M-am nascut ortodox

M-am nascut ortodox

M-am nascut intr-un sat dobrogean, la intersectia mirosurilor de piatra, colb, mare si tamaie. M-am nascut ortodox si asa am ramas. Nu, nu eu am ales ortodoxia, ci ea m-a ales pe mine. M-am pomenit in ortodoxie si atata tot. Aveam niste randuieli pe care le respecta intreaga comunitate din care faceam si eu si familia mea, parte.

Traiam credinta intr-un mod simplu fara prea multe probleme teologice. Am invatat si eu niste rugaciuni de la bunica si am mers cu ele mai departe. De fapt prima rugaciune pe care am spus-o la scoala a fost o rugaciune, un imn, psalmul 22. Invatatoarea mi-a dat o poezie sa o invat pentru serbare, dar mie nu mi-a placut si, spre uimirea audientei, la serbare am spus poezia bunicii, psalmul 22.

In comunitate, nu se punea problema ca sa mergi sau sa nu mergi la biserica, dupa constiinta religioasa a fiecaruia. Dar cei care mergeau nu cunosteau prea mult despre teologie, cultul public, decat asa sporadic, franturi din slujbe si chiar din Biblie. Atata stiau si atata traiau. Nu prea stiau ei sa patrunda in sensurile profunde ale ortodoxiei si sa le aplice in viata de zi cu zi, in sensul ca nu raportau elementele sacre la cele profane cum zice psalmistul: „Ce minunate sunt lucrurile Tale, toate cu intelepciune le-ai facut”.

Icoana nu este un simplu lemn sau idol, cum spun „pocaitii”, ci ea exprima o realitate, o prezenta harica, fiind sfintita si astfel scoasa din celelalte lucruri profane. O fotografie cu chipul mamei nu este numai o hartie, o amintire, ci o prezenta vie asa cum o stiai din copilarie, o frumoasa aducere aminte. Mai mult, fara icoana nu se poate vorbi de ortodoxie. Asa cum, spre exemplu, „Bucura-te!”, nu este un indemn la bucurie, ci este un salut, in special, la acatiste acesta inseamna: te salut, te cinstesc.

Ortodoxia inseamna simplitate, o viata cu sfiala fata de lucrurile sacre. De pilda, nu poti avea pe un perete o icoana si pe celalalt perete un nud. Asa ceva nu merge la ortodoxie. Trairea credintei ortodoxe inseamna sa tinem de regulile bisericesti, in sensul ca tinem post cand spune biserica, nu cand vrem noi. Viata ortodoxa inseamna viata evlavioasa, atitudine profund crestina, bunacuviinta, modestie, cumpatare in toate, marturisirea credintei mai mult prin atitudine si exemplul personal.

Ortodoxia are comori nebanuite. Viata ortodoxa traita se revarsa asupra vietii de zi cu zi a credinciosilor. Sunt rugaciuni care au raspuns la problemele noastre, nu le spunem ca simple formule. Crestinul ortodox traieste si simte ceea ce spune in rugaciune, ii da un inteles si asta il lumineaza si il ajuta in viata de zi cu zi. In ortodoxie nu merge sa gandesti intr-un fel si sa actionezi altfel. In acest sens, mai avem mult de lucru. Trebuie sa ne incadram in sistemul de gandire ortodox cu intreaga noastra fiinta nu numai sa ne numaram printre ortodocsi.

Ortodoxia da sens vietii noastre, ne ajuta sa ne cunoastem pe noi insine, sa iubim pe aproapele nostru, sa traim in pace cu toata lumea indiferent de religie. Ortodoxia inseamna comunicare prin tacere cu Dumnezeu si cu semenii nostri. Crestinul ortodox nu se retrage, nu se izoleaza, ci din contra se angajeaza plenar in viata, toate le face cu placere si cu dragoste si tot timpul cu gandul la Iisus Hristos. Ortodoxia nu convinge, ea ademeneste, te copleseste si te imbata cu esenta si originalitatea frumusetilor ei.
Sa avem, asadar, mintea treaza si inima curata tot timpul. Amin!

Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii! Amin!

Doamne, ajuta!
Stefan Popa

.

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
515 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

02 August 2013

Vizualizari: 2600

Voteaza:

M-am nascut ortodox 4.50 / 5 din 2 voturi.

Cuvinte cheie:

ortodoxia

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact