
Cele opt ganduri din care vine tot ce-i rau si din care omul nostru launtric se imbolnaveste adanc si de moarte sunt urmatoarele: lacomia pantecelui, curvia, iubirea de arginti, mania, intristarea nepotrivita, trandavirea, slava desarta, trufia. Tocmai acestea poarta razboi cu fiecare om.
Si tu, fiule, daca vrei sa birui lacomia pantecelui, sa indragesti infranarea, sa ai frica de Dumnezeu, si vei birui.
Daca vrei sa birui curvia, sa indragesti privegherea si insetarea, sa te gandesti intotdeauna la moarte si sa nu stai niciodata de vorba cu femeile, si vei birui.
Daca vrei sa birui iubirea de arginti, sa indragesti neagonisirea si necheltuirea.
Daca vrei sa birui mania, sa tii minte cum Domnul nostru Iisus Hristos nu S-a maniat pe evrei, cu tot raul pe care I l-au facut, ci chiar S-a rugat pentru ei.
Daca vrei sa birui intristarea nepotrivita, sa nu te mahnesti nicicand pentru cele vremelnice, ci daca te vor rani cu vorba, sau nu iti vor da pace, sau te vor necinsti, nu te intrista, ci, dimpotriva, bucura-te. Intristeaza-te doar cand pacatuiesti, dar si aici sa pastrezi masura, ca sa nu cazi in deznadejde si sa pieri.
Daca vrei sa birui trandavirea, indeletniceste-te macar o scurta vreme cu vreo rucodelie, sau citeste, sau roaga-te deseori.
Daca vrei sa birui slava desarta, sa nu iubesti laudele, nici cinstirile, nici hainele bune, nici sederea pe locurile de frunte, nici intaietatile, ci, dimpotriva, sa te bucuri arunci cand esti ocarat si defaimat in chip mincinos, si sa te mustri pe tine insuti, zicandu-ti ca esti mai pacatos decat orice om.
Daca vrei sa birui trufia, orice ai face, sa nu zici ca lucrul acela s-a facut cu puterile tale, ci fie ca postesti, fie ca petreci vremea in priveghere, fie ca dormi pe pamantul gol sau ingenunchezi adesea facand metanii, sa spui: "Cu ajutorul lui Dumnezeu si cu acoperamantul lui Dumnezeu se face aceasta, nu cu puterea mea"...
Nimic nu poate fi mai simplu si accesibil decat aceasta reteta a lui Efrem impotriva celor opt boli ale sufletului - iar pentru ca ea sa fie mai puternica si mai eficace, adauga rugaciunea aceluiasi Efrem: "Doamne si Stapanul vietii mele! Duhul trandavirii, al grijii de multe, al iubirii de stapanire si al grairii in desert nu mi-l da mie, iar duhul curatiei, al gandului smerit, al rabdarii si al dragostei daruieste-mi mie, slugii Tale."
Pomul sanatos si bun il vedem dupa roadele Iui; deopotriva, starea sanatoasa si bine intocmita a duhului se cunoaste dupa faptele cele bune, pe care Parintii le numesc in ordinea urmatoare: 1) dreptatea - izbaveste de moarte; 2) curatia -duce la Dumnezeu; 3) dragostea - unde este ea, acolo petrece si Dumnezeu; 4) ostenelile - trupului cinste, iar sufletului folos; 5) ascultarea -lucru sfant si cale scurta spre mantuire; 6) smerenia - cand este insotita de recunostinta fata de Dumnezeu, se cutremura de ea pana si satana; 7) infranarea; 8) dreapta socotinta; 9) neosandirea - mai presus decat toate virtutile; 10) pocainta - bucurie lui Dumnezeu si ingerilor; 11) rugaciunea insotita de post - unire cu Dumnezeu; 12) milostivirea - lucrarea lui Dumnezeu insusi.
Tamaduieste, Doamne, sufletul meu, ca asa sa alerg si sa lucrez si eu!
Vedem in livezi si in tarini ca roadele cele bune si de folos sunt supuse bolilor pricinuite de viermi, de umezeala si de alte inrauriri vatamatoare. Acelasi lucru se intampla si in lucrarea duhovniceasca: nu numai ochiul lui Dumnezeu, ci si cel omenesc zareste in virtutile crestinesti si calugaresti neajunsuri, slabiciune, o anumita stare bolnavicioasa si un anumit amestec al necuratiei.
Oricarui lucru bun, zice Sfantul Efrem Sirul, uratorul binelui - demonul - ii aduce impotriva un lucru rau pe masura lui: impotriva milosteniei -lacomia; impotriva nevointei - parerea de sine; impotriva privegherii - dormitarea; impotriva rugaciunii - lenevirea si imprastierea; impotriva neagonisirii - zgarcenia; impotriva dragostei - lingusirea; impotriva primirii de straini - raceala sau lacomia pantecelui. Aurarul hot si podgoreanul hot amesteca, din lacomie, unul - arama sau alt metal ieftin cu aurul, iar celalalt - apa cu sucul strugurilor: si in lucrarea duhovniceasca se intampla uneori, din lucrarea satanei sau din lucrarea propriei inimi, ceva asemanator inselatoriei acesteia.
Preasfintitul Ieremia Zavoratul
(Extras din cartea "Retetar duhovnicesc sau doctorie duhovniceasca adunata din lume", Editura Sophia)
-
Imbolnavirea hranirii: lacomia pantecelui
Publicat in : Sfaturi duhovnicesti -
Lacomia pantecelui si postul de alimente
Publicat in : Religie -
Despre lacomia pantecelui
Publicat in : Religie -
Lacomia moftului
Publicat in : Editoriale -
Cele opt ganduri
Publicat in : Dogma
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.