Binecuvantarea artei bisericesti

Binecuvantarea artei bisericesti

Comitetul de redacţie al revistei Episcopiei Ortodoxe Sârbe din Vranie, Iskon, a solicitat un interviu profesorului de muzică bisericească şi dirijor al corului Facultăţii de Teologie din Belgrad, Predrag Miodrag. Domnul Miodrag a privit cu seriozitate acest prilej de a explica pe temeiul cunoştinţelor sale relaţia dintre cultul ortodox şi arta bisericească. La întrebările adresate în scris, a răspuns, de asemenea, în scris. Apoi, pentru eventuale adăugiri şi sugestii, le-a dus la patriarhul Pavle, ca la cel care era episcop eparhial şi
un exemplar liturghisitor, care adeseori sublinia importanţa cântării şi a tuturor celorlalte domenii ale artei bisericeşti.

Patriarhul a păstrat textul, urmând să-l citească cu atenţie când va avea suficient timp. Şi a făcut lucrul acesta aşa cum le făcea pe toate, cu deplină atenţie. Citind textul, a aşternut pe hârtie, cu mâna sa, zece puncte însumând esenţa artei bisericeşti şi însemnătatea acesteia pentru înălţarea duhovnicească şi pentru înfăţişarea adevărului credinţei creştine şi a vieţii duhovniceşti. Iată ce a scris:

Adaos 1. Exprimarea frumuseţii în artă trebuie să se facă în sens duhovnicesc şi de sfinţire. Frumuseţea nu reprezintă scopul în sine, ci este un mijloc, dar un mijloc prin care sufletul trebuie să exprime adevărul credinţei şi al vieţii creştine. In ea trebuie să se simtă harul prin care frumuseţea artei a devenit un mijloc preţios de mântuire şi de sfinţire a omului şi a creaţiei, a lumii.

Frumuseţea pe care o făgăduieşte şi o realizează păcatul nu are nimic din această frumuseţe. Aşa cum face cu adevărul, de care se foloseşte înfăţişându-l pe jumătate şi numai de suprafaţă (nu în duh) spre pierzarea oamenilor (II Corinteni 11, 14), acelaşi lucru face şi cu frumuseţea.

Astfel, în construcţie, arta creştină trebuie să indice faptul că biserica se ridică pe pământ, dar se îndreaptă către cer, în aşa fel încât credincioşii, stând în ea, să aibă simţământul că stau în cer (In biserica, slavei Tale stând, în cer ni se pare a sta...). Tot aşa, frumuseţea cântărilor trebuie să le uşureze credincioşilor înţelegerea şi primirea conţinutului unei cântări bisericeşti, iar nu să fie o melodie de dragul melodiei (a se vedea Unele întrebări ale credinţei noastre’, pp. 74-84). 1

Adaos 2. A se insista ca poporul să cânte regulat în biserică, iar corul, ocazional. Corul să cânte Liturghia după Mokranjac, astfel încât să poată participa şi poporul şi să înveţe.

Adaos 3 şi 4. Coriştii şi dirijorul trebuie să înţeleagă că Liturghia este Sfântă Taina Euharistiei. Nu o reprezentaţie de teatru a ceva ce s-a întâmplat în urmă cu două mii de ani, ci lucrarea de mântuire a lui Hristos, viaţa Sa, faptele Sale, învăţătura, moartea pe Cruce şi învierea, continuată până la sfârşitul lumii, la care preoţii şi toţi credincioşii participă de partea apostolilor, a mironosiţelor şi a credincioşilor de atunci (Vezi Unele întrebări ale credinţei noastre, p. 370). Prin urmare, este limpede că ereticii, schismaticii şi necredincioşii nu pot participa la cor.

Adaos 5, 6şi 7. Uneori să se cânte doar cântări bizantine. Altfel, când va învăţa poporul credincios ce este al nostru, dacă nu se va cânta? Să lăsăm «terirem»-ul, melodia fără
cuvinte, care se cântă o jumătate de oră.

Adaos 8. Credincioşii nu pot fi figuranţi în biserică, ci trebuie să ia parte activ la cântare, atât cu inima, cât şi cu mintea. Adaos 9. Cântarea noastră sârbească a fost primită, la
bază, de la greci, dar prelucrată de melosul nostru, în mod spontan, nu spre a fi diferiţi de greci. In plus, noi ne aflăm între est şi vest, deci există influenţe de ambele părţi.
Adaos 10. Ca viaţa poporului, limba şi alte manifestări ale vieţii duhovniceşti, tot aşa se dezvoltă şi muzica, şi arta, în general. Dar se cuvine să fie în direcţia duhovnicească, a
mântuirii, a sfinţirii, şi nu să ne surprindă printr-o «artă de dragul artei».”

Patriarhul Pavle a scris aceste observaţii pe un sfert din Diploma de Doctor Honoris Causa al Facultăţii de Teologie din Belgrad, titlul care i-a fost conferit în mai 1991, după
cum a fost scrisă pe acest document acea laudatio, care arată motivul pentru care i-a fost acordată: „Pentru munca sa arhipastorală altruistă şi purtarea mărturisitoare a Crucii lui Hristos în episcopia de Raşka şi Prizren din Kosovo şi Metohia, pentru slujirea sa patriarhală în duh sobornicesc a Ortodoxiei şi pentru contribuţia sa la teologia liturgică.”

Iată că patriarhul a folosit diploma prin care i se acordă un titlu atât de înalt în lume, ca hârtie de scris!

Deja, cu prilejul acordării titlului de Doctor Honoris Causa, la ceremonia desfăşurată cu acea ocazie la Facultatea de Teologie din Belgrad, patriarhul Pavle, mulţumind pentru titlu şi adresându-se celor prezenţi, s-a străduit să stea departe de onorurile pământeşti. Atunci a spus:

„Primind această înaltă recunoaştere a celei mai importante instituţii teologice de la noi, consider că mi se acordă fără vreun merit din partea mea. Aparţin generaţiei care înainte de război, chiar înainte de începerea lui (Se referă la al Doilea Război Mondial), a absolvit Facultatea de Teologie, a supravieţuit războiului, şi, în condiţiile de după război, nu a avut posibilitatea să se dezvolte într-o direcţie ştiinţifică, aşa cum vor face şi cum vor putea, dacă dă Dumnezeu, alţii mai fericiţi şi în vremuri mai bune.

Contribuţia mea, dacă se poate spune aşa, a constat în răspunsuri la întrebările credincioşilor şi ale clerului, ca membrii al Sfântului Sinod, iar eu am răspuns la aceste întrebări pe cât am putut şi cum am putut, în funcţie de puterile şi cunoştinţe mele, care au fost şi au rămas modeste; dar mai ales [contribuţia mea] s-a îndreptat către îndatoririle pe care le aveam în eparhie faţă de credincioşi, cler şi călugării din Kosovo şi Metohia, pentru care nu am putut face mai mult, din cauza slabelor mele capacităţi şi a circumstanţelor. Pentru mine ar fi o mare recunoaştere dacă am făcut tot ce am putut. 

Mulţumind pentru această onoare, Ii mulţumesc Domnului şi mă rog ca Domnul să îi binecuvânteze pe aceşti studenţi, viitorul nostru, ca să se pregătească pentru o activitate ştiinţifică în vremuri mai bune şi mai fericite decât am avut noi parte. Lui Dumnezeu slavă şi mulţumire pentru toate.”2

Iovan Ianici

Fragment din cartea "Patriarhul Pavle al Serbiei - Sfintenia nu se poate ascunde"

Cumpara cartea "Patriarhul Pavle al Serbiei - Sfintenia nu se poate ascunde"

 

 

Note:
1 Patriarhul Pavle trimite la lucrarea sa: Să ne fie mai dare unele întrebări ale credinţei noastre.

2 Pravoslavlie, 15 iunie 1991.

 

Pe aceeaşi temă

27 Iunie 2022

Vizualizari: 512

Voteaza:

Binecuvantarea artei bisericesti 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

arta bisericeasca

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact