Leviticul

Leviticul

Denumirea de Levitic, dată în Septuaginta, este atestată pentru prima dată în Cartea Jubileelor (frg. C.64) şi de mai multe ori la Philon din Alexandria. In Mişna este numită „Legea preoţilor” (m.Meg. 3:5).

La Marea Moartă au fost descoperite 17 copii ale Leviticului, ceea ce o plasează pe locul 6 între cărţile VT după numărul de fragmente găsite. Cel mai vechi manuscris, datează de la jumătatea sec. III î.H. şi reprezintă una dintre puţinele dovezi care atestă includerea în acelaşi manuscris a mai multor cărţi din Pentateuh.

In sec. III, Leviticul a fost tradus în limba greacă koine în Alexandria, ca parte a Septuagintei. Contactul cu lumea greacă deschide noi abordări. Din perioada elenistică provine interpretarea alegorică, aplicată, de exemplu, în cazul prescripţiilor alimentare. In sec. II î.H., Scrisoarea lui Aristeas arăta că animalele necurate sunt simboluri ale păcatelor. Şoarecii simbolizau distrugerea, nevăstuica, despre care se credea că zămisleşte prin ureche şi naşte prin gură, simboliza bârfa, păsările de pradă reprezentau agresivitatea. Tot în această perioadă, la alegorie se adaugă şi interpretarea medical-igienică.

Autorul cărţii

In iudaism şi creştinism, atât în Antichitate, cât şi în Evul Mediu, autorul Pentateuhului, deci inclusiv al cărţii Levitic, a fost socotit Moise. In sec. XVI au apărui primele dubii cu privire la paternitatea mozaică. Aşa cum am arătat mai sus, s-a crezut că Leviticul a fost scris de redactori preoţi, care au completat documentul sacerdotal (P) şi au redactat „Legea sfinţeniei” .

Data scrierii Leviticului

Leviticul cuprinde, cu siguranţă, texte de orientare sacerdotală, dar din diverse straturi literare. Cele mai vechi se presupune a fi de la sfârşitul sec. VI Î.H., fiind legate de rezidirea Templului din Ierusalim de către guvernatorul ludeei sub perşi, Zorobabel (515 î.H. după cronologia biblică). Probabil că Leviticul a primit conturul final odată cu Ezra, la începutul sec. IV Î.H. în carte nu se observă urmele vreunei redactări din perioada Haşmoneilor, aşa cum se constată în cartea (ieneza (de ex., în cronologie). Dacă aşa stau lucrurile atunci, cel mai probabil, Leviticul a fost scris în cercuri sacerdotale în timpul celui de-al doilea Templu, între sec. VI-IV î.H.
Fundalul istoric

Legile cultice din Levitic au apărut pe fondul rezidirii Templului din Ierusalim din perioada persană. Totuşi, legislaţia antică nu funcţiona ca legislaţia modernă. De aceea nu s-au consemnat cazuri când codicele de legi erau citate în cazurile de judecată. De exemplu, deşi copiat de-a lungul timpului, Codul lui Hammurabi nu a fost invocat ca atare de instanţele de judecată. Aşadar, legislaţia antică oferea mai degrabă un cadru general, un exemplu de aplicare a legii, care altfel rămânea o valoare imuabilă, ca apanaj al divinităţii. Judecătorul întruchipa această putere cerească şi se presupunea că el însuşi poate să aplice, dacă este un judecător bun, legea imuabilă la cazurile concrete. In cazul Leviticului, suspectăm că el nu va fi fost aplicat (şi nici aplicabil) în literă. De exemplu, Levitic 6:6 cere ca focul de pe altarul de aramă să nu se stingă niciodată.

Structura cărţii Leviticului

In cuprinsul Pentateuhului, cartea Levitic ocupă, chiar şi lizic, un loc central. Levitic 8:8 este situat la jumătatea versetelor din Tora, (Lev. 1 1:42) marchează jumătatea Torei socotită după numărul literelor, iar 10:16. jumătatea Torei după numărul de cuvinte.

Partea Leviticului se află într-o strânsă legătură cu cartea Exodului. După ce în Exod 35-40 este ridicat Cortul întâlnirii, Leviticul debutează cu precizarea că Domnul i-a vorbit lui Moise chiar din Cortul întâlnirii. In mod logic, trebuia ca mai înainte să fie ridicat Cortul şi abia apoi să tic rânduite slujbele desfăşurate aici. De altfel, forma actuală a textului sugerează că textul Leviticului a fost poruncit de Dumnezeu (sau chiar consemnat) în decursul unei luni: Tabcrnaculul este ridicai în ziua întâi a lunii întâi din anul al doilea după Exod (1.1.2 după Exod; Ex. 40:1 7), iar cartea Numeri debutează în ziua întâi, luna a doua din anul al doilea (1.2.2 după Exod; Num. 1:1).

Schiţa cărţii
cap. 1-7: rânduieli privitoare la aducerea jertfelor cap. 1: holocaustul (arderea-de-tot) cap. 2: ofranda vegetală cap. 3: jertfa de comuniune (jertfa de pace)
4:1- 5:1 3: jertfa pentru păcat 5:14-26: jertfa de reparaţie (jertfa pentru vină)
cap. 6-7: rânduiala jertfelor (din perspectiva preoţilor) cap. 8-10: consacrarea preoţilor
cap. 8-9: consacrarea preoţilor cap. 1 0: moartea lui Nadab şi Abihu
cap. 1 1-1 5: aşa-nurnita „Carte a curăţ iei” (sau „Cod al curăţici"): prevederi despre păstrarea eurăţiei
cap. 1 1: animale curate şi necurate cap. i 2: curăţarea lăuzei
cap. I î 14: prevederi privitoare la „lepra” pc trup. haine şi case cap. I 5: curăţarea celor cu scurgere cap. 16: rânduiala pentru Ziua ispăşirii
cap. 1 7 26: aşa-numita „Lege a sfinţeniei''
cap. 1 7: jertfirea animalelor şi interdicţia consumului de sânge
cap. 1 8: legi sexuale
cap. i 9: diverse legi pentru laici
cap. 20: pedepse cu moartea şi excluderea
cap. 2 i: legi pentru preoţi
cap. 22: prevederi pentru curăţia preoţilor
cap. 2 3. calendarul şi sărbătorile
cap. 24: legi cultice; pedeapsa pentru blasfemie
cap. 2 S: anul sabatic şi anul jubileu
cap. 26: binecuvântări şi blesteme
cap. 27: supliment: afierosirea (dedicarea ) persoanelor, animalelor si obiectelor si răscumpărarea lor.

ALEXANDRU MIHĂILĂ

Fragment din lucrarea "Introducere in Vechiul Testament"

Cumpara cartea "Introducere in Vechiul Testament"

 

18 Septembrie 2017

Vizualizari: 1415

Voteaza:

Leviticul 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

leviticul levitic

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact