Exteriorizarea persoanei prin comunicare si saracirea vietii launtrice

Exteriorizarea persoanei prin comunicare si saracirea vietii launtrice

Utilizatorii noilor media îşi pierd aptitudinea de a fi întemeietorii vieţii lor lăuntrice şi diriguitorii ei. Simt la cheremul solicitărilor din afară, se lasă călăuziţi de ele, şi acestea ajung să le organizeze viaţa şi să stabilească planul, de-acum aleatoriu, al activităţilor lor.

Nu mai e timp pentru momente de singurătate, care clădesc şi dau statornicie vieţii psihice şi spirituale, nici pentru momente de tăcere, fără de care sunt cu neputinţă reflecţia profundă şi contemplarea folositoare pentru viaţa spiritului. Fluxul vieţii lăuntrice este necontenit întrerupt de apeluri telefonice, cu melodiile lor, de mailuri sau de mesajele sonore de pe Twitter. Obişnuinţa de a reacţiona şi a răspunde pe dată fărâmiţează încă şi mai mult viaţa lăuntrică şi transformă viaţa psihică într-o suită de secvenţe dezarticulate.

Atunci când nu există solicitări externe, persoana le solicită ea însăşi, trimiţând SMS-uri, mesaje pe Twitter sau mailuri, la care se vor obţine răspunsuri, graţie cărora se va reinstala circuitul de schimburi.

Homo connecticus nu mai este în stare să-şi asume timpii morţi, momentele de tăcere şi de întrerupere a activităţii care ţine de lume, pentru a se dedica meditaţiei sau rugăciunii. Nevoia de a umple momentele de vid devine o obsesie care maschează faptul că în realitate tocmai această activitate de conectare este cea care generează vid.

Omul conectat nu mai are puterea de a exista prin sine însuşi şi prin relaţia cu Dumnezeu; el nu există decât în mod social; el a dobândit impresia că existenţa sa nu are valoare decât în centrul spaţiului public. Exist, îşi spune el, pentru că pot fi contactat şi pot contacta pe oricine, în orice secundă; exist, pentru că pot fi văzut, auzit, reperat în orice moment; exist, pentru că le sunt prezent celorlalţi prin mesajele şi fotografiile pe care le trimit; exist, pentru că mă arăt şi mă descopăr celorlalţi şi în faţa celorlalţi.

Faptul că se vorbeşte la telefon fără nici o reţinere, fără schimbarea tonului, în locuri publice, în auzul tuturor, sau că oamenii îşi expun pe forumuri sau bloguri deschise discuţiilor viaţa lor cea mai intimă semnifică nu doar o pierdere a simţului firesc al pudorii, ci şi o totală exteriorizare a vieţii lăuntrice, o manifestare publică şi o expunere a vieţii personale şi intime. Graniţa dintre viaţa privată şi cea publică se subţiază până la dispariţie în această formă de depersonalizare.

Ceea ce poate părea la prima vedere un mijloc de eliberare de griji, nelinişti, angoase şi o formă de terapie, se arată curând a fi sursă de noi angoase. Cel care se expune astfel nu numai că se goleşte şi se sărăceşte pe sine, dar se şi expune privirii nu întotdeauna binevoitoare a celorlalţi, primeşte de bunăvoie să fie judecat, ironizat, batjocorit, respins...

Felul în care se experiază lumea este de asemenea sărăcit. Vorbăria necontenită la telefon, pe forumuri sau bloguri transformă viaţa însăşi într-o simplă comentare a vieţii şi dedublează existenţa reală printr-o existenţă virtuală. In acest sens, foarte caracteristică este nevoia de a se fotografia pe sine şi pe cei apropiaţi, sau cele din jur, necontenit, ca şi cum existenţa fotografică şi digitală ar avea mai multă realitate şi valoare decât existenţa reală. Philippe Breton, în cartea sa L’Utopie de la communication, notează:

Homo connecticus este o fiinţă fără interioritate şi fără corp, care trăieşte într-o societate fără secrete, o fiinţă în întregime întoarsă către social, care nu există decât prin intermediul informaţiei şi al schimbului, într-o societate care a devenit transparentă datorită noilor „maşini de comunicare”. Aceste însuşiri ale acestui om al comunicării, care alimentează idealul omului modern, se arată ca tot atâtea alternative ale degradării umanului, produsă de tumultuosul secol XX.

Jean-Claude Larchet

CAPTIVI ÎN INTERNET, Editura Sophia

Cumpara cartea "Captivi in internet"

 

Pe aceeaşi temă

26 Aprilie 2018

Vizualizari: 2027

Voteaza:

Exteriorizarea persoanei prin comunicare si saracirea vietii launtrice 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact