
Incă din prima apoftegmă atribuită Avvei Arsenie în colecţia alfabetică a Patericului ne putem da seama că acesta este o personalitate cu totul ieşită din comun între cetăţenii pustiei egiptene. Se spune că pe când încă era un funcţionar la palatul din Constantinopol, rugându-se Domnului pentru ca Acesta să-i arate care este calea prin care să se poată mântui, un glas (din cer) i-a spus: „Arsenie, fugi de oameni şi fe vei mântui!"524 Prin această relatare, tradiţia care a dat naştere colecţiei de apoftegme ale părinţilor îl ridică pe Avva Arsenie la un nivel duhovnicesc asemănător cu cel al Sfântului Antonie cel Mare. Această asemănare este posibilă deoarece în prima apoftegmă atribuită părintelui monahismului, acesta îi cere lui Dumnezeu sfat de mântuire şi primeşte, de la înger, un răspuns.525 Astfel, prin paralelismul realizat, autoritatea duhovnicească a Avvei Arsenie este asemănătoare cu cea a Sfântului Antonie cel Mare, dar şi cu cea a altor mari trăitori ai pustiei. (Avva Macarie Egipteanul este un alt exemplu în acest sens, căci şi acesta s-a învrednicit de o interacţiune nemijlocită cu divinitatea).526
Născut în jurul anului 350, Avva Arsenie a rămas cunoscut posterităţii ca unul dintre cel mai mari părinţi ai pustiei, iar acest lucru are de-a face şi cu faptul că în Colecţia Alfabetică a Patericului, apopftegmele atribuite acestuia urmează imediat după cele ale Sfântului Antonie cel Mare, ordinea firească (din punct de vedere al alfabetului grecesc) nefiind respectată. Un alt aspect care face ca Avva Arsenie să fie perceput ca o figură deosebită în rândul cetăţenilor deşertului egiptean îl constituie originea sa: provenind dintr-o familie senatorială şi ducându-şi o mare parte din viaţă la curtea împăratului Teodosie cel Mare, el a fost profesor al celor doi fii ai basileului - Arcadius şi Honorius. Din această poziţie socială privilegiată, la finele veacului al IV-lea (395), el a renunţat la toate cele lumeşti şi a mers în Sketis, unde a trăit până în anul 407 - când acest aşezământ monahal a fost devastat de barbari -, iar apoi s-a stabilit în apropiem localităţii antice Memphis, unde, spre finalul primei jumătăţi a sec. al V-lea, pe când împinise 95 de ani, avea să se mute la cele veşnice.527
Datorită educaţiei alese de care s-a bucurat, Avva Arsenie a jucat un rol esenţial şi, de ce nu, putem spune că a avut o poziţie privilegiată în rândul contemporanilor săi, căci chiar Sfântul Theofil al Alexandriei avea să ceară, în mai multe rânduri, sfat de la acesta.528 Această dorită apropiere dintre cei doi; poate fi pusă pe seamă ortodoxiei de care fostul profesor al fiilor lui Teodosie a dat dovadă în lupta cu grupările origeniste,529 cât şi pe seama profundei înţelegeri a Sfintei Euharistii, căci Avva Daniel avea să-l citeze în faţa fraţilor ca pe o autoritate în această privinţă.530 Mai mult decât atât, într-o apoftegmă atribuită Sfântului Theofil531 şi în alta atribuită Avvei Nistheros,532 Avva Arsenie este prezentat ca model demn de urmat. Vorbind despre autoritatea sa, este interesant faptul că, el sosind la o vârstă destul de înaintată în Sketis este greu (dacă nu chiar imposibil) de identificat dacă a avut într-adevăr un părinte duhovnicesc pe lângă care să-şi fi petrecut anii uceniciei.
Cu toate că provenea dintr-o familie ce aparţinea claselor sociale superioare şi în ciuda vastelor sale cunoştinţe şi a modului în care a fost receptat de ceilalţi părinţi, Avva Arsenie reprezintă şi un adevărat model de smerenie, căci pe când este întrebat despre modul în care simplii ţărani egipteni lipsiţi de educaţie au cultivat virtuţile, el răspunde: „Noi nu avem nimic din învăţătura lumii, pe când aceşti ţărani au dobândit virtuţile prin propriile lor osteneli".533 Iar altă dată avea să spună: „învăţătura latinească şi grecească o cunosc, dar alfabetul acestui ţăran simplu încă nu-l cunosc."534 Adânca sa smerenie este cu adevărat de admirat dacă luăm în calcul faptul că renunţând la luxul, confortul şi belşugul palatului imperial de la Bizanţ, el a îmbrăţişat cu bucurie simplitatea, rigiditatea şi sărăcia unei chilii din vasta pustietate a deşertului egiptean.535
Ca trăitor în pustia egipteană Avva Arsenie se distinge ca un ascet prin excelentă. Izolarea sa de lume, realizată prin respingerea - pe cât posibilă - a contactului cu ceilalţi poate fi interpretată ca o formă extremă de asceză.536 Mai mult, alimentaţia sa era foarte redusă,537 dormea foarte puţin, petrecând noapte în priveghere şi spunând că monahului nu îi trebuie mai mult de o oră de somn,538 la împletitul funiilor suporta un miros foarte urât - neschimbând apa în care înmuia frunzele de palmier -,539şi nu avea decât o singură haină.540 Ajutat fiind de rugăciunea stăruitoare, întreaga sa nevoinţă l-a făcut să ajungă la cunoaşterea nemijlocită a lui Dumnezeu, iar acest lucru reiese dintr-o apoftegmă în care se relatează că fiind vizitat de un ucenic, acesta l-a văzut pe Avva Arsenie rugându-se şi fiind tot ca de foc.541
Marius-Ștefan Ciulu
Fragment din cartea "ÎNCEPUTURILE MONAHISMULUI CREŞTIN ÎN TRADIŢIA SFÂNTULUI ANTONIE CEL MARE", Editura Reintregirea
Cumpara cartea "ÎNCEPUTURILE MONAHISMULUI CREŞTIN ÎN TRADIŢIA SFÂNTULUI ANTONIE CEL MARE"
Note:
524 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 1. (PG 65, coli. 88B).
525APOPHTHEGMATA, Avva Antonie, 1. (PG 65, coli. 76A).
526 APOPHTHEGMATA, Avva Macarie Egipteanul, 16, 27, 41. (PG 65, coli. 269B, 273A, 281B).
527 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 42. (PG 65, coli. 105D-108B).
528 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 7, 8. (PG 65, coli. 89B).
529 APOPHTHEGMATA, Avva Lot, 1. (PG 65, coli. 253D-256A).
530 APOPHTHEGMATA, Avva Daniel, 7. (PG 65, coli. 156A-159A).
531 APOPHTHEGMATA, Theofil Arhieposcopul, 5. (PG 65, coli. 201 A).
532 APOPHTHEGMATA, Avva Nistheros, 5.. (PG 65, coli. 508C).
533 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 5. (PG 65, coli. 88D-89A).
534 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 6. (PG 65, coli. 89A).
535 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 4. (PG 65, coli. 88C).
536 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 31. (PG 65, coli. 97D).
537 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 17, 22. (PG 65, coli. 92B, 93A).
538 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 14,15,43. (PG 65, coli. 92A-B, 108B-C).
539 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 18. (PG 65, coli. 92B)
540 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 20. (PG 65, coli. 92D-93A).
541 APOPHTHEGMATA, Avva Arsenie, 27. (PG 65, coli. 96C).
-
Ce invatam din pateric
Publicat in : Sfaturi duhovnicesti -
Somnul si odihna, in Pateric
Publicat in : Religie -
Invatatura despre har si libertate in Pateric
Publicat in : Sfaturi duhovnicesti
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.