Infruntarea maniei si a vinovatiei celor indurerati

Infruntarea maniei si a vinovatiei celor indurerati

Nu există nici un motiv ca să ne străduim să găsim vreo cauză, vreo explicaţie sau vreo îndreptăţire pentru moarte. Aceste eforturi provin doar din sentimentele insuficienţei noastre. Oricât ar fi de exagerate formulările celui îndurerat, preotul sau altcineva care-l asistă pe cel suferind ar trebui să evite orice judecată legată de acestea.

Ar fi de un real folos să tolerăm mânia celor îndureraţi, fie că se întoarce către noi, fie către mort, fie către Dumnezeu, pentru că astfel îi ajutăm să-şi accepte sentimentele fără vinovăţie. Dacă-i condamnăm pentru exprimarea unor asemenea sentimente inacceptabile din punct de vedere social, am provoca prelungirea durerii, a mâniei şi a vinovăţiei lor, care poate conduce la boală fizică sau psihică.

Dacă cel suferind îşi exprimă mânia împotriva Bisericii sau a lui Dumnezeu, ar trebui să rămânem liniştiţi şi netulburaţi. Nu vom fi de acord cu ceea ce a spus, dar vom folosi atitudinea noastră ca prilej să-l asigurăm pe cel îndurerat că Dumnezeu, pe Care îl reprezentăm, este într-adevăr Dumnezeul iubirii şi al acceptării fără reţineri a omului.

Nu-l va ajuta deloc să percepem aceste expresii ca pe un atac direct sau să reacţionăm defensiv, zicând: „Nu trebuie să vorbeşti aşa! Nu este corect să ai asemenea gânduri!” Acest contraatac nu va arăta decât faptul că am fost afectaţi şi măsura în care suntem atinşi, şi va crea piedici între noi şi cel îndurerat, pentru că el ne va percepe ca pe cineva care nu înţelege ceea ce simte omul când se găseşte în această stare. Lecţiile de teologie nu-şi au locul în aceste momente, pentru că aceste descărcări nu sunt blasfemii, ci strigăte de agonie ale celor care trec printr-o experienţă intensă şi cutremurătoare.

II vom ajuta foarte mult dacă în locul dojanelor i-am spune celui îndurerat, care-şi exprimă mânia împotriva lui Dumnezeu şi a Bisericii: „Ştiu cum ar trebui să vă simţiţi în acest moment, pentru că, într-adevăr, este greu ca cineva să primească o moarte neaşteptată ca aceasta, care poate să-l îndurereze şi să-l scoată din minţi. Aţi vrea să vorbim puţin mai mult despre aceasta?”

In acest fel nici nu-l osândim pe cel îndurerat, nici nu arătăm uimire faţă de ceea ce sugerează, fără să fim de acord în mod absolut cu sentimentele pe care le exprimă.

Cel suferind va simţi imediat înţelegerea noastră şi, astfel, va fi deschisă calea pentru o comuniune mai profundă în alt moment, când rigiditatea şi cutremurul celui îndurerat vor ceda.

Aşa cum am spus, exprimările mânioase ale suferindului nu sunt blasfemii, ci simptomele agoniei lui profunde. Insă chiar dacă ar fi blasfemii, n-ar trebui să provoace indignarea şi condamnarea noastră. Sfântul Ioan Gură de Aur ne înştiinţează că cei care îl prezintă pe Dumnezeu răzbunător „îşi satisfac propriile patimi, căci ar trebui să le cerceteze pe toate cu îngăduinţă. Şi aceasta pentru că Dumnezeul tuturor, în timp ce poate să trimită fulger împotriva celor care-L hulesc, din dragoste pentru ei face să răsară soarele, trimite ploaia şi le oferă pe toate celelalte din belşug. Acestuia trebuie să-I urmăm şi noi, să ne purtăm cu bunătate, să sfătuim şi să povăţuim într-un mod paşnic, fără să ne mâniem şi să ne preschimbăm în fiare! Pentru că Dumnezeu nu păţeşte nici o pagubă din pricina hulii, încât să te mânii pentru aceasta, ci paguba o suferă cel care blestemă. Aşadar, să suspini şi să plângi, pentru că patima celui care blestemă este vrednică de lacrimi. Şi pe Cel care a fost rănit nimic nu poate să-L vindece mai bine decât îngăduinţa. Pentru că aceasta este mai puternică decât orice lucrare forţată.

Aşadar, ia seama cum le vorbeşte oamenilor însuşi Dumnezeu cel hulit, atât în Vechiul, cât şi în Noul Testament. In Vechiul Testament spune: Poporul Meu, ce ţi-am făcuţi în Noul Testament grăieşte: Saule, de ce Măprigoneşti? Şi Sfântul Apostol Pavel porunceşte să-i învăţăm într-un mod paşnic pe cei care cârtesc. Şi Ucenicii lui Hristos, când l-au cerut odinioară să coboare foc din cer, au primit răspunsul următor: Nu ştiţi ai cărui duh sunteţi? Nici în această situaţie n-a spus: «Ticăloşi şi escroci! Invidioşi şi vrăjmaşi ai mântuirii oamenilor!», ci a zis: De ce aveţi cugete viclene în inimile voastre? Aşadar, trebuie să-i vindecăm prin îngăduinţă pe cei bolnavi, pentru că cel care devine mai bun doar pentru că se teme de oameni se va întoarce degrabă la vicleniile lui. De aceea a poruncit să fie iertate şi pizmuirile, ca să dea prilej pentru pocăinţă.

Sigur că mulţi dintre aceştia s-au pocăit şi au devenit învăţaţi, în timp ce înainte erau nesăbuiţi, ca de pildă Pavel, vameşul, tâlharul. Aceştia mai înainte erau neghină, însă au devenit grâu copt. Ceva asemănător este cu neputinţă să se întâmple seminţelor, însă este lesne de împlinit pentru voinţă, căci aceasta nu este legată de legile fireşti, ci îşi păstrează libertatea alegerii.

Deci, când vezi pe cineva că este vrăjmaş al adevărului, vindecă-l, ingrijeşte-I, readu-l pe calea virtuţii, arătându-i modul corect al vieţii, invaţă-l fără a-l dojeni, oferă-i siguranţa şi ocrotirea, foloseşte orice mod ca să-l îndrepţi, avându-i drept model pe medicii cei mai pricepuţi; pentru că aceia nu vindecă folosind un singur fel de leac, ci când descoperă că rana nu cedează prin primul medicament pe care îl aplică, născocesc altul, şi după aceea iarăşi altul şi o dată fac operaţii, în timp ce altă dată acoperă rana cu pansamente. Astfel, şi tu, de vreme ce eşti doctorul sufletelor, foloseşte orice mijloc de vindecare, după poruncile lui Hristos, ca să primeşti răsplată, urmărind şi propria ta mântuire, şi folosul celorlalţi, făcându-le pe toate spre slava lui Dumnezeu, lucru care va avea ca urmare şi părtăşia ta la slava veşnică. Pentru că spune; Pe cei care Mă preaslăvesc îi voipreaslăvi, şi pe cei care Mă dispreţuiesc ii voi dispreţui".

Pr. Filoteu Faros

Moartea si doliul, Editura Sophia

Cumpara cartea "Moartea si doliul"

 

Pe aceeaşi temă

02 Noiembrie 2017

Vizualizari: 958

Voteaza:

Infruntarea maniei si a vinovatiei celor indurerati 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

mania doliul intristarea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact