Maica Domnului - Izvor de Binecuvantare si de Bucurie

Maica Domnului - Izvor de Binecuvantare si de Bucurie

Preacurata Fecioara Maria este singura care a împlinit într-un mod absolut unirea cu Dumnezeu şi tot Ea ne este călăuza pe această cale a îndumnezeirii prin harul Sfântului Duh.

Sfânta Scriptură ne spune că numele Fecioarei este Maria, care se tâlcuieşte „Stăpână” sau „Doamnă”, ceea ce se vădeşte prin „vrednicia Fecioarei şi adeverirea fecioriei, prin viaţa ei aleasă, prin desăvârşirea ei în toate şi prin deplina ei neprihănire” (Sf. Grigorie Palama, „Omilii”, vol. I, Edit. Anastasia, Bucureşti, 2000, p. 198).

De asemenea, numele Sfintei Fecioare arată „atât stăpânirea ei de sine desăvârşită manifestată în puritatea ei deplină, ca fecioară şi la suflet şi la trup, cât şi demnitatea sa născută din libertatea faţă de orice robie şi supunere, precum şi din participarea la domnia Fiului ei divin” (Diac. Ioan I. Ică jr., „Maica Domnului în teologia secolului XX şi în spiritualitatea isihastă a secolului XIV: Grigorie Palama, Nicolae Cabasila, Teofan al Niceei”, Edit. Deisis, Sibiu, 2008, p. 210).

Ea mai este „Doamnă” şi pentru faptul că nefiind supusă prin căsătorie nici unui bărbat ca „domn” al ei, nici durerilor naşterii potrivit acelui blestem rostit asupra Evei: „În dureri vei naşte copii; atrasă vei fi către bărbatul tău şi el te va stăpâni” (Facerea 3, 16), Sfânta Fecioară se arată izvor de libertate şi de bucurie pentru întreg neamul omenesc.

„Prin Eva a intrat în lume întristarea care s-a propagat în mod inexorabil la toţi, alături de corupţia care urmează păcatului. Acum noutatea mântuirii vestite Mariei anulează în rădăcina ei osândirea la durere şi aduce umanităţii bucuria ca un izvor definitiv” (Ermanno M. Toniolo, „Acatistul Maicii Domnului explicat. Imnul şi structurile lui mistagogice”, Edit. Deisis, Sibiu, 2009, p. 317).

Astfel femeia se înfăţişează acum, din partea neamului omenesc, ca o „împărăteasă a binecuvântării”. Această binecuvântare a fost pierdută prin femeie, Preacurata Fecioară fiind cea care află harul de care ne-a lipsit strămoaşa noastră Eva.

În Maica Domnului întreaga umanitate Îl naşte pe Dumnezeu şi, prin aceasta, Fecioara-Mamă este noua Evă-Viaţă, a cărei grijă maternă ce se revarsă asupra lui Iisus, se revarsă şi peste univers şi peste orice om. Ea este „Eva cea nouă”, „Eva fecioară” care-i renaşte pe oameni la viaţă, cea care a preschimbat întristarea protopărinţilor noştri în bucurie, şi mai mult decât atât, a sfinţit maternitatea și a înălţat femeile, pentru că înainte de „dumnezeiasca maternitate” a Maicii Domnului femeia era „roaba bărbatului” (Arhim. Teofilact Marinakis, „Icoanele făcătoare de minuni ale Maicii Domnului”, Edit. Sophia, Bucureşti, 2008, p.7).

Această „osândă a durerii”, pe care a primit-o Eva cea de demult, a fost nimicită şi anulată prin Fecioara Maria, pentru că Ea s-a umplut de „bucurie negrăită şi neamestecată prin bunele vestiri ale dumnezeiescului ei Fiu”.

Eliberând neamul omenesc de blestem, Sfânta Fecioară primeşte bucuria şi binecuvântarea arhanghelului Gavriil care, intrând la Ea, i-a zis: „Bucură-te, ceea ce eşti plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată eşti tu între femei!” (Lc. 1, 28).

Atunci când Fecioara o întâlneşte pe Elisabeta, verişoara sa şi mama Sf. Ioan Botezătorul, aceasta văzând-o pe Maria însărcinată recunoaşte „semnul lui Isaia” şi completează salutarea îngerului cu cuvintele: „Binecuvântată eşti tu între femei şi binecuvântat este rodul pântecelui tău” (Lc. 1, 42).

Acel „Bucură-te!” rostit de îngerul Gavriil şi „Binecuvântată eşti tu între femei”, adaosul rostit de Elisabeta, salută desfiinţarea în Fecioara Maria a întristării şi a blestemului Evei din osânda protopărinţilor după cădere.

Atunci când arhanghelul îi spune Fecioarei Maria „Domnul este cu tine” (Lc. 1, 28), vesteşte de fapt ceea ce vedea săvârşindu-se atunci în chip nevăzut.
Înţelegând că Ea este un „loc al harurilor dumnezeieşti şi omeneşti”, împodobită cu toate darurile Duhului lui Dumnezeu, Gavriil a proclamat-o în sens propriu „cu har dăruită”.

Văzând că Fecioara primeşte deja să locuiască în Ea pe „Cel în care sunt toate comorile”, văzând și „purtarea în pântec lipsită de întristare şi naşterea care va fi fără durere”, arhanghelul i-a binevestit dinainte să se bucure şi a grăit că singură Ea este „binecuvântată şi slăvită între femei”, cu slava Fecioarei Mamă a Domnului nostru Iisus Hristos (Diac. Ioan I. Ică jr., op. cit., p. 406).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

26 Martie 2019

Vizualizari: 1333

Voteaza:

Maica Domnului - Izvor de Binecuvantare si de Bucurie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact