Despre monahism - Parintele Teofil Paraian

Despre monahism - Parintele Teofil Paraian

Monahismul este un asezamant al Bisericii, o comunitate in care se incadreaza oameni care do­resc sa realizeze mai mult decat se poate realiza in viata comuna, desi viata comuna este viata celor multi, viata pe care o vrea Dumnezeu, pe care El a creat-o de la inceput. Exista insa si posibilitatea de incadrare intr-o viata superioara vietii comune si pe care, la fel, o binecuvinteaza Dumnezeu, dar aceasta este o viata pentru cei putini, pentru oa­meni de exceptie.

Monahismul este o institutie a Bisericii, pe care aceasta o pretuieste in mod special. Credinciosii, de asemenea, ii cinstesc foarte mult pe calugari, doresc sa aiba in apropiere calugari si sa se folo­seasca de experienta lor, insa mai putini sunt cei care doresc sa aiba in propria lor familie calugari.

In prezent, putem vorbi si de o anumita criza in monahism, in sensul ca manastirile au fost deran­jate (in activitatea lor privind formarea vietuitorilor) de catre regimul comunist ateu. Criza mai vine si de pe urma influentei laice a veacului acestuia, chiar asupra oamenilor care se inchinoviaza in manas­tire, dintre care cei multi nici nu stiu ce fac cand se fac calugari, precum graia candva episcopul Nicolae Popovici. La aceasta as mai adauga ceva: multi dintre cei ce n-au stiut ce au facut cand s-au facut calugari n-au realizat nici dupa aceea ce inseam­na sa fii calugar.

Sunt multi "improvizati" in calugarie si in viata manastireasca in general, mai ales in ultimii ani, cand s-au infiintat foarte multe manastiri si schituri numai ca sa fie; si au fost primiti oameni fara uce­nicie, fara verificare, ce au fost promovati uneori chiar in functii de conducere inainte de a fi fost ei insisi condusi; oameni care au ajuns mari fara sa fie mici. Acestia sunt oamenii care vor reprezenta monahismul in continuare si bineinteles ca nu o vor face cum trebuie, precum se cuvine unui lucru de felul acesta.

Multi dintre cei care intra in viata calugareasca sunt influentati de cunostinte, de rude; si, in gene­ral, acestia nu depasesc viata comuna, iar in viata monahala sunt niste nechemati, adica traiesc o viata negativa intr-o infatisare pozitiva, fapt care nu promite nici pentru viitor si nu serveste nici in prezent.

Remedii exista: mai intai de toate, sa fie foarte bine cercetati cei ce vor fi recrutati de acum inain­te pentru monahism, adica sa nu se acorde credi­bilitate unui om care vine spre calugarie fara sa stie ce alege. In ultima vreme au fost primiti in manastire chiar minori, chiar oameni fara responsabi­litate; aceasta nu este o realizare, ci o anormalitate, cu grave consecinte pentru, buna rancluiala a cinu­lui monahal.

Deci se cere si o studiere foarte atenta a perso­nalului conducator, si a candidatilor la monahism, pentru ca de multe ori graba in a promova pe cine­va duce la nereguli pentru manastire, creand neajun­suri si vietuitorului insusi, caci el, nestiind ce face, negasindu-si adevarata vocatie, merge pe doua cai. Se recomanda, asadar, mai multa seriozitate, mai multa luare-aminte si mai multa exigenta, chiar daca obstea are o reala, o stringenta nevoie de oameni. Manastirea sa nu-si urmareasca predilect interesele ei, ci numai pe ale vietuitorilor, neacceptand pe noii veniti la varste nedepline si neavansand pe cei ce nu-si cunosc calea si nu stiu ce au de facut.

Se cere apoi o mai atenta educatie monahala si mai multa grija pentru novicii sau incepatorii vietii dintr-un asezamant monahal.

Si, in sfarsit, sa nu-si inchipuie cineva ca numai daca esti calugar, esti primit de Dumnezeu spre mantuire. Eu cred ca cei mai multi ratati si cei mai multi "improvizati" sunt in viata calugareas­ca. De ce ? Pentru ca viata calugareasca este o viata de exceptie, iar daca se strecoara in ea oa­meni comuni, atunci oamenii aceia nu vor putea face niciodata lucruri care tin de o viata superioa­ra. E mai bine pentru toata lumea ca unii ca aces­tia sa ramana in afara manastirilor.

Arhim. Teofil Paraian

30 Aprilie 2010

Vizualizari: 8294

Voteaza:

Despre monahism - Parintele Teofil Paraian 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact