Lumina lina dinauntrul sufletelor noastre

Lumina lina dinauntrul sufletelor noastre

„Acum, slobozeşte pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace, că văzură ochii mei mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feței tuturor popoarelor; lumină spre descoperirea neamurilor și slava poporului Tău, Israel.”

Lumina lină vine din vechimea credinței creștine, din trăirea unei vieți creștine ortodoxe autentice a primelor patru veacuri, dinăuntrul ființei umane, fiind un strigăt de eliberare a sufletului spre lumina taborică. Lumină lină este vocea Bisericii transmisă nouă prin Sfinții Părinți. Astfel, Sfântul Vasile cel Mare, în veacul al IV-lea, spune că „imnul înserării, cântare veche, care dintre părinți ni l-a lăsat? El a fost păstrat în biserică, de la bărbații sfinți, dogmatizând despre dumnezeiasca Treime”.

Lumină lină nu este o poveste, nu este o legendă, nu este o invenție, ci este revelația lui Dumnezeu sfinților cu privire la salvarea sufletului omenesc, așa cum a fost plănuită de Dumnezeu Tatăl. Este semnul luminii supreme pe care Dumnezeu l-a transmis omenirii. Lumină lină poate însemna o moarte binecuvântată, dar și o renaștere în veșnicie. Totul are un sens. Omul vine de la Dumnezeu, rătăcește puțin pe pământ, moare, după care se întoarce la Tatăl, de unde a și venit. Există un ciclu al vieții și al morții. Dumnezeu l-a făcut pe om ca să trăiască veșnic și fericit aici pe pământ, dar prin neascultare față de Dumnezeu a pierdut acest drept. Apoi, Dumnezeu îi lasă pe oameni un timp să guste din amarul vieții aici pe pământ, după care, prin sufletele lor îi urcă în ceruri, unde este viața veșnică.

Lumină lină este momentul sublim al întâlnirii creștinului ortodox cu Mirele cel Ceresc, cu Iisus Hristos. De aceea, iată ce trebuie să facă creștinul ortodox în ultima parte a vieții sale. Să citească Scriptura, să se roage, să țină aproape de Hristos, aproape de biserică, aproape de preot. Și la întâlnirea cu Hristos să-și pună hainele cele bune. Care sunt hainele creștinului ortodox? Virtuțile creștine pe care le-a practicat în viață. Și care sunt acestea? Smerenia, credința, dragostea, nădejdea, pocăința, spovedania, ascultarea, blândețea, milostenia, iertarea, des-pătimirea, dreapta socoteală, nejudecarea, bunătatea etc.

Lumină lină înseamnă și o pace desăvârșită. Sfinții Părinți din pustiul Egiptului ne învață că există trei pași în dobândirea păcii lăuntrice și ajungerea la desăvârșirea duhovnicească: ieșirea din lume (moartea pentru lume), închiderea ușii și tăcerea în ascultarea lui Dumnezeu în cămara ta. Prin lume se poate înțelege „...o risipire, o rătăcire a sufletului în afară, o trădare a propriei sale firi. Căci sufletul în el însuși este ne-pătimitor, dar părăsindu-și spiritualitatea sa lăuntrică, exteriorizându-se ajunge supus patimilor. Ieșirea din lume este, deci, o reintrare a sufletului în sine însuși, o concentrare, o reîntregire a ființei duhovnicești care se reîntoarce la participarea la Dumnezeu” (Vladimir Lossky, Teologia mistică a Bisericii de Răsărit, Editura Anastasia, traducere de Pr. Vasile Răducă, p. 230). Această dinamică, această mișcare a omului de renunțare la lume concomitent cu reintegrarea lui în sensul plenar și divin al dobândirii asemănării, reprezintă fundamentul concepției antropologice a Sfinților Părinți. Omul, așa cum este în stare naturală, este omul căzut, chipul care n-a reușit să dobândească asemănarea cu Dumnezeu.

Lumină lină înseamnă și o chemare a omului la lumina divină. Întoarcerea către lumina dumnezeiască este firească, ieșirea din lume însemnând întâlnirea adevăratei vocații a omului, a sensului pentru care el a fost creat. Chemarea omului la viața veșnică este cel mai firesc dintre lucruri, el înseamnă o revenire la sine și totodată la rațiunile lui Dumnezeu. Omul se întoarce la autenticul său sens, renunțând la dependențele care îl țin departe de el. Fiindcă Adam a fost creat altfel, și natura de asemenea, dar o dată cu evenimentul tragic al căderii în păcatul strămoșesc, totul s-a modificat. Prin Hristos, Dumnezeul-Om, oricine este chemat să redobândească starea paradisiacă de dinainte de cădere, și chiar mai mult decât atât, îndumnezeirea. Și, din păcate, cei mai mulți creștini ajung la această chemare prin suferință.

Suferința renunțării cuprinde așadar întreaga ființă umană și are drept scop transfigurarea omului și a vieții lui „după asemănarea cu Dumnezeu” până la a deveni un altar de rugăciune, un loc al întâlnirii transcendenței absolute cu creația: „Inima fără de gânduri, lucrată de Duhul, este altarul adevărat încă înainte de viața viitoare”. În aceste condiții, cunoașterea e o situare sacrificială întru iubirea lui Dumnezeu. „Socotește drept cunoștință proprie a adevărului simțirea harului. Pe celelalte cunoștințe trebuie să le numim tâlcuiri de înțelesuri și dovediri de lucruri” (Sf. Grigorie Sinaitul, Capete după acrostih, 7, loc. cit., p. 98).

Experiența creștină a suferinței este singura care dă certitudinea unei victorii posibile asupra patimilor omenești. Regăsim la toți gânditorii creștini aceeași dialectică a suferinței, care exprimă schimbarea reală a condiției umane, prin apariția și prin exemplul lui Hristos, care aduce creștinului o eliberare de patimi cu totul nouă. Spaima de suferință tinde să se transforme în spaima față de viața trecătoare, față de viața fără Dumnezeu, petrecută până la apariția suferinței. Suferința îi deschide ușa pocăinței, de aceea ce îl interesează din acel moment pe creștin este doar „cum să mori”.

Lumina lină este, momentul adevărului, acela al însămânțării Duhului Sfânt în sufletul nostru, în întreaga noastră ființă și al participării trupului trecător la bunurile veșnice, mai presus de fire, o călătorie în lumina lăuntrică a sufletelor noastre, iar în viziunea unor părinți ai Bisericii nu e altceva decât „o transfigurare anticipată”. Este acel „față către față” îndreptat spre eternitate, când Dumnezeu coboară în Duh și Adevăr, în sufletul omului și îl invită pe acesta la o nouă naștere, la o nouă viață, la viața veșnică.

Doamne, ajută!

Ștefan Popa

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
531 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

16 Septembrie 2025

Vizualizari: 187

Voteaza:

Lumina lina dinauntrul sufletelor noastre 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact