Despre inchinarea la sfintele icoane

Despre inchinarea la sfintele icoane

Fiului Naucratie - dogmatică despre închinarea la sfintele icoane (818-819)

Fiindcă am aflat de la purtătorul scrisorii, bunule frate, că între voi s-au ivit certuri - spun asta pentru că unul spune: „Eu mă închin icoanei lui Hristos ca lui Hristos însuşi”, iar altul refuză -, n-am primit asta fără întristare, ştiind că aceste flecăreli semănate de diavolul obişnuiesc să taie şi partea sănătoasă a ortodoxiei, lucru care face bucurie celor potrivnici, care-şi întăresc lipsa de cinstire [a lui Dumnezeu] prin neputinţele noastre, am socotit bine să nu ţin în tăcere cele auzite, ci să găsesc de la mine un leac cu bună-plăcerea lui Dumnezeu.

Deci comentariul e unul ca aceasta: acel „ca” [frds] se ia uneori de Scriptura insuflată de Dumnezeu pentru asemănare, iar alteori pentru confirmare; primul: „Făcutu-m-am ca vrabia singură pe acoperiş” [Ps 101, 8] şi „ca un măslin roditor” [Os 14, 7]; al doilea: „Că bun e Dumnezeul lui Israel” [Ps 72, l] şi „Că iubite sunt corturile Tale, Doamne al puterilor” [Ps 83, 2], fiindcă aici cuvântul nu exprimă o asemănare, ci o confirmare. Prin urmare, dacă aşa ar spune cineva că se închină icoanei lui Hristos ca lui Hristos însuşi e sănătos în gândire, dar dacă o spune ca o confirmare, nicidecum. Fiindcă icoana şi arhetipul nu sunt acelaşi lucru prin natura lor, ci acelaşi lucru prin asemănarea lor; căci, deşi sunt identice, sunt cu totul diferite prin fiinţă, în cazul icoanelor artistice.

Deci cum se va închina icoanei lui Hristos ca lui Hristos însuşi ca o confirmare, dat fiind că Hristos nu este în ea în chip natural, ci relaţional, adică prin asemănare ? Minte faţă de adevăr şi ceea ce spune este altfel, în icoană apare arhetipul şi în icoană e închinat Hristos. Prin urmare, faptul că a spus „în icoană” arată altceva în altceva şi că prin altceva e închinat altceva. Hrisostom a văzut un înger în icoană, iar Corneliu a văzut însuşi îngerul [FA 10, 3]; noi vedem pe Hristos în icoană, iar apostolii L-au văzut pe Hristos însuşi, pentru că spune; „Am văzut pe Domnul” [in 20, 25].

Noi I ne închinăm în icoana Lui, iar ei se închinau Lui însuşi: „şi văzându-L I s-au închinat” [Mt 28,17], Hristos deci este închinat în icoană prin asemănare, deci relaţional, deci omonimie - căci ambele aleargă spre acelaşi lucru -, nu ochi în ochi . Este, aşadar, închinat şi fără icoană cu mintea , căci n-ar putea fi privit întotdeauna într-o icoană sensibilă. Dar dacă ar spune cineva: „Prin urmare, dacă e să mă închin cu mintea, trec atunci pe lângă închinarea în icoană!”, să ştie unul ca acesta că a tăgăduit şi închinarea cu mintea la Hristos, căci dacă mintea nu L-ar vedea într-o asemănare de om ca într-o oglindă că şade de-a dreapta lui Dumnezeu şi Tatăl, nu-i va aduce închinarea, decât dacă nu desface faptul că Cuvântul S-a făcut trup.

Iar icoana e martoră credincioasă că El S-a asemănat cu un om, iar prin primirea şi închinarea ei este primit şi închinat Hristos, aşa cum, invers, la desfiinţarea ei. Avgar s-a închinat cu mintea lui Hristos când a primit credinţa, dar i s-a închinat şi mai arătat în icoana nefăcută de mână trimisă lui de Hristos însuşi. Astfel încât în ea Hristos este închinat atât prin asemănare, cât şi cu mintea , iar în veacul viitor ochi în ochi , împlinind, pe de o parte, în contemplări preacurate arătarea Lui văzută ca Dumnezeu, cum spune înţeleptul Dionisie , fulgerând jur împrejurul nostru cu scânteieri prealuminoase, ca pe ucenici la acea preadutnnezeiască schimbare la faţă, şi participând cu o minte nepătimaşă şi nematerială la dăruirea înţeleasă cu mintea a luminii Lui.

Acestea de la noi fie cu lipsuri, fie de ajuns. Vă rog însă pe voi ca în cuvintele despre Dumnezeu să vă faceţi cercetările în chip evlavios şi atent, şi aşa să fie găsit adevărul sau de voi înşivă, sau de alţii, lăsând deoparte flecăreala, nu însă dacă se întâmplă ca în cele zise să fie ceva greşit având nevoie de îndreptare, întrucât sunt cu minte puţină şi păcătos.

Sfantul Teodor Studitul

In apararea sfintelor icoane, Editura Deisis

Cumpara cartea "In apararea sfintelor icoane"

Pe aceeaşi temă

10 Ianuarie 2018

Vizualizari: 1349

Voteaza:

Despre inchinarea la sfintele icoane 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact