Dragostea este fereastra prin care il poti vedea pe Dumnezeu

Dragostea este fereastra prin care il poti vedea pe Dumnezeu

"Fericita este mintea care a trecut peste toate lucrurile si se desfateaza neincetat de frumusetea dumnezeiasca", ne spune Sf. Maxim Marturisitorul. Depasind situarea dependenta, insistand cu durere si hotarare pe calea jertfei si a crucii lui Hristos, omul ajunge la intalnirea ultima a iubirii, prin inaltari succesive si infinite.

Paul Evdokimov ne spune ca "Sufletul se inalta mai presus de orice semn statornicit, mai presus de orice reprezentare si imagine. Ceea ce este multiplu se simplifica, ajunge «unul»". Ceea ce statea in calea acestei uniri era doar preeminenta ego-ului din care doar prin suferinta jertfelnica a crucii s-a putut iesi. Conditiile sunt asadar implinite, cel putin in ceea ce priveste dezlegarea de patimi si iesirea de sub dependenta lor. In minunata lucrare "Vederea lui Dumnezeu", Vladimir Lossky ne atrage atentia asupra faptului ca „Pentru a iubi pe Dumnezeu Care transcende orice ratiune si cunoastere, Care e liber de orice relatie si natura, trebuie sa depasim, intr-un elan irezistibil, sensibilul si inteligibilul, timpul si eonul si spatiul, sa fim dezlegati total de orice energie a simturilor, a gandirii si a nous-ului, ca sa intalnim in negraire si in necunoastere desfatarile divine mai presus de gandire si minte".

Cand se spune: "Dumnezeu este iubire" inseamna ca Sfanta Treime este iubire; Tatal este iubire, Fiul este iubire, Duhul Sfant este iubire. Acesta-i izvorul si arhetipul iubirii intre ingeri si intre oameni. Izvorul care da fara sa se imputineze, care primeste fara sa se imbogateasca.

Asceza a constituit o conditie esentiala, nu numai in ce priveste trupul, ci si mintea: „Precum trupul murind se desparte de toate lucrurile vietii, la fel si mintea, murind cand ajunge la culmea rugaciunii, se desparte de toate cugetarile lumii. Caci de nu moare cu aceasta moarte, nu poate sa se afle si sa traiasca cu Dumnezeu", ne marturiseste Sf. Maxim Marturisitorul; dar esentiala si importanta este, in afara de pregatirea si de urcusul omului, si actiunea de coborare a lui Dumnezeu, libertatea Lui de a se manifesta plenar, pentru ca, ne spune Vladimir Lossky "vederea lui Dumnezeu este intotdeauna o revelatie care se face prin vointa lui Dumnezeu. Dumnezeu nu este un obiect cognoscibil prin natura, ci se face cunoscut, Se descopera prin condescendenta, prin iubire".

Pentru ca dragostea indatoreaza, constiinta propriei nevrednicii creste odata cu urcarea spre Dumnezeu. Departe de a vedea un Dumnezeu sadic, avand ca necesitate coborarea in tarana a fapturilor lui, Parintii se simteau tot mai obligati odata ce experimentau fiorul iubirii divine. Inefabilul acestei experiente ii aducea la constiinta nimicniciei proprii: "Tu esti totul, eu sunt praf si cenusa“, striga Avraam.

Dumnezeu vine in intampinarea omului si abia aceasta venire, aceasta initiativa divina aduce si iubirea pentru intreaga creatie. Venirea Lui, cateodata, este atat de absorbitoare, incat inima si mintea, in intregime, sunt ocupate numai de El. Aceasta lume vazuta cedeaza locul unei alte realitati, de sus. Mintea inceteaza sa mai gandeasca discursiv, ea este numai atentie. Inima intra si ea intr-o stare imposibil de descris – este plina de frica, dar de o frica cucernica, facatoare de viata. Respiratia devine retinuta, Dumnezeu Se vede si inauntru si in afara. El umple totul, si pe om in intregime, duhul – minte, inima – simtamintele si chiar trupul traiesc strans cu Dumnezeu.

Dar aceasta venire nu este recunoscuta intotdeauna, cerandu-se sfatul celui care deja a experiat-o pentru certificarea autenticitatii ei: „Intocmai asa se intampla si in ceea ce priveste pe Dumnezeu cel nevazut. Cand il vede cineva pe El descoperit, vede o lumina. Si se minuneaza vazandu-L. Insa cine e, asta nu o stie de indata; dar nici nu indrazneste sa-l intrebe pe El. Cum L-ar intreba pe Cel la care nici nu-si poate ridica ochii si pe care nu-L poate vedea cat e de mare? Caci priveste cu cutremur si cu frica multa, oarecum numai spre picioarele Lui, stiind doar in general ca Cel ce s-a aratat in fata lui este Cineva. Si daca mai exista cel care i-a povestit inainte despre acestea, ca unul ce a cunoscut mai inainte pe Dumnezeu, mergand la el ii spune: «Am vazut». Si acela il intreaba: «Ce ai vazut, fiule?» «O lumina dulce, parinte; o lumina de asa fel, ca nu am destula pricepere pentru a-ti spune cum e.» Si in vreme ce spune aceasta, inima lui salta si palpita si se aprinde indata de dorul Celui pe Care L-a vazut.

Apoi incepe sa spuna cu lacrimi fierbinti si multe: «Mi s-a aratat, parinte, acea lumina. Peretii chiliei mele au disparut indata si lumea a trecut, fugind, socotesc, de la fata ei. Am ramas numai eu, intr-o insotire cu lumina singura. Nu stiu, parinte, de era si trupul meu atunci acolo. De am iesti din el, nu stiu, dar atunci nu stiam de port trup si de sunt imbracat in el. Aveam o bucurie de negrait, care ma insoteste si acum, si o iubire, si un dor mare, incat s-au pornit din mine valuri de lacrimi in rauri, ca si acum, precum vezi.» Acela, raspunzandu-i, zice: «E acela, fiule». La acest cuvant, el il vede din nou si putin cate putin se curateste deplin, iar curatindu-se, capata indrazneala si-L intreaba pe Acela si zice: «Dumnezeul meu, Tu esti?» si Acela ii raspunde si zice: «Da, Eu sunt Dumnezeu cel Care M-am facut om pentru tine. Si iata te-am facut pe tine, precum vezi si te voi face Dumnezeu»“, dupa cum ne marturiseste Sfantul Simeon Noul Teolog.

In cele din urma, in directia unui apofatism care defineste si mai mult abisul ontologic ce desparte pe Dumnezeu de om, miscarea mintii umane inceteaza si "chiar rugaciunea isi schimba natura. «Sufletul se roaga in afara de rugaciune». Aceasta constituie isihia, linistea spiritului, odihna care-i mai presus de orice rugaciune, pacea care depaseste orice pace.
Este acel «fata catre fata» indreptat spre eternitate, cand «Dumnezeu coboara in suflet, iar sufletul urca la Dumnezeu»".

Stefan Popa
Cluj-Napoca

.

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
531 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

18 Octombrie 2012

Vizualizari: 6766

Voteaza:

Dragostea este fereastra prin care il poti vedea pe Dumnezeu 5.00 / 5 din 2 voturi.

Cuvinte cheie:

dragostea iubirea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact