Pot fi pomeniti copiii avortati sau nascuti morti?

Pot fi pomeniti copiii avortati sau nascuti morti?

Este ştiut faptul că în ziua prăznuirii Sfântului Ioan Botezătorul (7 ianuarie] există o anumită categorie de credincioşi, slab catehizaţi, care vin la biserică mai mult pentru a-i solicita preotului slujitor să li se îndeplinească o anumită dorinţă: aceea de a boteza copiii născuţi morţi fără de vreme sau copii: avortaţi. De aceea am considerat că se cuvine a se aduce unele lămuriri cu privire la acest subiect.

Faptul că - prin mila lui Dumnezeu şi prin sângele vărsat în 1989 de martirii neamului nostru - am scăpat de cea mai neagră pată din istoria umanităţii, de comunismul ateu, ne îndeamnă şi ne impune o mai atentă analiză în ceea ce priveşte comportamentul nostru faţă de semenii noştri, faţă de progresul nostru social spre o viaţă civilizată şi, nu în ultimul rând, o analiză faţă de progresul nostru duhovnicesc spre o mai conştientă ascendere spre mântuire.

Biserica creştină Ortodoxă veghează permanent ca fiii ei să fie îndrumaţi, catehizaţi şi transfiguraţi pentru a merita să guste din roadele pregătite în împărăţia lui Dumnezeu, dar acest lucru se realizează numai prin îndeplinirea poruncilor divine. Nouă - ca fii ai lui Dumnezeu şi ca potenţiali locuitori în lăcaşurile cereşti - ni se cere o credinţă puternică, stabilă, manifestată prin fapte care să nu contravină învăţăturii noastre bisericeşti. De aceea, trebuie să ascultăm şi să practicăm într-un mod conştient ceea ce Biserica ne învaţă şi să nu inventăm alte „învăţături'' sau preluate „de la bunici", pentru că, deviind de la dreapta credinţă, nu facem altceva decât să ne depărtăm de lumină; iar pe întuneric nu vom mai vedea „calea cea strâmtă”, care duce la ceruri şi vom pierde, astfel, mântuirea.

Păcatul avortului reprezintă o gravitate egală cu crima. Dacă în societatea civilă crima (mai ales cea cu premeditare) se pedepseşte cu privarea libertăţii pe o perioadă mare de ani, după canoanele bisericeşti, avortul se pedepseşte cu oprirea de la Sfânta Impărtăşanie pentru o anumită perioadă, timp în care penitenta îşi va îndeplini canonul tămăduitor indicat de duhovnic. Prin canon nu trebuie să se înţeleagă o pedeapsă, ca în codul penal, ci un medicament cu rol vindecător pentru suflet, pentru că, deşi păcatul a fost săvârşit de trup, iniţiativa o avut-o sufletul, prin urmare, sufletul bolnav este cel care trebuie vindecat, trupul doar ajută la vindecarea sufletului.

Avortul poate fi fără de voie sau de voie. In primul caz, al celui fără de voie, sunt cazuri în care femeia, din motive medicale independente de voinţa ei, nu poate ţine sarcina, deci nu este vina ei că a lepădat sarcina, deşi rânduiala bisericească, prin cărţile speciale de cult, a rânduit o rugăciune pentru asemenea caz, insistându-se pentru iertarea celei în cauză.

In celălalt caz, al avortului cu voie, din motivul ca nu-şi dorea copilul, rânduiala bisericească tratează acest fapt ca pe o crimă şi ia măsurile în consecinţă. Dar şi în această situaţie nu se doreşte excluderea de la comuniunea cu Hristos, ci doar repararea greşelii printr-o conştientă pocăinţă care duce la mântuire.

Practica „botezului" celor născuţi morţi nu este acceptată de Biserică, pentru că nu este numai anti-canonică si anti-liturgică, ci şi anti-creştină, deoarece contravine învăţăturii bisericeşti; botezul trebuie săvârşit pentru cei vii, care au un nume ce va fi scris în ceruri, aşa cum arată şi învăţătura regretatului Părinte Cleopa: „Cei morţi nu pot fi botezaţi, după cum nu pot fi nici împărtăşiţi. Deci, copiii avortaţi, născuţi fără de vreme, pierduţi fără voie sau care mor îndată după naştere, fără a primi botezul, nu pot fi botezaţi nicidecum după moarte, pentru că nu mai sunt vii. Nu pot fi pomeniţi nici la biserică, pentru că nu sunt botezaţi şi nu au nume. Ei nu sunt membrii Bisericii Iui Hristos. Pentru cei ucişi de părinţi cu voia lor, întreaga răspundere rămâne a părinţilor".

Mamele care vin la biserică de Sfântul loan Botezătorul încearcă, printr- un aşa-zis „botez” al copiilor născuţi morţi sau avortaţi, să-şi ispăşească oarecum vina în faţa lui Dumnezeu, alegânclu-şi pentru aceasta şi aşa-zişii „naşi de botez", care nu fac altceva decât să accentueze şi mai mult efectele păcatului săvârşit înainte. „Administrarea Botezului unor asemenea persoane este o desconsiderare sau chiar o bătaie de joc faţă de Taina Sfântului Botez, iar daca obiceiul este îndătinat (prin tradiţie) în parohia sau în zona respectivă, el trebuie înlăturat cu desăvârşire; mai ales dacă are ca drept scop şi un câştig material. Un slujitor care săvârşeşte o asemenea ceremonie este un fur de cele sfinte, deoarece prin aceasta se încearcă a sfinţi o crimă".

Cât priveşte starea sufletelor acestor copii, numai Dumnezeu o ştie, dar „nu se poate ca aceşti prunci nevinovaţi să fie rânduiţi la locuri de osândă de către Dumnezeu, Care iubeşte copiii şi mai ales pe cei nevinovaţi".

Să nu uităm că în rânduiala Proscomidiei sunt pomeniţi copiii fără de vreme, parte bărbătească şi femeiască", ceea ce arată că Biserica s-a îngrijit întotdeauna pentru ei; mamele care vor să se mângâie de pierderea „fără voie" a copiilor pot aduce prescuri pentru Sfânta Liturghie, fie tot timpul, fie pentru o anume perioadă.

Mihail Adeodatus Ungureanu

Ritualul ortodox al inmormantarii pe intelesul tuturor, Editura Doxologia

Cumpara cartea "Ritualul ortodox al inmormantarii pe intelesul tuturor"

 

Pe aceeaşi temă

31 Mai 2017

Vizualizari: 9415

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 25.00 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 48.00 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact