Bolile sufletului

Bolile sufletului

Este firesc să ne îngrijim de sănătatea trupului, însă nu de puţine ori uităm că şi sufletul are bolile lui, pe care Sfinții Părinți le numesc „patimi”.

Sfântul Maxim Mărturisitorul spune că în sufletele noastre sunt ascunse multe patimi care ne robesc mintea, simţirea, voința, şi care ies la iveală mai cu seamă prin deciziile pe care le luăm și prin faptele pe care le săvârșim.

Patimile sunt boli care pervertesc sufletele noastre. Ele întunecă rațiunea, aprind în inimi pasiuni „mistuitoare” (Sfântul Macarie cel Mare) și stârnesc în trup pofte nefirești, pe care nici animalele nu le au.

Iubirea de sine sau „iubirea iraţională a trupului” este „maica tuturor relelor”, din care își trag otrăvitoarea „sevă” toate patimile, începând cu lăcomia pântecelui, iubirea de argint şi slava deşartă.

Tot de la Sfinții Părinți știm că sufletul are trei „puteri”: rațională, poftitoare și irascibilă. Pentru omul duhovnicesc, aceste puteri sufletești înseamnă a avea „gândul lui Hristos”, dorul de Dumnezeu și ura față de păcate.

Sfântul Grigorie Palama, Sfântul Ioan Damaschin și alți mari Părinți ai Bisericii ne arată care sunt bolile ce afectează cele trei puteri ale sufletelor noastre:

- partea raţională: mândria, iubirea de slavă deşartă, nemulţumirea, încuviinţarea păcatelor, necredinţa, erezia, hula...

- partea poftitoare: lăcomia pântecelui, beţia, curvia, iubirea de argint, iubirea de avuţie, zgârcenia...

- partea irascibilă (iuţimea): ura, cruzimea, necompătimirea, pomenirea răului, pizma, uciderea...

Sfântul Marcu Ascetul spune că toate patimile sufletești se întăresc prin uitare, prin nepăsarea trândavă şi prin neştiinţă.

Principala cauză a bolilor sufletești este „îndepărtarea” de Dumnezeu. Atunci când sufletul nu mai „gustă” din harul Sfântului Duh ajunge să se „hrănească” cu „roșcove”, folosindu-se de trup ca de un „instrument”, crezând că în felul acesta își va ostoi dorul de Dumnezeu cu mâncare, băutură, distracții, desfrânare...

La rândul său, trupul neaflând „viaţă” în suflet se întoarce spre cele din afară, şi astfel devine „rob” al materiei și iubitor de plăceri deșarte și distructive.

Deoarece se apropie Postul Mare, e bine să ne amintim care sunt patimile sufletești și patimile trupești, pentru ca mărturisirea noastră să nu omită păcatele cu cugetul, cu gândul şi cu cuvântul.

Altfel vom crede că dacă nu am omorât pe nimeni, nu am furat, nu am preacurvit..., suntem mai „creștini” decât alții.

Iată o parte dintre patimile pe care Sfinţii Părinţi le numesc „sufleteşti”: mândria, făţărnicia, iubirea de sine, dorinţa de a plăcea oamenilor, părerea de sine, mânia, întristarea, ura, pomenirea răului, trândăvia, frica, laşitatea, cearta, rivalitatea, pizma, minciuna, iubirea de materie, nemulţumirea, cârtirea, înfumurarea, iubirea de stăpânire, viclenia, neruşinarea, linguşirea, înşelăciunea, ironia, duplicitatea, rătăcirea gândurilor, învoirea cu păcatele, necredinţa, erezia, blasfemia...

Din categoria patimilor trupeşti fac parte: lăcomia pântecelui, beţia, desfătarea, iubirea de plăceri, curvia, incestul, preacurvia, furtul, uciderea, ghicitul, descântecele, prezicerile, iubirea de podoabe, pierderea vremii, jocurile de noroc, viaţa dobitocească...

Cât de „ucigătoare” sunt bolile sufletești, la care nu luăm seama, ne spune Sfântul Ioan Gură de Aur: „Patimile sunt aidoma munților vulcanici, care repede lasă în jurul lor un pustiu îngrozitor. Nimic nu ne pricinuiește atâta suferință ca o patimă activă în suflet. Toate celelalte lucrări acționează din afară, dar patimile se nasc dinlăuntru, de aici provine o tortură deosebit de mare”.

Patimile întinează nu numai sufletul, mintea, simțirile, trupul, ci și lucrările noastre exterioare: „Slava deșartă, iubirea de argint și plăcerea nu lasă facerea de bine nepătată, dacă nu s-au topit mai înainte prin frica lui Dumnezeu” (Sfântul Marcu Ascetul).

Patimile se poartă cu noi „mai barbar decât orice barbar” (Sfântul Ioan Hrisostom). De aceea trebuie să ne cercetăm în fiecare zi, ca să cunoaștem inima și să vedem ce patimi se ascund în ea, și conștientizându-le, să ne lepădăm de ele cât mai repede, ca să nu vină osânda asupra noastră (Cuviosul Isaia Pustnicul).

Așa cum sunt boli ale trupului care se vindecă mai greu, la fel sunt și boli ale sufletului care ne asupresc și ne chinuiesc vreme îndelungată, uneori toată viața.

Pentru a birui repede o patimă este necesar să luptăm împotriva ei chiar de la început, adică fără amânare (Sfântul Isaac Sirul).

Nimeni nu poate însă birui nici cea mai mică patimă, dacă stă de vorbă cu ea în minte și iubește cauzele ei: „Cel ce urăște patimile smulge pricinile lor. Iar cel ce se supune pricinilor e războit de patimi, chiar dacă nu vrea” (Sfântul Marcu Ascetul).

Doar dacă vom lăsa „nelucrat pământul” din care patimile se hrănesc, vom reuși să smulgem rădăcinile lor din suflet (Avva Ilie Ecdicul).

Cât timp lucrăm pentru patimi, nu suntem nici măcar robi ai lui Dumnezeu, ci robii patimilor care ne stăpânesc (Avva Isaia Pustnicul).

Să nu ne mințim, crezând că suntem liberi și stăpâni pe noi înşine, din moment ce patimile dictează în interiorul nostru și ne conduc pașii unde vor ele.

Atâta timp cât suntem supuși păcatului, chiar într-o mică măsură, să nu ne socotim liberi de patimi (Avva Isaia Pustnicul).

Cum poate spune cineva că este liber, câtă vreme este „împătimit” față de lucruri și față de amintirile legate de ele? (Avva Talasie).

Doar sufletul „curat de patimă” poate judeca drept. Sufletul „cuprins de poftă, nu are judecată curată, nu are criteriul limpede, nu are tribunalul său imparțial” (Sfântul Ioan Gură de Aur).

Patimile produc în spirit o „iluzie magică” care îl face pe om să vadă „aparențele înșelătoare, ca o realitate adevărată” (Sfântul Grigorie de Nyssa).

Omul nu poate fi cu desăvârșire liber de patimi însă, cu ajutorul lui Dumnezeu, le poate stăpâni (Sfântul Ioan Gură de Aur).

De aceea, primejdia nu stă în faptul că patimile se luptă cu noi sau că noi ne luptăm cu ele, ci nenorocirea este că, din cauza lenei și a nepăsării, cădem înfrânți în fața vrăjmașului (Sfântul Efrem Sirul).

Orice patimă înseamnă din start un „minus”, o slăbiciune pe care oricine o poate exploata în avantajul lui și, bineînțeles, în defavoarea celui bolnav sufletește.

Cu atât mai mult, când vine vorba despre cei care vor, și dispun de toate mijloacele, ca să „controleze” lumea, folosindu-se de viciile, nepăsarea și neștiința oamenilor.

Să reținem și să înțelegem cuvântul Sfântului Isidor Pelusiotul: „Este cu neputință să domnească altcineva peste patimile altora, dacă el nu și le-a biruit pe ale sale”.

Dacă sufletul își va transforma numai o singură patimă în deprindere, atunci vrăjmașul îl „răstoarnă” când vrea, căci acel suflet se află deja în mâinile lui, din cauza acelei patimi (Sfântul Marcu Ascetul).

Învățătura Sfintei Biserici spune clar: păcatele și patimile ne despart de Dumnezeu și ridică „ziduri” în sufletul fiecărui om, izolându-ne unii de alții.

De aceea, singura „soluție” salutară este întoarcerea la Dumnezeu, prin pocăință sinceră. Altfel, suferințele și necazurile vor „sfredeli” în inimile noastre împietrite, până ce ne vom smeri și ne vom deschide sufletele de bunăvoie lui Dumnezeu, pentru ca Hristos să pășească înlăuntru...

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

03 Martie 2022

Vizualizari: 2620

Voteaza:

Bolile sufletului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact