
„Acum, slobozeşte pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace, că văzură ochii mei mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feței tuturor popoarelor; lumină spre descoperirea neamurilor și slava poporului Tău, Israel.”
Lumina lină vine din vechimea credinței creștine, din trăirea unei vieți creștine ortodoxe autentice a primelor patru veacuri, dinăuntrul ființei umane, fiind un strigăt de eliberare a sufletului spre lumina taborică. Lumină lină este vocea Bisericii transmisă nouă prin Sfinții Părinți. Astfel, Sfântul Vasile cel Mare, în veacul al IV-lea, spune că „imnul înserării, cântare veche, care dintre părinți ni l-a lăsat? El a fost păstrat în biserică, de la bărbații sfinți, dogmatizând despre dumnezeiasca Treime”.
Lumină lină nu este o poveste, nu este o legendă, nu este o invenție, ci este revelația lui Dumnezeu sfinților cu privire la salvarea sufletului omenesc, așa cum a fost plănuită de Dumnezeu Tatăl. Este semnul luminii supreme pe care Dumnezeu l-a transmis omenirii. Lumină lină poate însemna o moarte binecuvântată, dar și o renaștere în veșnicie. Totul are un sens. Omul vine de la Dumnezeu, rătăcește puțin pe pământ, moare, după care se întoarce la Tatăl, de unde a și venit. Există un ciclu al vieții și al morții. Dumnezeu l-a făcut pe om ca să trăiască veșnic și fericit aici pe pământ, dar prin neascultare față de Dumnezeu a pierdut acest drept. Apoi, Dumnezeu îi lasă pe oameni un timp să guste din amarul vieții aici pe pământ, după care, prin sufletele lor îi urcă în ceruri, unde este viața veșnică.
Lumină lină este momentul sublim al întâlnirii creștinului ortodox cu Mirele cel Ceresc, cu Iisus Hristos. De aceea, iată ce trebuie să facă creștinul ortodox în ultima parte a vieții sale. Să citească Scriptura, să se roage, să țină aproape de Hristos, aproape de biserică, aproape de preot. Și la întâlnirea cu Hristos să-și pună hainele cele bune. Care sunt hainele creștinului ortodox? Virtuțile creștine pe care le-a practicat în viață. Și care sunt acestea? Smerenia, credința, dragostea, nădejdea, pocăința, spovedania, ascultarea, blândețea, milostenia, iertarea, des-pătimirea, dreapta socoteală, nejudecarea, bunătatea etc.
Lumină lină înseamnă și o pace desăvârșită. Sfinții Părinți din pustiul Egiptului ne învață că există trei pași în dobândirea păcii lăuntrice și ajungerea la desăvârșirea duhovnicească: ieșirea din lume (moartea pentru lume), închiderea ușii și tăcerea în ascultarea lui Dumnezeu în cămara ta. Prin lume se poate înțelege „...o risipire, o rătăcire a sufletului în afară, o trădare a propriei sale firi. Căci sufletul în el însuși este ne-pătimitor, dar părăsindu-și spiritualitatea sa lăuntrică, exteriorizându-se ajunge supus patimilor. Ieșirea din lume este, deci, o reintrare a sufletului în sine însuși, o concentrare, o reîntregire a ființei duhovnicești care se reîntoarce la participarea la Dumnezeu” (Vladimir Lossky, Teologia mistică a Bisericii de Răsărit, Editura Anastasia, traducere de Pr. Vasile Răducă, p. 230). Această dinamică, această mișcare a omului de renunțare la lume concomitent cu reintegrarea lui în sensul plenar și divin al dobândirii asemănării, reprezintă fundamentul concepției antropologice a Sfinților Părinți. Omul, așa cum este în stare naturală, este omul căzut, chipul care n-a reușit să dobândească asemănarea cu Dumnezeu.
Lumină lină înseamnă și o chemare a omului la lumina divină. Întoarcerea către lumina dumnezeiască este firească, ieșirea din lume însemnând întâlnirea adevăratei vocații a omului, a sensului pentru care el a fost creat. Chemarea omului la viața veșnică este cel mai firesc dintre lucruri, el înseamnă o revenire la sine și totodată la rațiunile lui Dumnezeu. Omul se întoarce la autenticul său sens, renunțând la dependențele care îl țin departe de el. Fiindcă Adam a fost creat altfel, și natura de asemenea, dar o dată cu evenimentul tragic al căderii în păcatul strămoșesc, totul s-a modificat. Prin Hristos, Dumnezeul-Om, oricine este chemat să redobândească starea paradisiacă de dinainte de cădere, și chiar mai mult decât atât, îndumnezeirea. Și, din păcate, cei mai mulți creștini ajung la această chemare prin suferință.
Suferința renunțării cuprinde așadar întreaga ființă umană și are drept scop transfigurarea omului și a vieții lui „după asemănarea cu Dumnezeu” până la a deveni un altar de rugăciune, un loc al întâlnirii transcendenței absolute cu creația: „Inima fără de gânduri, lucrată de Duhul, este altarul adevărat încă înainte de viața viitoare”. În aceste condiții, cunoașterea e o situare sacrificială întru iubirea lui Dumnezeu. „Socotește drept cunoștință proprie a adevărului simțirea harului. Pe celelalte cunoștințe trebuie să le numim tâlcuiri de înțelesuri și dovediri de lucruri” (Sf. Grigorie Sinaitul, Capete după acrostih, 7, loc. cit., p. 98).
Experiența creștină a suferinței este singura care dă certitudinea unei victorii posibile asupra patimilor omenești. Regăsim la toți gânditorii creștini aceeași dialectică a suferinței, care exprimă schimbarea reală a condiției umane, prin apariția și prin exemplul lui Hristos, care aduce creștinului o eliberare de patimi cu totul nouă. Spaima de suferință tinde să se transforme în spaima față de viața trecătoare, față de viața fără Dumnezeu, petrecută până la apariția suferinței. Suferința îi deschide ușa pocăinței, de aceea ce îl interesează din acel moment pe creștin este doar „cum să mori”.
Lumina lină este, momentul adevărului, acela al însămânțării Duhului Sfânt în sufletul nostru, în întreaga noastră ființă și al participării trupului trecător la bunurile veșnice, mai presus de fire, o călătorie în lumina lăuntrică a sufletelor noastre, iar în viziunea unor părinți ai Bisericii nu e altceva decât „o transfigurare anticipată”. Este acel „față către față” îndreptat spre eternitate, când Dumnezeu coboară în Duh și Adevăr, în sufletul omului și îl invită pe acesta la o nouă naștere, la o nouă viață, la viața veșnică.
Doamne, ajută!
Ștefan Popa
-
Lumina dumnezeiasca
Publicat in : Schimbarea la Fata -
Lumina dumnezeiasca
Publicat in : Cunoasterea -
Lumina dumnezeiasca in teologia Sfantului Grigorie Palama
Publicat in : Sfantul Grigorie Palama -
Ce este lumina dumnezeiasca?
Publicat in : Credinta -
Lumina dumnezeiasca poate fi pictata?
Publicat in : Religie
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.