Catedrala Mantuirii Neamului

Catedrala Mantuirii Neamului

Cateva ganduri, impresii si idei despre Catedrala Mantuirii Neamului Romanesc - acum, la inceputul noului an - 2012

Catedrala Mantuirii Neamului Romanesc reprezinta sinteza ethosului crestin-ortodox al poporului roman, zidirea ei implicand variate semnificatii de la cele duhovnicesti - liturgice-teologice pana la cele nationale-arhitecturale-sociale. In acest sens zidirea ei se constituie intr-un simbol al permanentei sintezei dintre Biserica si Neam, precum si intr-o afirmare dinamica a valorilor spirituale si culturale ale poporului roman. In imaginea ei se vor regasi traditia si modernitatea, universalul si particularul, amprenta inconfundabila a devenirii istoric-religioase si culturale a poporului roman si amprenta nazuintelor spirituale ale acestui popor pentru veacurile ce vor veni.

Este nevoie de un asemenea efort spiritual si material pentru a da viata sacra unui spatiu care va folosi nemijlocit nu numai unui popor aflat in rugaciune, ci si unui popor chemat sa-si afirme mereu identitatea, verticalitatea si maiestria, precum si fidelitatea fata de nazuintele inaintasilor care doreau cu ardoare zidirea unui asemenea locas. Comuniune a oamenilor cu Iisus Hristos si intreolalta, legatura intre generatii, punte intre eclesial, cultural si social, deschidere responsabila spre istoria si spiritualitatea poporului, afirmare a identitatii si a permanentei crestinismului ortodox pe aceste meleaguri, simbol al unitatii spirituale a poporului roman, spatiu viu al afirmarii valorilor Evangheliei lui Iisus Hristos intr-o lume secularizata si globalizata, Catedrala Mantuirii Neamului Romanesc ramane un ideal care trebuie asumat continuu de catre fiecare crestin.

De ce? Pentru ca are menirea cuprinzatoare de a ne aduce aminte, mereu si mereu, intr-o lume care renunta cu atata usurinta la propriile-i radacini transcendente, cine suntem. Numai in masura in care vom constientiza necesitatea acestei miscari launtrice de asumare dinamica a identitatii noastre vom reusi sa descoperim sensul ultim al acestei zidiri impresionante pe pamant romanesc care nu este altul decat cel legat de aspiratia spre propasire si marturisire a credintei neamului. Ori neamul – chiar intr-o lume globalizata - ca de altfel fiecare persoana - chiar intr-o lume hiper-individualizata - este chemata sa constientizeze ca nu-si poate afla sensul profund si ultim al existentei in afara lui Iisus Hristos. Catedrala ne arata ca menirea ultima a lumii este dincolo de lume, ea ne indica ca locul omului este Biserica si Iisus Hristos este locul omului: in acest adevar sta „pragul sperantei” pentru noi…

Credinta ca manifestare a persoanei in comuniune se poate intrupa intr-o viziune teologica asupra oranduirii spatiului sacru care teologhiseste si exprima aceasta credinta intr-o intima corespondenta cu Evanghelia, dogma si experienta Bisericii. Arhitectonica Catedralei ne introduce in experienta eclesiala a credintei care converge in multiplele ei manifestari spre dimensiunea sacramentala, care, in Euharistie ofera omului unirea maxima cu Iisus Hristos si totodata pregustarea plina de har si de adevar a Imparatiei ca neinserata zi a opta. Configuratia ansamblului arhitectural pune aceasta dimensiune sacramental-liturgica in centru prin simbolistica POTIRULUI, dupa cum in interiorul acestui centru se ridica maiestuos Catedrala a carei simbolistica graviteaza in jurul Pantocratorului Iisus Hristos si a Treimii care cuprinde intreg universul creat, inceputul, mijlocul si sfarsitul creatiei. Statornicia Traditiei Bisericii se impleteste constructiv cu dinamica acesteia intr-o aspiratie spre a cuprinde universalul si particularul intr-o sinteza a coborarii iubitoare si mantuitoare a lui Dumnezeu la om si o urcare iubitoare si mantuitoare a omului la Dumnezeu prin Iisus Hristos in Duhul Sfant. Desigur nu lipseste din ansamblul arhitectural nici dimensiunea eshatologica a creatiei reprezentata de cele opt turle ca simbol al zilei a opta. In interiorul Catedralei ca spatiu sacru, oamenii nu numai vor privi estetica plina de semnificatii teologice, duhovnicesti si culturale, ci se vor ruga, se vor angaja intr-un itinerar spre sfintenie, pregustand taina zilei a opta in Tainele Bisericii si facand experienta acestei Taine ca si sens profund si esential al existentei personal-comunitare descoperite deplin in Iisus Hristos.

Asumarea unui asemenea proiect desi se realizeaza in istorie, depaseste pentru fiecare crestin, imediatul cotidian, asemuindu-se cu itinerarul „darului” transformat dupa cuvintele lui Iisus Hristos in „comoara din ceruri”. De aceea, darul fiecaruia pentru aici, in vederea unei asemenea constructii, va fi „un dar pentru eternitate”. Pentru implinirea acestui deziderat spiritual care se intinde ca un arc peste generatii este nevoie sa-i acordam acestuia un loc in sufletului nostru, loc care va deveni treptat semn al Imparatiei si al vietii vesnice, legandu-ne totodata de aspiratiile inaintasilor ca la randul nostru sa lasam o mostenire cu valoare de simbol national si universal urmasilor. Totodata, pentru implinirea acestui deziderat spiritual, care desi se savarseste pe pamant, are randuiala cetelor ingeresti, pentru ca oamenii impreuna cu ingerii, creatia intreaga sa doxologeasca Creatorului ei, este nevoie de o credinta vie si dinamica si de o iubire neindoielnica fata de Biserica si Neam.

Biserica este un dar, de aceea sa fim fericiti ca suntem chemati sa fim Biserica lui Dumnezeu, sa avem bucuria ca apartinem Bisericii Lui.
Ea este un dar frumos, in interiorul careia noi traim deodata, cu Iisus Hristos, frumusetea negraita a tainei istoriei neamului nostru si a vesniciei lui. Prin urmare, sa fim recunoscatori pentru darul Domnului, pentru ca „impreuna cu Hristos” noi exprimam experienta de a fi cu toti uniti in numele Lui, experienta de a fi Biserica, manifestata de poporul lui Dumnezeu in jurul Sfintei Treimi…

Stelian Gombos

.

Despre autor

Stelian Gombos Stelian Gombos

Senior editor
372 articole postate
Publica din 28 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

27 Iulie 2012

Vizualizari: 2333

Voteaza:

Catedrala Mantuirii Neamului 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact