Libertatea omului ca norma crestina

Libertatea omului ca norma crestina

În ultimii ani, toată lumea a vorbit despre libertate și nimeni nu a înțeles nimic sau fiecare a înțeles ceea ce a vrut. După anul 1989, mulți români au înțeles greșit libertatea: o libertate în afara oricăror reguli, o libertate a haosului, unde fiecăruia i se permite să facă ceea ce dorește. Ce se întâmplă cu libertatea?

Pe de o parte, știm cu toții faptul că libertatea deplină nu se poate realiza decât în cadrul unor principii, norme, reguli clare. Chiar și marii filozofi ai lumii (Kant, Rousseau, Hegel, Heidegger) susțin ideea de realizare a libertății într-un cadru normativ. Conștiința omului modern, din păcate, ignoră total existența unor norme, dar și necesitățile firești, spirituale ale sufletului uman, acceptând orice schimbare de dragul schimbării și nu ca o necesitate a ființei umane, a relațiilor sociale, a întregii societăți. Pe principiul numai mie să îmi fie bine, de ceilalți nu mă interesează. Or, libertatea oricărei ființe este strâns legată de libertatea celuilalt, libertatea de a alege. Acest model de libertate presupune dezvoltarea unor relații interumane de tip „stăpân-slugă”, o autoritate și o libertate fără răspundere, care nu are importanță, coerență și care nu va rezista o perioadă lungă de timp.

Pe de altă parte, știm faptul că abordarea libertății omului ca ființă socială se află permanent în stare de interdependență față de semeni. A crede că libertatea este accesibilă omului la modul ideal este o utopie. Nu facem ceea ce vrem decât în măsura în care sănătatea, vârsta, pregătirea, condiția socială, meridianul geografic, mediul înconjurător ne permit acestea. De aceea, putem spune că este liber doar acel om care își înțelege limitele libertății, care sunt, de fapt, cele ale condiției umane. Nu putem fi liberi pe deplin atâta timp cât rămânem ființe biologice, cu trup supus legilor vieții și legilor universului înconjurător și interior. Singura libertate întreagă este cea a sufletului nostru, căci acesta este infinit, asemeni cosmosului pe care îl poate cuprinde prin puterea gândului omenesc.

Apoi, de-a lungul istoriei omenirii, se poate observa faptul că adevărata stare firească, naturală și originară a ființei umane este libertatea deplină în cadrul unor norme creștine, unde se poate realiza tipul de relații „poruncitor-ascultător”, unde persoana umană trebuie să fie tot timpul sub ascultarea unui superior, în mod liber (manager, director, șef, stareț etc.) și apoi, toți într-o împreună lucrare să fie sub ascultarea divină. Harul unirii cu Hristos este un dar liber al iubirii divine. Unirea este întâlnirea între două libertăți; cea a lui Hristos și cea a omului. Omul trebuie să aleagă, în mod liber. Primii care au înțeles libertatea ca normă au fost creștinii. De aceea, în primele veacuri ale creștinismului, creștinii erau foarte căutați și apreciați, fiind aleși pentru cele mai secrete misiuni în domeniul militar, în special cercetași și curieri. Tocmai pentru faptul că ei au înțeles că îndeplinirea cu strictețe a misiunilor primite făcea parte din fișa individuală a libertății personale, dar nu numai.

Așadar, suntem pentru libertatea în iubirea hristică, care presupune respectarea unor norme creștine, dar și pentru schimbare, nu oricum, ci o schimbare trecută prin filtru înțelepciunii dumnezeiești. Logosul divin nu lucrează după normele rațiunii umane, ci presupune un principiu în duh și adevăr, adică cel al revelației divine. O libertate în Hristos.

Ștefan Popa

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
529 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

31 Martie 2023

Vizualizari: 776

Voteaza:

Libertatea omului ca norma crestina 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact