Iadul a fost omorat

Iadul a fost omorat

Înviind a treia zi din mormânt întru slavă, ca un Dumnezeu, Mântuitorul Iisus Hristos a dăruit lumii întregi propria Lui Viaţă. Moartea a pierit, iadul a fost omorât, și toată făptura, împreună cu Adam și Eva, izbăviți fiind din legăturile cu care erau ținuți, acum se bucură, cu bucurie mare.

Sf. Ioan Damaschin spune în lucrarea „Dogmatica”: „Dacă nu este înviere, nu există nici Dumnezeu, nici pronie, ci toate sunt conduse şi purtate în chip automat. Iată vedem pe foarte mulţi drepţi că sunt săraci şi nedreptăţiţi şi nu au parte în viaţa aceasta de nici un ajutor, iar pe păcătoşi şi pe nedrepţi că trăiesc în bogăţie şi în toată desfătarea”.

Dacă Domnul Iisus Hristos nu ar fi înviat, atunci răstignirea Lui ar fi fost doar un fapt obişnuit, poate un „fapt divers” chiar. Dar, pentru că a înviat, avem confirmarea faptului că suferinţa Lui a fost o jertfă, o jertfă a Iubirii mântuitoare (Părintele Teofil Părăian, „Din vistieria inimii mele”).

Prin Învierea lui Hristos, ca încununare a jertfei biruitoare asupra morții și a vrăjmașului, înțelegem cu adevărat ce este Crucea. „Asta-i crucea: să-ți tai voia, să asculți, să lupți, să nu dușmănești și vă repet: cruce înseamnă să duci ceva ce nu-ți convine. Asta înseamnă cruce. Altfel nu mai e cruce. O faci cum vrei tu? N-ai tăierea voii și asta este: tăierea voii înseamnă lupta cu firea și trebuie să birui” (Părintele Arsenie Papacioc).

Moartea lui Hristos pe Cruce, Cel care a purtat păcatele noastre, în trupul Său (I Petru 2, 24), arată mai presus de toate iubirea lui Dumnezeu faţă de făptura Sa căzută, precum și voia Lui de a izbăvi trupul nostru de stricăciune, de boală şi moarte.

Totodată se vădeşte și rostul trupului Domnului Iisus în lucrarea mântuirii noastre şi în deschiderea căii spre îndumnezeire pentru toţi oamenii. Acest adevăr este arătat de Sf. Ap. Pavel, care ne încredințează că, prin jertfa trupului lui Iisus Hristos, toți suntem sfinţiţi, o dată pentru totdeauna (Evrei 10, 10).

Învierea este „mărturia strălucitoare a izbăvirii noastre şi a biruinţei pe care Hristos a câştigat-o pentru noi toţi, prin care viaţa veşnică se dăruiește nu doar sufletului, ci şi trupului”.

Trupul lui Hristos cel înviat arată cum vor fi trupurile noastre la învierea de obşte şi cum ar fi fost ele încă din Rai.

Adică un trup înălţat la o vieţuire mai presus de fire, cu o altă înfăţişare, „în alt chip”: „Şi înviind dimineaţa, în ziua cea dintâi a săptămânii (Duminică), El s-a arătat întâi Mariei Magdalena, din care scosese şapte demoni. (...) După aceea, S-a arătat în alt chip, la doi dintre ei, care mergeau la o ţarină” (Marcu 16, 9-12).

Un trup spiritualizat, înduhovnicit, care Îl face pe Hristos de nerecunoscut pentru ucenicii Săi: „Iar făcându-se dimineaţă, Iisus a stat la ţărm; dar ucenicii n-au ştiut că este Iisus (Ioan 21, 4); „Dar ochii lor erau ţinuţi ca să nu-L cunoască” (Luca 24, 16); „Iar ei, înspăimântându-se şi înfricoşându-se, credeau că văd duh” (Luca 24, 37).

Un trup nesupus legilor firii, care pătrunde prin uşile încuiate: „Şi fiind seară, în ziua aceea, întâia a săptămânii (duminica), şi uşile fiind încuiate, unde erau adunaţi ucenicii de frica iudeilor, a venit Iisus şi a stat în mijloc şi le-a zis: Pace vouă!” (Ioan 20, 19).

Un trup care s-a arătat deodată în locuri diferite: „El s-a arătat întâi Mariei Magdalena, din care scosese şapte demoni. Aceea, mergând, a vestit pe cei ce fuseseră cu El şi care se tânguiau şi plângeau. Şi ei, auzind că este viu şi că a fost văzut de ea, n-au crezut. După aceea, S-a arătat în alt chip, la doi dintre ei, care mergeau la o ţarină. Şi aceia, mergând, au vestit celorlalţi, dar nici pe ei nu i-au crezut. La urmă, pe când cei unsprezece şedeau la masă, li S-a arătat şi I-a mustrat pentru necredinţa şi împietrirea inimii lor, căci n-au crezut pe cei ce-L văzuseră înviat” (Marcu 16, 9-14).

Un trup care s-a făcut nevăzut, pe când Iisus mergea pe drumul spre Emaus, cu doi dintre ucenicii Săi, unul dintre ei fiind Cleopa: „Şi s-au deschis ochii lor şi L-au cunoscut; şi El s-a făcut nevăzut de ei” (Luca 24, 31).

Trupul lui Hristos înviat nu este „altul”, ci este acelaşi trup, trupul Său omenesc pe care l-a asumat la întruparea Lui, dar un trup pătruns și transfigurat de Slava Sa dumnezeiască: „Vedeţi mâinile Mele şi picioarele Mele, că Eu Însumi sunt; pipăiţi-Mă şi vedeţi, că duhul nu are carne şi oase, precum Mă vedeţi pe Mine că am. Şi zicând acestea, le-a arătat mâinile şi picioarele Sale” (Luca 24, 39-40); „Apoi a zis lui Toma: Adu degetul tău încoace şi vezi mâinile Mele şi adu mâna ta şi o pune în coasta Mea şi nu fi necredincios ci credincios” (Ioan 20, 27). (Jean-Claude Larchet, „Acesta este trupul meu...”, Editura Sophia, București, 2006).

Taina Învierii Mântuitorului Iisus este mai presus de înțelegerea noastră. Cuvântul Sf. Scripturi, cuvintele citite sau auzite, de care ne împărtășim, lucrează în noi potrivit limitelor noastre de a pricepe cele ce sunt și rămân Taine ale lui Dumnezeu.

Cu toate acestea e de ajuns să ne încredinţăm, prin harul lui Dumnezeu, că „Hristos a Înviat!” și că „Adevărat a Înviat!”, nu ca o simplă formulă de adresare, ca un salut și răspuns la un salut, ci ca realitate, ca o mărturisire de credinţă. Pentru că numai Dumnezeu ne poate încredinţa despre lucrurile dumnezeieşti.

În legătură cu Învierea Domnului se spune în Sf. Scriptură că Dumnezeu L-a înviat şi că El Însuşi a înviat. Realitatea este că fiind şi Dumnezeu, Iisus Hristos prin firea dumnezeiască a înviat. Dumnezeu L-a înviat, în sensul că nu din putere omenească a înviat, ci a înviat din putere dumnezeiască, ceea ce confirmă realitatea şi calitatea jertfei Sale mântuitoare (Părintele Teofil Părăian, „Din vistieria inimii mele”).

Învierea poate fi trăită numai prin Cruce, pentru că nu se poate vorbi despre Înviere fără jertfa de pe Cruce, nici despre Răstignire fără Înviere.

„Cine renunță la cruce, nu poate fi vrednic de Domnul și să devină ucenicul Lui. Adâncurile Ființei Divine sunt dezvăluite creștinului, atunci când el se răstignește pentru Mântuitorul nostru. Crucea este temelia teologiei autentice” (Părintele Sofronie Saharov).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

03 Mai 2019

Vizualizari: 1159

Voteaza:

Iadul a fost omorat 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact