O viata de iubire

O viata de iubire

Primul lucru pe care mănăstirea mă ajută să-l păstrez este viaţa de iubire. La mănăstire, într-un anume fel, nu trăiesc pentru un alt scop decât pentru a deveni aproapele
celuilalt, pentru ca sinele meu să fie înlocuit de celălalt, ca să-l slujesc pe celălalt. Adică adevăratul meu sine este aproapele. Adevăratul meu sine, pe care îl înfăţişez înaintea lui Dumnezeu şi în funcţie de care Dumnezeu mă judecă este aproapele, pe care îl aşez înaintea lui Dumnezeu.

Potrivit cu cât trăiesc eu ca şi cum aş fi tu sau, mai bine zis, ca şi cum ai fi tu eul meu, potrivit cu cât de mult gândesc eu cu mintea ta, cu inima ta, cu pretenţiile şi dorinţele tale, pe atât sunt de adevărat înaintea lui Dumnezeu şi pe atât sunt de unit cu tine şi cu Dumnezeu. Dar când merg într-o direcţie opusă, atunci puteţi înţelege că urmează însingurarea mea inevitabilă şi totalul dezechilibru al acţiunilor mele sociale şi personale. Prin urmare, echilibrul legăturilor mele şi temelia vieţuirii sociale este celălalt.

Când spunem că mănăstirea este o viaţă de iubire, nu înţelegem că iubirea este ceva reciproc, te iubesc şi mă iubeşti, îţi dau şi îmi dai, pentru că şi cei din lume tot aşa fac (cf. Lc. 6, 32-33). Lucrul acesta nu valorează nimic, este o înţelegere, un contract pe care îl fac oamenii din lume. „Iţi dau aceasta - zic ei - şi îmi vei da atâţia bani.“ Iţi dau iubire şi îmi vei da iubire.

La mănăstire este cu totul diferit. Trăiesc în iubire înseamnă: mă simt viu, împlinit. Simt că trăiesc, că sunt puternic tocmai când fac ceea ce Dumnezeu cere de la mine: să fiu celălalt, să lucrez pentru celălalt, să ostenesc pentru celălalt. Cea mai mare satisfacţie a omului este această iubire, pentru că atunci trăim pentru Dumnezeu.

Creştinul care are legătură cu Dumnezeu şi cu obştea creştină înţelege că devine mare când încetează să mai existe el, pentru că locul său l-a luat celălalt.

Viaţa de iubire mă face mare şi mă aşază pe primul loc înaintea lui Dumnezeu. Această iubire nu este iubirea din lume, care poate să-l tulbure pe omul credincios, să-l facă să-şi piardă nopţile, liniştea, programul, să alerge încolo şi-ncoace vizitând bolnavii de prin spitale, săracii de pe drumuri, bătrânii din azile. Aceasta este o altă slujire a Bisericii. Acum noi nu vorbim despre aşa ceva. Pentru un monah astfel de lucruri sunt considerate cea mai mare mândrie, cădere din monahism, lepădare a chemării monahale, pentru că iese în evidenţă egoul său. El nu mai există pentru Dumnezeu, ci aleargă încolo şi-ncoace ca mirenii. Pentru un monah nu există nici milostenie, nici misiune, nici alergătură, nici frământare, nici legături cu alţii - ce să fac, cum să trăiesc cu celălalt -, aşa cum se întâmplă, de exemplu, în căsătorie, unde trebuie să te potriveşti cu o femeie sau cu un bărbat.

La mănăstire, prisma prin care privim lucrurile este cu totul diferită. Imi urmez calea, am parte de tăcere, de rugăciune, de studiu duhovnicesc, de privegherea de noapte, de vieţuirea mea îngerească. Eu sunt cel care mă înfăţişez înaintea lui Dumnezeu şi devin ca tine. Mă fac totul pentru tine. Tu eşti promovat înaintea lui Dumnezeu. Lucrul acesta vine în mod firesc, mă întâmpină în chilie, în orice loc unde mă aflu, la slujirea mea, la ascultarea mea, în legăturile mele de zi cu zi cu oamenii, în toate acestea nu-mi lepăd personalitatea, ci felul meu de gândire, părerile mele, fără să-mi schimb părerea şi felul de gândire, pentru că cele ale celuilalt s-ar putea să fie greşite. Il susţin pe celălalt şi îi cinstesc personalitatea pentru ca celălalt să fie liber, bucuros şi fericit.

Prin urmare, întâi de toate, în vieţuirea monahală se realizează o viaţă de iubire care nu poate exista nicăieri altundeva, întrucât în lume criteriul este foarte diferit.

ARHIMANDRIT EMILIANOS SIMONOPETRITUL

Fragment din cartea "Casa lui Dumnezeu. Poarta cerului. Despre monahism, staret si ucenic", Editura Sfantul Nectarie

Cumpara cartea "Casa lui Dumnezeu. Poarta cerului. Despre monahism, staret si ucenic"

 

Pe aceeaşi temă

18 Ianuarie 2024

Vizualizari: 812

Voteaza:

O viata de iubire 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

iubirea dragostea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact