Crucea noastra cea de toate zilele

 Crucea noastra cea de toate zilele

In peisajul tot mai aglomerat al oraselor mari, rareori o cruce mai provoaca gesturi de piosenie in afara Sarbatorilor mari. Crucea, simbolul vietii, este peste tot unde dorim sa o primim in suflet: daca inima ne este deschisa, pe cruce ne putem rastigni pacatele si le putem da uitarii.

Crucile mari din ciment, din cimitir, inseamna moarte. Crucea de sus, de pe acoperisul de tabla al Bisericii inseamna tacere. Semnul Crucii facut in graba pe langa vreo bisericuta de cartier, cand trecem prin oras spre aiurea inseamna ca ne gandim la suflet cat ni se misca mana de la frunte la inima, si am vrea mai mult, am avea nevoie de mai mult.

In fapt, crucea are o semnificatie aparte pentru fiecare dintre noi. Deseori vedem crucea de lemn dusa la inmormantari, si o asociem cu moartea. O vedem in Biserica la nunti si o asociem cu fericirea. Insa trebuie sa ne reamintim deseori ca principala semnificatie a crucii trebuie sa fie, pentru noi, acceptarea iubirii lui Hristos, care a murit rastignit pentru noi si acceptarea unui cod al vietii care sa ne aduca pe calea cea buna.

Crucea ne aminteste ca Iisus a murit rastignit de oameni pentru oameni, iar suferintele indurate de acesta nu au fost in zadar. Amintirea faptelor sale, a sacrificiului facut, este cuprinsa in orice cruce din lume astazi. Pentru a putea dovedi credinta noastra prin inchinare, facand semnul Crucii, trebuie intai sa ne amintim si sa acceptam rastignirea lui Iisus ca pe o vina a omului: ura, violenta, orgoliul, defaimarea, ignoranta, dorinta de putere, toate impreuna pacate ale oamenilor, au dus la rastignire. Cu toate acestea, Iisus a inviat si ne-a dat speranta si sansa de a ne mantui.

"L-au dezbracat de hainele Lui, si L-au imbracat cu o haina stacojie. Au impletit o cununa de spini, pe care I-au pus-o pe cap, si I-au pus o trestie in mana dreapta. Apoi ingenuncheau inaintea Lui, isi bateau joc de El, si ziceau: "Plecaciune, Imparatul Iudeilor!" Si scuipau asupra Lui, si luau trestia si-L bateau in cap. Dupa ce si-au batut astfel joc de El, L-au dezbracat de haina stacojie, L-au imbracat cu hainele Lui, si L-au dus sa-L rastigneasca." (Matei 27:28-31)

Pentru unii, crucea inseamna moarte, pentru altii viata. Pentru crestini, crucea reprezinta viata, deoarece pe cruce a fost rastignit Iisus, insa a inviat trei zile mai tarziu si a promis viata vesnica tuturor celor care ii urmeaza invatamintele. Pentru ceilalti, care nu pot vedea mai departe de mormant si prohod, inseamna moarte.

O alta semnificatie a crucii este legata de cainta pentru pacatele savarsite: cand ne ducem crucea, spunem ca acceptam pacatele comise si suntem dispusi sa platim pentru ele, sa ne asumam responsabilitati. La fel, Iisus le-a cerut apostolilor sai sa isi lase familia si tot ce aveau, pentru a-i sluji. Iar atunci cand a fost aproape de a fi rastignit, le-a cerut din nou sacrificii: "Atunci Iisus a zis ucenicilor Sai: "Daca voieste cineva sa vina dupa Mine, sa se lepede de sine, sa-si ia crucea, si sa Ma urmeze. Pentru ca oricine va vrea sa-si scape viata, o va pierde; dar oricine isi va pierde viata pentru Mine, o va castiga. Si ce ar folosi unui om sa castige toata lumea, daca si-ar pierde sufletul? Sau, ce ar da un om in schimb pentru sufletul sau?" (Matei 16:24-26)

Ceea ce ne cere insa Iisus pentru a-L urma nu sunt fapte mari, grandioase, ci bunavointa de zi cu zi care ne face oameni mai buni. Necesita efort in fiecare, in fiecare clipa, determinare si multa dragoste. Poate si pentru ca drumul lui Iisus nu este cel usor, de aceea uitam uneori sa-l urmam. Asta cum spunea cardinalul John Henry Newman, "sa ridici crucea lui Hristos nu este o actiune facuta odata pentru totdeauna; inseamna practica continua a multor indatoriri care nu ne plac".

Livia Popescu

Despre autor

Livia Popescu Livia Popescu

Senior editor
33 articole postate
Publica din 01 Ianuarie 2010

Pe aceeaşi temă

03 August 2012

Vizualizari: 2454

Voteaza:

Crucea noastra cea de toate zilele 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact