Avva Arsenie - din bogatia palatului in saracia chiliei

Avva Arsenie - din bogatia palatului in saracia chiliei

Incă din prima apoftegmă atribuită Avvei Arsenie în colecţia alfabetică a Patericului ne putem da seama că acesta este o personalitate cu totul ieşită din comun între cetăţenii pustiei egiptene. Se spune că pe când încă era un funcţionar la palatul din Constantinopol, rugându-se Domnului pentru ca Acesta să-i arate care este calea prin care să se poată mântui, un glas (din cer) i-a spus: „Arsenie, fugi de oameni şi fe vei mântui!"524 Prin această relatare, tradiţia care a dat naştere colecţiei de apoftegme ale părinţilor îl ridică pe Avva Arsenie la un nivel duhovnicesc asemănător cu cel al Sfântului Antonie cel Mare. Această asemănare este posibilă deoarece în prima apoftegmă atribuită părintelui monahismului, acesta îi cere lui Dumnezeu sfat de mântuire şi primeşte, de la înger, un răspuns.525 Astfel, prin paralelismul realizat, autoritatea duhovnicească a Avvei Arsenie este asemănătoare cu cea a Sfântului Antonie cel Mare, dar şi cu cea a altor mari trăitori ai pustiei. (Avva Macarie Egipteanul este un alt exemplu în acest sens, căci şi acesta s-a învrednicit de o interacţiune nemijlocită cu divinitatea).526

Născut în jurul anului 350, Avva Arsenie a rămas cunoscut posterităţii ca unul dintre cel mai mari părinţi ai pustiei, iar acest lucru are de-a face şi cu faptul că în Colecţia Alfabetică a Patericului, apopftegmele atribuite acestuia urmează imediat după cele ale Sfântului Antonie cel Mare, ordinea firească (din punct de vedere al alfabetului grecesc) nefiind respectată. Un alt aspect care face ca Avva Arsenie să fie perceput ca o figură deosebită în rândul cetăţenilor deşertului egiptean îl constituie originea sa: provenind dintr-o familie senatorială şi ducându-şi o mare parte din viaţă la curtea împăratului Teodosie cel Mare, el a fost profesor al celor doi fii ai basileului - Arcadius şi Honorius. Din această poziţie socială privilegiată, la finele veacului al IV-lea (395), el a renunţat la toate cele lumeşti şi a mers în Sketis, unde a trăit până în anul 407 - când acest aşezământ monahal a fost devastat de barbari -, iar apoi s-a stabilit în apropiem localităţii antice Memphis, unde, spre finalul primei jumătăţi a sec. al V-lea, pe când împinise 95 de ani, avea să se mute la cele veşnice.527

Datorită educaţiei alese de care s-a bucurat, Avva Arsenie a jucat un rol esenţial şi, de ce nu, putem spune că a avut o poziţie privilegiată în rândul contemporanilor săi, căci chiar Sfântul Theofil al Alexandriei avea să ceară, în mai multe rânduri, sfat de la acesta.528 Această dorită apropiere dintre cei doi; poate fi pusă pe seamă ortodoxiei de care fostul profesor al fiilor lui Teodosie a dat dovadă în lupta cu grupările origeniste,529 cât şi pe seama profundei înţelegeri a Sfintei Euharistii, căci Avva Daniel avea să-l citeze în faţa fraţilor ca pe o autoritate în această privinţă.530 Mai mult decât atât, într-o apoftegmă atribuită Sfântului Theofil531 şi în alta atribuită Avvei Nistheros,532 Avva Arsenie este prezentat ca model demn de urmat. Vorbind despre autoritatea sa, este interesant faptul că, el sosind la o vârstă destul de înaintată în Sketis este greu (dacă nu chiar imposibil) de identificat dacă a avut într-adevăr un părinte duhovnicesc pe lângă care să-şi fi petrecut anii uceniciei.

Cu toate că provenea dintr-o familie ce aparţinea claselor sociale superioare şi în ciuda vastelor sale cunoştinţe şi a modului în care a fost receptat de ceilalţi părinţi, Avva Arsenie reprezintă şi un adevărat model de smerenie, căci pe când este întrebat despre modul în care simplii ţărani egipteni lipsiţi de educaţie au cultivat virtuţile, el răspunde: „Noi nu avem nimic din învăţătura lumii, pe când aceşti ţărani au dobândit virtuţile prin propriile lor osteneli".533 Iar altă dată avea să spună: „învăţătura latinească şi grecească o cunosc, dar alfabetul acestui ţăran simplu încă nu-l cunosc."534 Adânca sa smerenie este cu adevărat de admirat dacă luăm în calcul faptul că renunţând la luxul, confortul şi belşugul palatului imperial de la Bizanţ, el a îmbrăţişat cu bucurie simplitatea, rigiditatea şi sărăcia unei chilii din vasta pustietate a deşertului egiptean.535

Ca trăitor în pustia egipteană Avva Arsenie se distinge ca un ascet prin excelentă. Izolarea sa de lume, realizată prin respingerea - pe cât posibilă - a contactului cu ceilalţi poate fi interpretată ca o formă extremă de asceză.536 Mai mult, alimentaţia sa era foarte redusă,537 dormea foarte puţin, petrecând noapte în priveghere şi spunând că monahului nu îi trebuie mai mult de o oră de somn,538 la împletitul funiilor suporta un miros foarte urât - neschimbând apa în care înmuia frunzele de palmier -,539şi nu avea decât o singură haină.540 Ajutat fiind de rugăciunea stăruitoare, întreaga sa nevoinţă l-a făcut să ajungă la cunoaşterea nemijlocită a lui Dumnezeu, iar acest lucru reiese dintr-o apoftegmă în care se relatează că fiind vizitat de un ucenic, acesta l-a văzut pe Avva Arsenie rugându-se şi fiind tot ca de foc.541

Marius-Ștefan Ciulu

Fragment din cartea "ÎNCEPUTURILE MONAHISMULUI CREŞTIN ÎN TRADIŢIA SFÂNTULUI ANTONIE CEL MARE", Editura Reintregirea

Cumpara cartea "ÎNCEPUTURILE MONAHISMULUI CREŞTIN ÎN TRADIŢIA SFÂNTULUI ANTONIE CEL MARE"

 

Note:
524 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 1. (PG 65, coli. 88B).
525APOPHTHEGMATA, Avva Antonie, 1. (PG 65, coli. 76A).
526 APOPHTHEGMATA, Avva Macarie Egipteanul, 16, 27, 41. (PG 65, coli. 269B, 273A, 281B).
527 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 42. (PG 65, coli. 105D-108B).
528 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 7, 8. (PG 65, coli. 89B).
529 APOPHTHEGMATA, Avva Lot, 1. (PG 65, coli. 253D-256A).
530 APOPHTHEGMATA, Avva Daniel, 7. (PG 65, coli. 156A-159A).
531 APOPHTHEGMATA, Theofil Arhieposcopul, 5. (PG 65, coli. 201 A).
532 APOPHTHEGMATA, Avva Nistheros, 5.. (PG 65, coli. 508C).
533 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 5. (PG 65, coli. 88D-89A).
534 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 6. (PG 65, coli. 89A).
535 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 4. (PG 65, coli. 88C).
536 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 31. (PG 65, coli. 97D).
537 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 17, 22. (PG 65, coli. 92B, 93A).
538 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 14,15,43. (PG 65, coli. 92A-B, 108B-C).
539 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 18. (PG 65, coli. 92B)
540 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 20. (PG 65, coli. 92D-93A).
541 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 27. (PG 65, coli. 96C).

 

Pe aceeaşi temă

07 Februarie 2022

Vizualizari: 942

Voteaza:

Avva Arsenie - din bogatia palatului in saracia chiliei 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

pateric patericul chilia

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact