Paza simturilor la Sfantul Ioan Gura de Aur

Paza simturilor la Sfantul Ioan Gura de Aur

Ne-am obişnuit a­tât de mult cu mul­ţimea ima­gi­ni­­lor din jurul nos­tru, cu prezenţa lor neîntre­rup­­tă, ca un specific al civili­za­ţiei noastre, încât nu mai sesi­zăm anomalia acestui fenomen în raport cu nevoile sufletului, foar­te clare pe tot parcursul is­to­­riei omenirii de până în zorii post­modernismului. Şi de ce a­nu­me este o anomalie? Întrucât su­fletul omului nu este cons­tru­it ca să proceseze un flux con­tinuu şi accelerat de ima­gini, ci dimpotrivă, să-şi pă­zeas­­că cu străşnicie simţurile, şi mai cu seamă vederea.

Observăm această necesita­te a pazei chiar şi într-un regim fi­resc de imagini şi informaţii, aşa cum se întâmpla de pildă în pri­mele veacuri creştine, când se impunea paza simţurilor pe te­meiul că tot ceea ce vine prin sim­ţuri în suflet nu reprezintă un bagaj neutru de imagini şi cu­vinte, ci poartă o anumită în­râ­urire şi „pot să corupă sau de­săvârşească sufletul“ (Sfân­tul Ioan Hrisostom, Despre creş­terea copiilor). Principiul mo­dern potrivit căruia totul tre­buie cunoscut, încercat, ex­pe­r­imentat este cu totul inexistent în tradiţia ortodoxă, întru­cât, aşa cum de altfel şi practica o dovedeşte, nu orice experi­en­ţă este bună, totdeauna exis­tând o lege sau o experienţă an­te­­rioară care ne poate spune cum să dobândim binele şi să e­vi­tăm răul. De asemenea, în ca­drul nevoinţei duhovniceşti, o­dată cu un program ce urmă­reş­te dobândirea virtuţilor exis­tă şi o strategie de respingere a u­nor fapte şi înrâuriri vă­tă­mă­toa­re, altfel scopul ascezei, cu­ră­ţia inimii, nu va putea fi a­tins în ciuda nevoinţei.

De aceea, din această pers­pec­­tivă devine esenţial ca selec­ţia materialului informativ să se facă înainte de a pătrunde prin porţile simţurilor, iar nu du­pă, deoarece simpla expu­ne­re a sufletului în faţa imagini­lor îl scoate pe acesta din lu­mea reală şi-l plasează într-o lu­me fantastică, de evaziune cum se spune, care-i defor­mea­ză omului realitatea firească în ca­re trăieşte. O mare primej­die, amplificată foarte mult în mo­dernism, dar mai ales odată cu ascensiunea reclamei şi a in­ter­­netului, este cea a imagini­lor ne­cuviincioase, provocatoa­re la des­frâu. Într-un astfel de me­diu înţesat de imagini, ame­nin­ţa­rea cu stricarea pândeşte vă­dit, dar şi din umbra in­con­şti­en­tului, căsătoria şi familia, pre­cum şi fiecare suflet indivi­du­­al care se expune imaginilor ne­cuviincioase. Pentru că, aşa cum spune Sfântul Ioan Gură de Aur către cel care odinioară frec­venta teatrul: „După ce s-a te­r­minat spectacolul, după ce a­ceea (actriţa) a plecat de pe sce­nă, chipul ei rămâne în su­fle­­tul tău; rămân cuvintele ei, miş­cările, privirile, mersul… iar când îţi este sufletul plin de f­e­meia aceea şi vii acasă, a­tunci eşti prizonierul ei, atunci so­ţia ta îţi pare mai urâtă, co­piii mai împovărători, slugile su­­părătoare, iar casa de prisos, iar grijile obişnuite ale gospo­dă­riei par că te supără, iar fie­ca­re om care se apropie de tine îţi pare greoi şi împovărător“ (Îm­potriva celor ce au părăsit bi­serica…). După cum se vede, Sfân­tul Ioan socoteşte teatrul, ge­neratorul de fantasme al e­po­cii sale, duşmanul cel mai pri­mej­dios al căsătoriei şi dascăl al desfrânării. Iar exemplul dat este elocvent pentru tragica schim­­bare comportamentală mij­­locită de imagini; aceasta pen­­tru că forţa imaginii, spre de­­o­sebire de cuvânt, are un efect aproape imediat.

Dar nu numai problema ima­ginilor necuviincioase tre­bu­ie avută în vedere, ci şi aceea a fluxului de informaţii care ne con­sumă timpul şi ne umple su­fletul cu un balast imaginativ, de care nu putem scăpa cu u­­şurinţă; acesta, chiar dacă nu es­te imoral, împiedică totuşi ru­găciunea şi cugetarea sfântă din pricină că se constituie în­tr-un zid despărţitor între om şi Dum­nezeu şi nu va lăsa vreo­da­­tă să se realizeze unirea con­şti­­entă a omului cu Dumnezeu, in­di­ferent de grad. Curiozita­tea, motorul informării, este prin firea sa totdeauna dornică de ceva nou; astfel se poate tre­ce de la ştiri legate de cotidian la lucruri stricătoare de suflet.

Din aceste relaţii şi inter­de­pen­­denţe ce se stabilesc între lu­mea imaginilor şi suflet se im­pune necesitatea pazei sufle­tu­­lui. Mai mult, se profilează o a­devărată nevoie, psihologică am putea spune, pentru o asce­ză a imaginii ca premisă pentru o stare sufletească stabilă, de la care să înceapă o viaţă du­hovnicească firească. Acesta es­te de fapt şi sensul nevoinţei or­todoxe, al înfrânării; nu pri­va­­rea negativistă de lucruri, ci pa­za sufletului de cele ce-l pot vă­tăma, precum şi înlesnirea a­fierosirii lui Dumnezeu, Care es­te izvorul vieţii şi plenitudinea ei.

Nicușor Deciu

24 mai 2015

Fragment din cartea "In fata provocarilor secularismului - O radiografie a schimbarii mentalitatilor in societatea contemporana", Editura Doxologia

Cumpara cartea "In fata provocarilor secularismului - O radiografie a schimbarii mentalitatilor in societatea contemporana"

 

Pe aceeaşi temă

06 Iulie 2021

Vizualizari: 531

Voteaza:

Paza simturilor la Sfantul Ioan Gura de Aur 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact