuirea celor Trei Ierarhi. Si asa a ramas pana astazi. Figurile celor trei mari sfinti, ierarhi si mari dascali ai lumii: Vasile cel Mare, Grigorie din Nazianz - supranumit Teologul - si Ioan Gura de Aur, pe care ii praznuim astazi, au marcat lumea crestina nu numai din acea perioada ci invatatura teologica a bisericii noastre are ca temelie gandirea acestora. Toti trei, in tinerete, au urmat cele mai inalte scoli de pe atunci: din Constantinopol, Cezareea si Atena.

Au studiat retorica si filosofia, precum si intreg clasicismul greco-roman, pregatindu-se pentru cariera de avocat. Neintrecuti de nici unul dintre colegii si contemporanii lor, ei au devenit fala scolii si a maestrilor ei. Dar, dupa cum lumina are afinitate pentru lumina, tot astfel stiinta neinfumurata despre lume duce la stiinta despre Creatorul ei, asa incat setea de adevar ii mana pe cei trei studenti la lumina doctrinei crestine.

Cu temeinica lor pregatire filosofica, impregnata de modestia ce ii caracteriza, ei se adancesc in studiul Evangheliei, din care scot cu nesat nesecate comori de valori spirituale si morale, care au pus in uimire o lume intreaga. Au proiectat noi lumini in misterele Sfintei Treimi, a Intruparii si a Sfintei Euharistii, aratand ca acestea, cu toate ca mintea nu le poate patrunde esenta, trebuie primite pentru autoritatea lui Dumnezeu care ni le-a descoperit si care, fiind atotstiutor, nu Se poate insela, si, fiind preasfant, nu ne poate insela nici pe noi. In felul acesta, din maestri ai stiintei profane, ei devin maestri ai stiintei teologice, pe care o ridica pe culmi neatinse pana la ei; prin scrierile lor documentate combat ereziile din acel timp: arianismul si macedonianismul care zguduiau lumea crestina. Aceasta credinta insa, ei, nu numai au vestit-o si au aparat-o cu fidelitate de atacurile ereticilor, ci au si trait-o cu o fidelitate neclintita, contopind-o cu viata lor si realizand, fiecare, tipul de sfintenie potrivit firii sale. Daca despre Sf. Apostol Pavel s-a spus, si pe drept cuvant, ca este fereastra prin care paganii L-au cunoscut pe Hristos si s-au convertit la crestinism, despre Sfintii Trei Ierarhi putem spune ca sunt ca trei ferestre prin care crestinatatea a privit spre Hristos si a primit lumina de la El.

Pentru a ne da seama de valoarea lor proprie si a tuturor laolalta, pentru ca fiecare dintre ei are ceva specific, dar au si lucruri comune care ii fac nedespartiti, ei trebuie analizati impreuna.. Astfel, Sf. Grigorie Teologul este simbolul stiintei teologice, Sf. Vasile Cel Mare este simbolul energiei si al actiunii puse in slujba oamenilor, iar Sf. Ioan Gura de Aur simbol al ravnei apostolice prin cuvant si fapta, pentru indreptarea vietii credinciosilor, dupa invatatura Domnului nostru Iisus Hristos. Mai concis spus, unul ar reprezenta mintea care gandeste, altul gura care propovaduieste si al treilea mana care lucreaza, desi fiecare a avut si minte si gura si mana care lucrau intr-o desavarsita armonie si unitate. Fiecare dintre ei erau deopotriva neintrecuti pastori sufletesti, mari dascali ai lumii crestine, propovaduitori si aparatori ai dreptei credinte. Toti trei fiind luminati de Duhul Sfant, au avut aceeasi intelegere a Bisericii, au intarit canoanele si invataturile dumnezeiestii Scripturi. Aceste trei vase ale Duhului Sfant, pline de sfintenie si binecuvantate cu darul facerii de minuni si al frumoasei vorbiri, au marturisit in lume dreapta credinta, au explicat dogmele Bisericii, au imbogatit sfintele slujbe si au vindecat si alinat multe boli si suferinte trupesti si sufletesti ale oamenilor. Fiind luminati de Dumnezeu si daruiti cu multa intelepciune, au uimit pe filosofii timpului lor, au mustrat pe imparatii raucredinciosi, au smerit pe cei mandrii, au impartit la saraci averile bogatilor, au mustrat cu mare indrazneala pacatul, mai ales necredinta, eresul, mandria, desfraul, lacomia si zgarcenia, scriind multe invataturi crestinesti. Ei au lasat Bisericii lui Hristos, pe langa viata lor sfanta, zeci de carti teologice, care apara dogmele ortodoxe si viata morala si care formeaza un mare tezaur al lumii crestine.

Iubiti credinciosi, 
Intr-o lume care adesea geme, orbecaind dupa un punct de reper, Sfintii Trei Ierarhi ofera modele mereu actuale. Desi diferiti in fire si daruri duhovnicesti, Sfintii Vasile, Grigorie si Ioan, sunt fiecare model al ierarhului desavarsit, al adevaratului preot, episcop si patriarh. Sunt apoi, model de calugari care au implinit deplin rostul monahal, adica sfintenia. Celor care inca se tem de contadictia dintre credinta si stiinta, le sta inainte modelul sfintilor care si-au intrecut in intelepciune dascalii, care au explicat Sfanta Scrimtura impletind atat de armonios stiinta cu credinta. Tot ei ne invata modelul adevaratei prietenii, dovedind ca cei uniti in Hristos pe pamant, impreuna raman in vesnicie. Cand lumea ridica la rang de virtute nefirescul si uita virtutile autentice, Sfintii Ierarhi ne invata cum sa traim, sa ne rugam, sa iubim – sa viem in Hristos, mereu si-n fiecare clipa. Ce prapastie intre sfinti si omul de azi, in felul de a concepe si trai credinta.

Credinta omului de azi zace in unul din sertarele memoriei; ea nu mai este regula lui de viata, nu ii insufleteste gandurile si faptele de fiecare zi. Se intreaba el oare: Ce ar gandi Hristos in aceasta problema, ce ar spune si cum s-ar purta El in aceasta situatie, daca ar fi in locul meu? Se straduieste el sa-L oglindeasca pe Hristos in viata sa? Si urmarea trista a acestui divort intre credinta si trairea ei practica este dureroasa realitate de sub ochii nostri. Caci ce vedem? Omul, in loc sa-si modeleze viata dupa credinta, isi modeleaza credinta dupa viata, in loc sa divinizeze omenescul din el, umanizeaza divinul si, astfel, schimbandu-si convingerile dupa faptele sale nelegiuite, dupa patimi, omul devine eretic nu numai in fapta, ci si in credinta. Sa ne ferim de o astfel de mentalitate, corupta si atat de contagioasa, si sa privim trairea credintei cu seriozitatea sfintilor. Numai credinta curata, traita fara compromis, ne va mantui, si va fi izvor de lumina si zidire pentru altii, preamarindu-se astfel Tatal comun al tuturor, dupa porunca Mantuitorului: ,,Asa sa lumineze lumina voastra inaintea oamenilor, incat, vazand faptele cele bune, sa-L preamareasca pe Tatal nostru Cel din ceruri.“ Amin.

Preot David Marian, parohia Nuntasi, Constanta

Despre autor

Marian David preot Marian David

Colaborator
121 articole postate
Publica din 03 Ianuarie 2014

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 2506

Voteaza:

Sfintii Trei Ierarhi - aparatori ai dreptei credinte 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact