Ce este bine si ce este rau in viata?

Ce este bine si ce este rau in viata?

Daca vom arunca o privire in trecutul istoric al omeniri, observam preocuparile filozofilor, teologilor si oamenilor de stiinta pentru studierea, conceptualizarea, definirea a ceea ce poate fi bine sau rau in cadrul actiunii umane. Moralitatea, ca si imoralitatea razboaielor, va imbraca intotdeauna, intregul spectru de evaluari intre da si nu, intre bine si rau, intre posibil si imposibil, intre eroism si crima. Tot ceea ce a scris Dostoievski este patruns de marea idee a luptei binelui si raului, luminii si intunericului din om. Acest lucru este scos in evidenta de cuvintele spuse de Mitea Karamazov: "Diavolul se lupta cu Dumnezeu, dar campul de lupta sunt inimile oamenilor".

Dumnezeu a asezat in fata omului doua cai, doua alternative, doua posibilitati: moartea si viata, lumina si intunericul, binele si raul, lasand si libertatea de alegere.

In consecinta, omul este liber sa acceada la libertate si sa priceapa ca unicul razboi cu posibile trasaturi religioase este askesis-ul, celelalte sunt roade ale vanitatii omenesti.

Ce este bine si ce este rau; iata un paradox cu care s-a confruntat omenirea de-a lungul existentei sale. Iata, bunaoara Gogol si alti scriitori si mari ganditori, care inca din anii tineretii, au avut vederea altei lumi, creata dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu, dar, in realitatea istorica, ei s-au intalnit, in principal, cu caricatura acestui chip dumnezeiesc si nu au putut sa reziste acestui lucru.

Sa porti in tine vederea unei lumi mai bune si sa sti ca aceasta nu este o nascocire a imaginatiei, ci realitatea autentica, sa ai constiinta ca omul este chip al lui Dumnezeu si sa vezi pretutindenea ceva contrariu, nu este un lucru prea usor. Sa vezi si sa stii ca, paralel cu acele denaturari ale patimilor, cu nazuintele si cautarile josnice si egoiste si, de multe ori, cu fapte criminale, exista o alta lume cu adevarat minunata si sfanta si sa nu suferi pentru lume si oameni ar fi un fapt anormal. Ceea ce te ajuta sa treci peste acest paradox este credinta in bine, frumos si adevar.

Binele a fost dintotdeauna privit ca scop al activitatii umane. Pana la Hegel si chiar dupa el, binele a fost tratat mai mult din unghiul de vedere al sensului. Binele a fost demonstrat (inteles, acceptat) ca acord intre activitatea individuala si exigentele normelor si perceptelor morale. Categorie fundamentala a eticii, binele desemneaza ceea ce este recomandabil sau dezirabil din punct de vedere al moralei sau aprecierea cu privire la atitudinea, faptele si comportarea omului. Opusul binelui il constituie raul, categorie ce desemneaza tot ceea ce este obiect de dezaprobare, de blam, de oprobiu, tot ceea ce contravine normelor morale.

Timpul pe care il traim este unul trist pentru iubitorii de bine si pace; ne referim aici la cruzimile miscarilor istorice moderne care sunt tot atatea triumfuri ale mortii. Ne confruntam cu acest fenomen groaznic al desacralizarii unui rit, sau al unui mister, sau al unui mit in care uciderea avea un sens religios. Este o regresie spre o etapa depasita de mii de ani, dar aceasta “regresie” nici nu-si mai gaseste semnificatia spirituala anterioara, caci nu mai exista valori transcendente.

Oroarea este multiplicata si omorul colectiv este pe deasupra si “inutil”, pentru ca nu mai are sens. Iata de ce aceasta reprezinta cu adevarat infernul: cruzime pura, absurda. Atunci cand miturile sau riturile sangeroase sau demonice sunt desacralizate, semnificatia lor satanica este sporita in mod vertiginos, si nu mai exista decat demonism pur, cruzime si crima absoluta.

Care este totusi, deosebirea intre omorul obisnuit si omorul sacru? Pentru soldatul S.S., nimicirea a milioane de oameni in lagare avea si ea un sens, si chiar escatologic. El credea ca reprezinta Binele impotriva Raului. La fel si pilotul japonez. Se stie ce era Binele pentru nazism : omul blond, omul nordic, arianul pur.Iar restul erau incarnarile Raului, ale diavolului. E o conceptie aproape maniheista: lupta Binelui impotriva Raului.

In dualismul iranian, orice credincios care omoara o broasca, un sarpe, un animal demonic, contribuie la purificarea lumii si la triumful Binelui. E usor de inchipuit acesti bolnavi sau acesti pasionati, acesti fanatici, acesti maniheisti moderni vedeau Raul incarnat in anumite rase, in evrei, in rromi. Sacralitatea lor cu milioanele nu era o crima, deoarece ei incarnau Raul. Este exact acelasi lucru pentru Gulag si escatologia politica a marii eliberari comuniste; in fata ei stau dusmani care reprezinta Raul si care stavilesc triumful Binelui, triumful libertatii si al omului etc. Si unii si altii credeau ca au justificare, potrivit spuselor lui Mircea Eliade.

Binele sau raul nu apreciaza fapta, actul in sine, ci moralitatea individului care, prin fapta se obiectiveaza. Binele si raul nu privesc insa toate actele umane, ci numai acelea care angajeaza si pe altcineva: comunitatea si ansamblul conditiilor solidaritatii acesteia exprimate in valori si norme morale. Manifestarea binelui (in masura in care ideea este acceptata) poate fi apreciata parafrazand titlul unei eventuale carti, cu expresia "Doresti binele si iese rau", in sensul ca un ansamblu de stari face ca lucrurile sa nu fie "in ordine". De fapt, fenomenul pare a se manifesta la nivelul intregii societati romanesti cuprinse de criza morala, de criza politica si cea economica, ce o incearca de cativa ani.


In acelasi timp, asistam la desfasurarea unei educatii morale viciate de cel putin doua aspecte: un fond teoretic precar si, pe cale de consecinta, insuficienta constientizare a continuturilor si semnificatiilor unor exigente morale ce tin de modul de viata spre care se indreapta societatea romaneasca.

Stefan Popa

.

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
523 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

21 Noiembrie 2012

Vizualizari: 12097

Voteaza:

Ce este bine si ce este rau in viata? 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact