Lumina lina dinauntrul sufletelor noastre

Lumina lina dinauntrul sufletelor noastre

„Acum, slobozeşte pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace, că văzură ochii mei mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feței tuturor popoarelor; lumină spre descoperirea neamurilor și slava poporului Tău, Israel.”

Lumina lină vine din vechimea credinței creștine, din trăirea unei vieți creștine ortodoxe autentice a primelor patru veacuri, dinăuntrul ființei umane, fiind un strigăt de eliberare a sufletului spre lumina taborică. Lumină lină este vocea Bisericii transmisă nouă prin Sfinții Părinți. Astfel, Sfântul Vasile cel Mare, în veacul al IV-lea, spune că „imnul înserării, cântare veche, care dintre părinți ni l-a lăsat? El a fost păstrat în biserică, de la bărbații sfinți, dogmatizând despre dumnezeiasca Treime”.

Lumină lină nu este o poveste, nu este o legendă, nu este o invenție, ci este revelația lui Dumnezeu sfinților cu privire la salvarea sufletului omenesc, așa cum a fost plănuită de Dumnezeu Tatăl. Este semnul luminii supreme pe care Dumnezeu l-a transmis omenirii. Lumină lină poate însemna o moarte binecuvântată, dar și o renaștere în veșnicie. Totul are un sens. Omul vine de la Dumnezeu, rătăcește puțin pe pământ, moare, după care se întoarce la Tatăl, de unde a și venit. Există un ciclu al vieții și al morții. Dumnezeu l-a făcut pe om ca să trăiască veșnic și fericit aici pe pământ, dar prin neascultare față de Dumnezeu a pierdut acest drept. Apoi, Dumnezeu îi lasă pe oameni un timp să guste din amarul vieții aici pe pământ, după care, prin sufletele lor îi urcă în ceruri, unde este viața veșnică.

Lumină lină este momentul sublim al întâlnirii creștinului ortodox cu Mirele cel Ceresc, cu Iisus Hristos. De aceea, iată ce trebuie să facă creștinul ortodox în ultima parte a vieții sale. Să citească Scriptura, să se roage, să țină aproape de Hristos, aproape de biserică, aproape de preot. Și la întâlnirea cu Hristos să-și pună hainele cele bune. Care sunt hainele creștinului ortodox? Virtuțile creștine pe care le-a practicat în viață. Și care sunt acestea? Smerenia, credința, dragostea, nădejdea, pocăința, spovedania, ascultarea, blândețea, milostenia, iertarea, des-pătimirea, dreapta socoteală, nejudecarea, bunătatea etc.

Lumină lină înseamnă și o pace desăvârșită. Sfinții Părinți din pustiul Egiptului ne învață că există trei pași în dobândirea păcii lăuntrice și ajungerea la desăvârșirea duhovnicească: ieșirea din lume (moartea pentru lume), închiderea ușii și tăcerea în ascultarea lui Dumnezeu în cămara ta. Prin lume se poate înțelege „...o risipire, o rătăcire a sufletului în afară, o trădare a propriei sale firi. Căci sufletul în el însuși este ne-pătimitor, dar părăsindu-și spiritualitatea sa lăuntrică, exteriorizându-se ajunge supus patimilor. Ieșirea din lume este, deci, o reintrare a sufletului în sine însuși, o concentrare, o reîntregire a ființei duhovnicești care se reîntoarce la participarea la Dumnezeu” (Vladimir Lossky, Teologia mistică a Bisericii de Răsărit, Editura Anastasia, traducere de Pr. Vasile Răducă, p. 230). Această dinamică, această mișcare a omului de renunțare la lume concomitent cu reintegrarea lui în sensul plenar și divin al dobândirii asemănării, reprezintă fundamentul concepției antropologice a Sfinților Părinți. Omul, așa cum este în stare naturală, este omul căzut, chipul care n-a reușit să dobândească asemănarea cu Dumnezeu.

Lumină lină înseamnă și o chemare a omului la lumina divină. Întoarcerea către lumina dumnezeiască este firească, ieșirea din lume însemnând întâlnirea adevăratei vocații a omului, a sensului pentru care el a fost creat. Chemarea omului la viața veșnică este cel mai firesc dintre lucruri, el înseamnă o revenire la sine și totodată la rațiunile lui Dumnezeu. Omul se întoarce la autenticul său sens, renunțând la dependențele care îl țin departe de el. Fiindcă Adam a fost creat altfel, și natura de asemenea, dar o dată cu evenimentul tragic al căderii în păcatul strămoșesc, totul s-a modificat. Prin Hristos, Dumnezeul-Om, oricine este chemat să redobândească starea paradisiacă de dinainte de cădere, și chiar mai mult decât atât, îndumnezeirea. Și, din păcate, cei mai mulți creștini ajung la această chemare prin suferință.

Suferința renunțării cuprinde așadar întreaga ființă umană și are drept scop transfigurarea omului și a vieții lui „după asemănarea cu Dumnezeu” până la a deveni un altar de rugăciune, un loc al întâlnirii transcendenței absolute cu creația: „Inima fără de gânduri, lucrată de Duhul, este altarul adevărat încă înainte de viața viitoare”. În aceste condiții, cunoașterea e o situare sacrificială întru iubirea lui Dumnezeu. „Socotește drept cunoștință proprie a adevărului simțirea harului. Pe celelalte cunoștințe trebuie să le numim tâlcuiri de înțelesuri și dovediri de lucruri” (Sf. Grigorie Sinaitul, Capete după acrostih, 7, loc. cit., p. 98).

Experiența creștină a suferinței este singura care dă certitudinea unei victorii posibile asupra patimilor omenești. Regăsim la toți gânditorii creștini aceeași dialectică a suferinței, care exprimă schimbarea reală a condiției umane, prin apariția și prin exemplul lui Hristos, care aduce creștinului o eliberare de patimi cu totul nouă. Spaima de suferință tinde să se transforme în spaima față de viața trecătoare, față de viața fără Dumnezeu, petrecută până la apariția suferinței. Suferința îi deschide ușa pocăinței, de aceea ce îl interesează din acel moment pe creștin este doar „cum să mori”.

Lumina lină este, momentul adevărului, acela al însămânțării Duhului Sfânt în sufletul nostru, în întreaga noastră ființă și al participării trupului trecător la bunurile veșnice, mai presus de fire, o călătorie în lumina lăuntrică a sufletelor noastre, iar în viziunea unor părinți ai Bisericii nu e altceva decât „o transfigurare anticipată”. Este acel „față către față” îndreptat spre eternitate, când Dumnezeu coboară în Duh și Adevăr, în sufletul omului și îl invită pe acesta la o nouă naștere, la o nouă viață, la viața veșnică.

Doamne, ajută!

Ștefan Popa

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
527 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

16 Septembrie 2025

Vizualizari: 21

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact