Hristos a fost rastignit de lumea aceasta

Hristos a fost rastignit de lumea aceasta

Hristos a fost răstignit „de lumea aceasta”, de păcatul, de răutatea, de lupta ei împotriva lui Dumnezeu. In istoria pământească, în timpul nostru pământesc, iniţiativa Crucii aparţine păcatului, după cum îi aparţine şi acum fiecăruia dintre noi, căci prin păcatele noastre „îl răstignim din nou în noi pe Fiul lui Dumnezeu şi-L batjocorim” (Evr. VI, 6).

Dacă Crucea - arma pedepsei infame - a devenit simbolul cel mai sfânt al credinţei noastre, al nădejdii şi al iubirii, daca Biserica nu încetează a proslăvi puterea ei de nepătruns şi de nebiruit, dacă vede în Cruce „frumuseţea universală” şi „vindecarea făpturii” şi mărturiseşte că „prin Cruce a venit bucurie.» toată lumea”, acestea desigur fiindcă Hristos, cu aceeaşi Cruce care reprezintă esenţa păcatului prin lupta împotriva lui Dumnezeu, a biruit acest păcat: fiindcă, prin moartea pe Cruce, care împărăteşte în lume şi părea că triumfă ca o ultimă biruinţă, a fost distrusă moartea însăşi; în sfârşit, fiindcă din adâncul acestei biruinţe a Crucii a răsărit bucuria învierii.

Dar ce transformă mereu Crucea în această biruinţă, dacă nu iubirea lui Hristos, aceeaşi Iubire Dumnezeiască pe care a arătat-o şi a dăruit-o El la Cina cea de Taină, ca esenţa şi slava împărăţiei lui Dumnezeu? Şi unde, dacă nu la Cina cea de Taină, s-a săvârşit acea autodăruire întreagă şi deplină a acestei Iubiri, care în „lumea aceasta” a determinat Crucea: trădarea, răstignirea, patimile şi moartea ca fiind inevitabilei. Tocmai despre această legătură dintre Cina cea de Taină şi Cruce, despre legătura lor ca descoperire a împărăţiei lui Dumnezeu şi biruinţa ei mărturiseşte şi Evanghelia, şi slujirea divină bisericească, dar mai ales -slujbele, uimitoare prin profunzimea lor, din Săptămâna Patimilor.

Aceste slujbe se referă tot timpul la Cina cea de Taină, la acea noapte care o înconjoară din toate părţile şi în care străluceşte în chip deosebit lumina ce sărbătoreşte Iubirea. Cina a fost parcă pregătită din veac în „foişorul cel mare”, în care Hristos a săvârşit-o cu ucenicii Săi. Aceasta este noaptea păcatului, noaptea ca esenţă a „lumii acesteia”. Şi iată, acum ea se îngustează până la limită, se pregăteşte să înghită şi această ultimă lumină ce luminează în ea. Deja „prinţii omeneşti s-au adunat la un loc împotriva Domnului şi Hristosului lor”, s-au plătit treizeci de arginţi - preţul trădării; mulţimea, incitată de conducătorii ei, iese cu arme la drumul ce duce la Grădina Ghetsimani.

Cu acest întuneric - şi aceasta este foarte important pentru înţelegerea bisericească a Crucii - este învăluită chiar şi Cina cea de Taină. Hristos cunoaşte că „mâna celui care-L vinde stă cu El la masă” (Lc. XXII, 21). Tocmai de la Cina cea de Taină, din lumina ei, „luând bucata”, iese Iuda în această noapte îngrozitoare, iar la scurt timp iese şi Hristos. Dacă în slujbele din Joia Mare, ziua propriu-zisă a amintirii Cinei de Taină, bucuria se împleteşte permanent cu tristeţea, dacă Biserica aminteşte iarăşi şi iarăşi nu numai de lumină, dar şi de întunericul ce a învăluit-o, aceasta pentru că, în dubla ieşire a lui Iuda şi apoi a lui Hristos, din aceeaşi lumină în acelaşi întuneric, Biserica vede şi cunoaşte începutul Crucii, atât ca taină a păcatului, cât şi ca taină a biruinţei împotriva lui.

Taina păcatului. Ieşirea lui Iuda este limita şi culmea acelui păcat, care îşi are începutul în Rai şi a cărui esenţă este căderea iubirii omului de la Dumnezeu, întrucât cu această iubire omul s-a ales pe sine, iar nu pe Dumnezeu. Prin această cădere începe păcatul, prin el se defineşte dinăuntru întreaga viaţă, întreaga istorie a lumii ca lume căzută, ca „lumea aceasta” care întru cel rău zace, ca împărăţia prinţului acestei lumi. Acum, prin ieşirea lui Iuda - apostol şi trădător - în această istorie a păcatului - a iubirii oarbe, intervertite, căzute -, iubirea a devenit furt, căci viaţa dată de Dumnezeu pentru comuniune cu El a fost furată „pentru sine” şi ajunge acum la capăt.

Sensul mistic, îngrozitor al acestei ieşiri este asemenea celei din Rai - Iuda iese, fuge din „Rai” şi se izgoneşte din el. El a fost prezent la Cina de Taină, Hristos i-a spălat picioarele, el a primit în mâinile lui pâinea iubirii lui Hristos, în această pâine lui i S-a dat însuşi Hristos. El a văzut, a auzit, a pipăit cu mâinile împărăţia lui Dumnezeu. Şi iată, asemenea lui Adam, înfăptuind păcatul originar al lui Adam, ducând întreaga logică îngrozitoare a păcatului până la limita lui, ei n-a voit împărăţia lui Dumnezeu. In Iuda, „lumea aceasta”, voinţa ei de a lupta împotriva lui Dumnezeu, iubirea ei căzută a devenit mai puternică. Şi această voinţă, în virtutea aceleiaşi logici îngrozitoare, a devenit inevitabil voinţa de a-L ucide pe Dumnezeu. După Cina de Taină, Iuda nu a avut încotro să meargă decât în întunericul uciderii lui Dumnezeu. Când se va săvârşi această voinţă, atunci se va epuiza şi viaţa cu care „trăieşte” şi atunci Iuda nu va mai aveaţi ieşire decât în autonimicire şi moarte...

Taina biruinţei. Intru Hristos, Care prin dăruirea Sa a arătat la Cina cea de Taină împărăţia Sa şi slava ei, în noaptea „lumii acesteia”, iese însăşi această împărăţie. După Cina cea de Taină, Hristos de asemenea nu are încotro ieşi decât la întâlnirea, la duelul mortal cu păcatul şi cu moartea, căci nu pot „coexista” cele două împărăţii - împărăţia lui Dumnezeu şi împărăţia prinţului acestei lumi. Dumnezeu L-a dat pe Fiul Său cel Unul-Născut ca să distrugă stăpânirea păcatului şi a morţii, să întoarcă la Sine făptura Sa, furată de la El de diavol, şi să mântuiască lumea. In acest fel, prin descoperirea împărăţiei Iubirii la Cina cea de Taină, Hristos însuşi Se condamnă la Cruce. Prin Cruce, împărăţia lui Dumnezeu - descoperită tainic la Cină - intră în „lumea aceasta” şi, prin această intrare, se transformă în luptă şi în biruinţă.

ALEXANDER SCHMEMANN

Fragment din cartea "EUHARISTIA. TAINA ÎMPĂRĂŢIEI", Editura Sophia

Cumpara cartea "EUHARISTIA. TAINA ÎMPĂRĂŢIEI"

 

Pe aceeaşi temă

16 Iunie 2022

Vizualizari: 904

Voteaza:

Hristos a fost rastignit de lumea aceasta 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact