Cum sa ne imprietenim fiii cu lectura

Cum sa ne imprietenim fiii cu lectura

Nu intamplator am facut in titlu precizarea legata de sex. Po­trivit studiilor intreprinse de psihologi si pedagogi, astazi este mai greu sa-i deprinzi cu lectura independenta pe baieti decat pe fetite. In Anglia aceasta problema este chiar numita "cea mai importanta problema pedagogica a Marii Britanii".

Este adevarat, experienta mea da marturie despre contrarul: fiilor mei le-a placut sa citeasca mult mai devreme decat fiicei. Totusi se pare ca acum baietii citesc intr-adevar mai putin decat fetele. Si este de inteles, caci dintre cei doi concurenti principali ai cartii - televizorul si calculatorul -, al doilea ii tintuieste in fata sa mai ales pe reprezentantii "sexului puternic". Sunt in asa masura inclinati sa se pasioneze de jocurile pe calculator, incat nu aud si nu vad nimic in jur. De altfel, si de dezinhibitie mo­torie, care il impiedica pe copil sa se concentreze, sufera cel mai des tocmai baietii.

Dar de ce calculatorul si televizorul trebuie sa concureze cu cartile? Oare ele nu pot completa lectura? Dupa cum se vede, nu... Mai ales in aceasta perioada, cand aprinderea lecturii personale inca nu s-a format, iar a citi chiar o singura pagina scrisa cu litere mari echivaleaza pentru un copil cu o munca a lui Hercule.

Problema consta in aceea ca la prescolari si la scolarii mici inca nu este dezvoltata asa-numita "memorie eidetica", ce face ca mesajul scris sa dea nastere unei serii de imagini, unui "film". Descifrand cu greu, pe silabe, poezia "Tanea noastra plange ta­re", copiii nu pot sa-si inchipuie in acelasi timp o fata care plange, care sta pe mal si o minge cazuta in rau. De aceea, copiii au nevoie de imagini colorate, care intaresc vizual cele citite. Ilus­tratiile dau un imbold "filmului", dar nu-l completeaza in intre­gime, lasand loc pentru fantezia copilului. Invatand sa citeasca, micutul invata treptat sa vada cu ochiul interior imaginile si chi­purile desenate de autor.

Totusi activitatea aceasta este destul de lunga si anevoioasa. Es­te mult mai usor sa fii consumator pasiv al productiei de pe ecran, unde totul se ofera pe tava: si planul imaginii, si al vorbirii, si al su­netului. Iar totul este asa de spectaculos, de frumos, de neuitat!

Da, dar in cazul dat imaginatia ramane blocata... Ca urmare, copilului ii va fi mai greu sa citeasca, iar ceea ce este dificil este respins... Apare astfel un cerc vicios, pe care majoritatea copiilor incearca sa-l rupa in cel mai firesc mod: mergand pe calea cea mai usoara si refuzand sa citeasca. De aceea tot mai multi specialisti ajung la concluzia ca a-i deprinde pe copii cu cititul de la o varsta frageda este dauna­tor pentru dezvoltarea ulterioara.

Asa este, caci copilul trebuie sa se coaca pana la dorinta de a invata sa citeasca, iar acum acest lucru de multe ori nu se intam­pla. El pur si simplu nu reuseste cu adevarat sa-si doreasca sa ci­teasca si se raporteaza la citire ca la o obligatie grea, impusa de adulti, fapt care, fireste, nu-l entuziasmeaza. Mai inainte pedagogia era mult mai putin "bagareata, mai "lina". Cum se obisnuieste acum sa se spuna: "conforma cu na­tura". Adultii nu grabeau dezvoltarea copilului, considerand co­rect ca toate vin la timpul lor.

Si acest timp intr-adevar venea. Intr-o buna zi, de obicei pe la varsta de 6 ani, copilul se intrista pentru ca cei din jur stiu sa citeasca (mai ales daca avea frati sau surori mai mari), iar el nu. Atunci lua o carte si se prefacea ca citeste, dar, de fapt, repeta versurile, povestile, povestirile invatate pe de rost de demult. Si pentru un timp se linistea. Apoi se gasea neaparat un rautacios oarecare, care incepea sa rada pe seama lui. Si la un copil de 6 ani ranit in amorul propriu (iar la varsta aceasta pentru majoritatea copiilor devine destul de importanta parerea celor de o varsta cu ei) apare intr-adevar un stimul puternic de a invata. Asa am in­vatat sa citesc si eu, si multi dintre cunoscutii mei.

Acum insa parintii incep lectiile de citire la varsta de 4 ani (iar altii si la 3!), cand cei mai multi copii inca nu se compara cu cei de o varsta cu ei. Rezulta ca a miza pe orgoliul lor este inutil. Dar si dorinta "de a fi mare" la aceasta varsta este satisfacuta pe deplin prin mijloace mult mai simple. I-ati permis copilului sa coboare pe scara fara sa se tina de mana unui adult si el deja sim­te ca a crescut mare. Iar daca i-ati dat in maini foarfecele sau cio­canul, aceasta este de fapt maximul dorintelor!

Toti stiu bine ca legumele de sera, crescute in regim accelerat, nu se compara ca gust si proprietati cu cele de gradina, a caror coacere a avut loc in mod natural si la vremea potrivita. Dar, nu stiu de ce, cand se vorbeste despre copii, uitam uneori ca natura este mai inteleapta decat noi.

Cum sa desteptam la copii atractia spre citit

Dati-i copilului de inteles ca lectura este o mare placere, care nu se poate compara cu nici un fel de jocuri si de jucarii.

Pentru aceasta trebuie sa fiti dumneavoastra insiva prieteni ai cartilor. Nu exista nimic mai eficient decat educarea copiilor prin exemplul propriu. Laudati-i pe prietenii copilului daca ei pot sa citeasca, dar evitati reprosurile (chiar si cele ascunse). Suparandu-se, copilul se poate incapatana. Daca veti actiona cu tact, la copil va aparea gandul: "Dar ce, eu sunt mai rau decat al­tii? De ce sa nu incerc si eu?"

Dar si atunci cand copilul va vrea sa invete sa citeasca, nu va grabiti. Mai bine sa-l "tineti in frau" o vreme, intarind in el do­rinta de activitatile viitoare, iar aceste activitati trebuie imbracate in forma jocului. Copiii mei, de exemplu, au invatat sa citeasca jucandu-se de-a scoala: ursuletul de plus era pe postul de elev eminent, iar pa­pusa deteriorata Catea (rolul ei il jucam eu) se poticnea si se in­curca permanent. Copiilor le revenea s-o corecteze si invatarea avea loc pe neobservate, cu avant. Se parea ca pur si simplu ne distram.

Iar acum, momentul cel mai paradoxal. Daca doriti ca copilul dumneavoastra, intr-adevar, sa se imprieteneasca cu cartea pen­tru ani multi, este necesar... sa-i cititi cat se poate de mult cu vo­ce tare!

De obicei se intampla contrarul: cand copilul incepe sa citeas­ca ceva mai rapid, cei mari se grabesc sa-l indrepte spre un "inot liber". Parintii castiga datorita acestui fapt mai mult timp liber. Devenirea copilului ca cititor are loc insa mult mai lent. Daca citeste singur, ochii obosesc de incordare, oboseala provoaca plic­tiseala, iar cititul poate deveni o indeletnicire plictisitoare pentru toata viata, ceea ce nu va contribui la dezvoltarea intelectului.

Cand insa copilul asculta citirea expresiva a adultilor si pri­veste in carte in acelasi timp, el da frau liber fanteziei sale. In paralel, cu ajutorul vointei, invata sa asocieze cuvintele cu chi­purile care apar in fantezia lui. Nu mai spun ca, pe parcursul ac­tivitatii, adultul poate sa explice semnificatia cuvintelor necu­noscute si sa raspunda la intrebarile copilului, usurandu-i inte­legerea textului.

Cel mai important este faptul ca aceasta carte devine obiectul unei lungi discutii, analize, polemici, adica o punte de comunicare, fapt care ii ridica valoarea in ochii copiilor. Pentru multi copii cartea reprezinta o bariera, care ii separa de parinti. De cate ori aud de la dumneavoastra:

- Nu-mi mai sta in cale! Du-te mai bine si citeste.

Sau dimpotriva:

- Vreau sa citesc pana la capat! M-ai intrerupt la cel mai in­teresant loc.

In asemenea situatii, neplacerea copiilor de a citi poate fi con­ditionata de gelozia elementara, caci uram adversarul care ne ia omul iubit.

Tatiana L. Sisova

(Extras din cartea "Probleme si dificultati in educarea copiilor. Indrumar pentru parinti", Editura Sophia)

Cumpara cartea Probleme si dificultati in educarea copiilor. Indrumar pentru parinti.

Probleme si dificultati in educarea copiilor. Indrumar pentru parinti

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 1838

Voteaza:

Cum sa ne imprietenim fiii cu lectura 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact