Piedica rusinii

Piedica rusinii

Credincioşii care se spovedesc pentru întâia oară sau nu au bunul obicei de a se spovedi, se izbesc adesea de teama de a-şi destăinui păcatele înaintea cuiva, din pricina ruşinii. Ruşinea poate să vină creştinului din mândrie, din teama de a nu fi judecat şi dispreţuit, de a nu-şi strica relaţia cu preotul (mai ales atunci când face parte dintr-o parohie mică, în care este cunoscut), dar şi din sfială.

Ruşinea este un simţământ obişnuit într-o astfel de împrejurare; este într-atât de firească (nefiresc ar fi să te mândreşti cu mărturisirea păcatului sau să vorbeşti despre el fără nicio sfială), încât, înaintea mărturisirii, preotul îi spune celui ce se spovedeşte: „Nu te ruşina, nici nu te teme ca să ascunzi de mine vreun păcat", iar în Exomologhitarul său, Sfântul Nicodim Aghioritul îl învaţă pe duhovnic cum să se poarte cu cei ruşinoşi.

Acest simţământ este într-o anumită măsură sănătos duhovniceşte; dovedeşte conştiinţa păcătoşeniei şi, în acest sens, trebuie păstrat în suflet. Dar poate să împiedice, să stânjenească mărturisirea deplină; atunci, credinciosul trebuie să lase deoparte ruşinea. Pentru aceasta, nu de puţin folos îi vor fi cele înfăţişate în continuare.

Când e vorba de ruşinea pentru păcatul săvârşit şi vădirea lui, Sfântul Nicodim Aghioritul spune că este de neînţeles cum adesea omul se arată grabnic şi îndrăzneţ la săvârşirea păcatului, dar zăbavnic şi ruşinos când e pus în situaţia de a-l mărturisi. Sfântul Ioan Gură de Aur arată că în chip firesc s-ar cuveni să ne ruşinăm când păcătuim, şi să ne grăbim spre pocăinţă, dar diavolul răstoarnă rânduiala şi dă celor care se iau după el îndrăzneală la păcat şi ruşine la pocăinţă. Se cuvine aşadar să aşezăm iarăşi lucrurile în buna lor rânduiala:

„Uită-te la el! Săvârşeşte păcatul şi nu se ruşinează! Il spune, şi roşeşte! A diavolului este viclenia aceasta! Diavolul nu-l lasă pe păcătos să se ruşineze când face păcatul, ci-l împinge să-l săvârşească în văzul lumii [...]; dar îl face să se ruşineze, când se pocăieşte [...]. Pentru ce ţi-i ruşine să-ţi spui păcatul? Când l-ai făcut, nu ţi-a fost ruşine. Când iei doctoria, te ruşinezi? Când te scapi de păcat, te ruşinezi? Se cuvenea să te ruşinezi atunci când păcătuiai! Atunci trebuia sa-ţi fie ruşine! Când ai ajuns păcătos, nu te-ai ruşinat şi te ruşinezi acum când ai să ajungi drept?

«Spune tu mai întâi fărădelegile tale, ca să te îndreptezi» (Isaia, 43 26). Cât este de mare iubirea de oameni a Stăpânului! N-a spus: «Ca sa nu fii pedepsit!», ci «Ca sa te îndreptezi!»"

Când e vorba de ruşinea faţă de preot, păcătosul trebuie să aibă de la bun început conştiinţa clară că lui Dumnezeu îşi mărturiseşte păcatul, şi nu acestuia, care nu este decât un martor, potrivit formulei pe care o citeşte înainte de spovedanie: „Fără sfială spune toate câte ai făcut, ca să iei iertare de la Domnul nostru Iisus Hristos. Iată şi sfânta Lui icoană este înaintea noastră. Iar eu sunt numai un martor".

Apoi trebuie să ştie că duhovnicul îi primeşte mărturisirea ca sfinţit slujitor al Bisericii - purtând veşmântul preoţesc şi epitrahilul, care este însemnul slujirii sale preoţeşti - şi nu se află acolo pentru a-l judeca, ci, dimpotrivă, fiind atât preot, cât şi creştin, are îndatorirea sfântă de a nu judeca defel.

Ca om, preotul este el, însuşi păcătos şi are în chip firesc conştiinţa păcătoşeniei sale. Sfântul loan de Cronstadt spunea că acela care, în scaunul de spovedanie, nu se simte la fel de păcătos ca cei pe care-i spovedeşte, nu-i duhovnic cu adevărat. Iar un mare duhovnic al vremurilor noastre, Părintele Serghie Şevici, asculta mărturisirile cu un suflet plin de pocăinţă, făcându-se una cu păcătosul ce-i sta înainte, şi la spovadă, şi la sfat. Un bun duhovnic este mai înainte de toate un împreună-pătimitor cu acela pe care-l spovedeşte.

Chiar neavând aceste virtuţi, el este totuşi destoinic să asculte fără să judece, uitând pe dată cele auzite, aşa cum face un psiholog sau un psihiatru. De altfel, este cu neputinţă pentru cel care ascultă zeci sau chiar sute de oameni să ţină minte tot ce i s-a zis. Chiar faptele ne arată că niciodată spovedania n-a stricat relaţiile dintre preot şi enoriaşii săi; dimpotrivă, adesea, ştiindu-le mai îndeaproape necazurile şi greutăţile, preotul ajunge să-i înţeleagă mai bine si să-i iubească mai mult.

Am văzut de-a lungul multor pagini că duhovnicul este privit ca un doctor al sufletului. Şi după cum nu pregetăm să ne dezgolim trupul în faţa medicului, precum şi gândurile, visele, amintirile, nu totdeauna curate, în faţa unui psihanalist, tot aşa se cuvine să nu pregetăm să ne dezgolim sufletul şi să-i dăm la iveală străfundurile în faţa doctorului celui duhovnicesc, bine ştiind că lucrul acesta nu este doar folositor, ci şi cu totul necesar pentru tămăduirea noastră. Am văzut deja că ruşinea este, duhovniceşte, mai degrabă bună; arată că păcătosul ştie că faptele pe care le-a săvârşit sunt necuviincioase şi murdare şi-l ajută să nu le mai facă; a îndura ruşinea păcatului este semn de cuvenită smerenie, care nu poate lipsi de la spovedanie.

Şi tot duhovniceşte vorbind, ruşine e să-ţi ascunzi păcatele, nu să le dai la iveală, ca să scapi odată de ele, tot aşa cum e ruşinos să ţii în casă toate mizeriile, dar nu e nicio ruşine să le scoţi afară şi să le arunci la gunoi. Să amintim această mică istorioară: într-o bună zi, plimbându-se pe străzile Atenei, Socrate l-a văzut pe unul dintre ucenicii săi ieşind dintr-un lupanar şi, ruşinându-se acela de el, Socrate i-a spus: „Nu e ruşine să ieşi dintr-o astfel de casă, ruşine e să rămâi în ea".

Jean - Claude Larchet
VIAŢA SACRAMENTALA, EDITURA BASILICA

Cumpara cartea "VIAŢA SACRAMENTALA"

Pe aceeaşi temă

03 Decembrie 2015

Vizualizari: 1699

Voteaza:

Piedica rusinii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact