Despre om

Despre om

Câți mai sunt cei care își pun la modul serios întrebarea: cine suntem noi?

După învăţătura Sfintei Biserici, omul a fost creat de Dumnezeu într-un mod deosebit faţă de celelalte viețuitoare. Dacă făpturile au fost create prin cuvânt, omul a fost creat printr-o intervenţie specială a lui Dumnezeu, atât în ceea ce priveşte trupul, cât şi sufletul. Astfel, trupul omului a fost zidit de Dumnezeu din ţărână, iar sufletul a fost creat prin suflare de viață. „Atunci, luând Domnul Dumnezeu ţărână din pământ, a făcut pe om şi a suflat în faţa lui suflare de viaţă şi s-a făcut omul fiinţă vie” (Facerea 2, 7).

Omul a fost plăsmuit de mâna lui Dumnezeu şi după Chipul lui Dumnezeu, dar nu a primit totul din „materia acestei lumi supuse simţurilor, precum celelalte vieţuitoare, ci numai trupul, iar sufletul din cele mai presus de lume, mai bine-zis, de la Dumnezeu însuşi, prin suflare negrăită” (Sf. Grigorie Palama).

Omul este o fiinţă unitară în care Chipul lui Dumnezeu nu se referă doar la suflet, ci cuprinde deopotrivă şi trupul. În acest sens, Sf. Grigorie Palama spune că „numele de om nu se aplică sufletului sau trupului în mod separat, ci la amândouă, căci împreună au fost create după Chipul lui Dumnezeu”.

Noi am fost creați după Chipul lui Dumnezeu, dar a fi asemenea lui Dumnezeu depinde de voinţa noastră liberă. Asta înseamnă că noi suntem lucrători ai asemănării personale cu Dumnezeu, pentru ca El să ne răsplătească pentru osteneala noastră.

Cum cunoaștem cine suntem cu adevărat? Domnul Iisus Hristos este „revelaţia făpturii umane împlinite”, aşa cum a fost chemat omul să fie de la începuturile creaţiei.

Aceasta înseamnă că Mântuitorul Iisus este „viziunea istorică, concretă a desăvârşirii” la care suntem şi noi chemaţi, în contextul istoricităţii și devenirii noastre în această lume (Mitrop. Antonie de Suroj).

Adică suntem chemați să ajungem și noi, prin împărtășire de Dumnezeu, la ceea ce este Dumnezeu, prin fiinţă (Sf. Maxim Mărturisitorul).

Omul revelează icoana Sfintei Treimi, icoana Iubirii absolute prin şi în Chipul lui Hristos. Astfel, Chipul lui Dumnezeu în om poartă, întipărită prin har, pecetea Treimii Dumnezeiești. Sf. Grigorie Palama vorbește despre icoana sufletului omenesc, care a primit de la Dumnezeu: minte, cuvânt și duh, sau altfel spus „minte înţelegătoare, cuvântătoare şi duhovnicească” (Filocalia, vol. 7).

Omul, care „vieţuieşte așa cum trebuie să vieţuiască sufletul cuvântător, raţional şi de Chip dumnezeiesc” (Patriarhul Calist), este cu adevărat mare şi minunat. El întrece totul şi cârmuieşte toate; Îl cunoaşte pe Dumnezeu şi-L poate primi înlăuntru prin nevoință şi prin har.

Astfel, având fața noastră întoarsă spre Hristos, ar trebui să ne vedem pe noi înșine, în și prin El, ridicați din căderea în păcate, curățiți de patimi și sfințiți prin lucrarea harului Sfântului Duh. Acesta este omul adevărat, împlinit întru Hristos Dumnezeu, și aceasta este identitatea lui adevărată, de preot al întregii creații, în niciun caz ucigaș al semenilor, făptuitor al celor rele, devorator și distrugător al mediului înconjurător.

Prin Chipul lui Dumnezeu din fiinţa noastră, noi am fost creați pentru o viaţă de comuniune, nu pentru o existență egoistă sau pentru a ajunge robi ai acestei lumi, nici ca să pângărim natura, ci pentru a trăi în comuniune cu Dumnezeu, cu aproapele şi cu întreaga creaţie prin puterea harului Duhului Sfânt.

După căderea în păcat, Chipul și asemănarea lui Dumnezeu în om s-au schimbat. Asemănarea, care a constat „dintr-o perfectă lipsă a răului din calitățile omului și dintr-o necunoaștere a acestui rău”, a fost distrusă. În momentul în care s-a distrus asemănarea, Chipul s-a „desfigurat”, dar nu s-a distrus în totalitate. Este și motivul pentru care în biserică se cântă: „Chipul slavei Tale celei negrăite sunt, măcar deși port ranele păcatelor. La Cel după asemănare mă ridică, cu frumusețea cea dintâi iarăși împodobindu-mă” (Sf. Ignatie Briancianinov).

Chipul lui Dumnezeu este și în omul necredincios, dar asemănarea există numai în „creștinul lucrător în faptele cele bune”. Atunci când omul săvârșește un păcat, el se lipsește numai de asemănarea lui Dumnezeu, nu însă și de chip. Și chiar dacă va fi judecat spre osândă veșnică, Chipul lui Dumnezeu rămâne întru el, în veci. Cu toate acestea, pentru omul care a ales să trăiască în păcate, asemănarea cu Dumnezeu nu mai poate fi o cale asumată spre desăvârșire și spre bucuria cea veșnică (Sf. Dimitrie al Rostovului).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

12 Iunie 2020

Vizualizari: 961

Voteaza:

Despre om 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

omul chipul lui dumnezeu

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact