Cand Dumnezeu ne tine de mana

Cand Dumnezeu ne tine de mana

Sfintii Parinti ne spun ca Dumnezeu nu a vrut sa mantuiasca lumea de la distanta cu toate ca ar fi putut. In iconomia mantuirii Fiul lui Dumnezeu s-a facut Fiul Omului, Unul din Treime devenind Unul dintre noi. Dumnezeu Cuvantul s-a intrupat tocmai pentru a vindeca firea umana din interior, pentru a o indumnezei.

Astfel, la plinirea vremii, Hristos a pornit in cautarea "oii celei pierdute” facandu-ni-se tuturor pastor iubitor. Mai mult, toti am devenit frati dupa omenitate cu Hristos si totodata frati in Hristos. Asadar, intruparea lui Hristos a modificat radical sub aspect ontologic "gradul de rudenie” dintre Dumnezeu si om. Acest act a conferit consistenta raportului de rudenie dintre oameni care este ridicat de la simplul aspect trupesc, la un nivel duhovnicesc. De aceea, Nasterea dupa trup a Domului a adus "pe pamant pace si intre oameni bunavoire”.

Dumnezeu nu L-a lasat pe omul cazut in pacat, singur. A venit in intampinarea sa si i-a intins mana pentru a-l ridica. Acest gest salvator al Mantuitorului este evidentiat in putine reprezentari iconografice ale Bisericii Ortodoxe, dar semnificative.

Cand Dumnezeu ne tine de mana -
Umblarea pe mare

Acestea sunt icoana care infatiseaza "Umblarea pe mare”, avand ca temei textul Evangheliei dupa Matei 14, 22-34, si icoana Pogorarii la iad. In afara acestor doua reprezentari si a catorva icoane ale Maicii Domnului cu Pruncul, nu cunosc alte icoane in care Mantuitorul sa fie infatisat tinand de mana alte persoane.

Sfantul Apostol Petru si Adam, aveau sa intinda mana pentru a intalni mana Mantuitorului afland izbavirea. In ambele reprezentari, mana omului intalneste mana Creatorului, "mana Celui ce l-a facut si l-a zidit”.

Cand Dumnezeu ne tine de mana -
Pogorarea la Iad

O reprezentare foarte cunoscuta, "Crearea omului” de Michelangelo de provenienta catolica, infatiseaza gestul pe care atat Adam, cat si Dumnezeu il fac unul catre altul, tinand mainile intinse insa fara a se atinge. Intre Dumnezeu si om nu exista contact pentru ca potrivit invaturii catolice, divinitatea ramane transcendenta. Gratia este creata si supra-adaugata firii omenesti.

Cand Dumnezeu ne tine de mana

In Ortodoxie, Dumnezeu nu a incetat niciodata legatura cu omul si lumea, prin intermediul harului Sau, al energiilor necreate. Dumnezeu ramane transcendent fiind in acelasi timp imanent. Ramane ascuns si se impartaseste totodata.

De aceea, spunem ca Hristos "intru ale Sale a venit”, pentru ca El nu era strain de creatia Sa.

Spre deosebire de reprezentarea catolica, in Ortodoxie intalnim in icoane un Dumnezeu a carui dragoste este manifestata in fapte concrete.

Il intalnim pe Hristos tinand ferm de mana pe om, nevoind a-l lasa prada stricaciunii si mortii. Hristos il ridica pe Petru din apa marii iar pe Adam si Eva din iad, dupa ce acestia au facut dovada putinatatii credintei.

Cand Dumnezeu ne tine de mana

Din cele doua reprezentari observam ca Dumnezeu nu ridica cu forta. El nu constrange. El doar raspunde unei chemari, unui strigat inabusit, unei nevoi existentiale a omului. Hristos apuca numai o alta mana intinsa. In acest fapt se arata ca mantuirea nu este un act juridic, ci intalnire reala in iubire, care  vindeca firea umana. In aceste icoane, aflam cele doua aspecte ale mantuirii, obiectiv si subiectiv.

In Evanghelia dupa Luca este consemnat faptul ca la moartea dupa trup a Domnului de pe Cruce, "Iisus, strigand cu glas mare, a zis: <<Parinte, in mainile Tale Imi pun Duhul>>. Si aceasta zicand, Si-a dat duhul. (Luca 22, 46)”

In acelasi sens, din Cartea intelepciunii lui Solomon 3: 1-9 aflam ca "Sufletele dreptilor sunt in mana lui Dumnezeu si chinul nu se va atinge de ele.” Acest verset a condus la o alta reprezentare iconografica in care sufletele celor mantuiti sunt purtate si ocrotite de mana cea dumnezeiasca.

Prezenta tainica dar lucratoare a "mainii intinse a lui Dumnezeu” in Biserica este exprimata si in cultul divin public. Astfel, randuiala inchinarii clericilor slujitori presupune ca acestia mergand in mijlocul bisericii si stand inaintea sfintelor usi cu capetele descoperite sa rosteasca urmatoarea rugaciune: "Doamne, trimite mana Ta dintru inaltimea locasului Tau si ma intareste spre slujba Ta ce-mi este pusa inainte, ca neosandit stand inaintea infricosatorului Tau altar, sa savarsesc Jertfa cea fara de sange. Ca a Ta este puterea si slava in vecii vecilor. Amin.”

Deloc intamplator, aceasta rugaciune este rostita in naos sub policandru, care in mod traditional, are sculptata  "mana lui Dumnezeu” in semn de binecuvantare asupra preotilor. Chiar daca din pacate nu este foarte des intalnit, un astfel de policandru poate fi intalnit in Biserica Sfantul Grigorie Palama din Politehnica (Bucuresti).

Policandru

Sfantul Irineu de Lugdunum spunea ca Duhul Sfant si Fiul sunt "cele doua maini ale lui Dumnezeu.” Tinand seama ca atat Fiul, cat si Duhul sunt continuu prezenti in Biserica, putem spune ca Tatal are in permanenta mainile intinse catre noi pentru ca nu inceteaza a ne iubi. De noi tine insa, ca asemenea lui Petru, care "vazand vantul, s-a temut si, incepand sa se scufunde...”, sa strigam "Doamne, scapa-ma!”.  Toate devin cu putinta pentru noi atunci cand Dumnezeu ne tine de mana deoarece El revarsa din belsug asupra noastra darurile Sale, precum odinioara tatal asupra fiului risipitor.

“Deschizand Tu mana Ta, toate se vor umple de bunatati; Dar intorcandu-ti Tu fata Ta, se vor tulbura” Ps. 103

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

05 Aprilie 2022

Vizualizari: 14169

Voteaza:

Cand Dumnezeu ne tine de mana 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • G AnaPostat la 2011-02-22 20:45

    DOAMNE SCAPA-MA! JUR CA NICIODATA NU ITI VOI MAI NESOCOTI CUVANTUL!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact