Proclamarea unei Noi Vieti

Proclamarea unei Noi Vieti

Biserica este singura care poartă mărturia unei Noi Vieți, descoperită în Persoana Domnului nostru Iisus Hristos, iar datoria ei de bază este să vestească o altă realitate, cea care va să vină, ținânând seama de vremurile pe care le trăim.

Adevărata proclamare a Evangheliei este tocmai Viaţa cea nouă, care înseamnă a arăta credinţa prin faptele cele bune (cf. Mt. 5, 16).

Sf. Biserică nu e doar o „instituție” formată din propovăduitori sau învăţători. Ea este un organism misionar viu, iar spațiul lucrării ei este lumea întreagă, pe care o integrează în această Nouă Viaţă și asupra căreia poartă pecetea mărturisirii Mântuitorului Iisus Hristos.

Ţelul activităţii de vestire a Adevărului nu este pur şi simplu de a „implementa” oamenilor anumite idei şi convingeri, de a le impune o anumită disciplină, conduită sau rânduială în viaţă.

Mai întâi de toate, Biserica are menirea de a-i introduce pe oameni în „Noua Realitate”, de a-i converti lăuntric, de a-i aduce prin credinţă şi pocăinţă la Mântuitorul Iisus Hristos, astfel încât să fie născuţi din nou în El şi întru El, din apă şi din Duh. În acest mod, slujirea Cuvântului este împlinită în slujirea Sfintelor Taine (Georges Florovsky, „Biblie, Biserică, Tradiţie. O perspectivă ortodoxă”, Edit. Reîntregirea, Alba Iulia, 2006, p. 129).

De fapt, în Biserică toate povăţuiesc spre îndumnezeire. Sfânta Liturghie, Tainele, cultul, propovăduirea Evangheliei, postul, toate spre aceasta îndrumă. Biserica este singurul loc de îndumnezeire al omului prin harul dumnezeiesc (Gheorghe Kapsanis, „Îndumnezeirea-scopul vieţii omului”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2006, p. 25).

Atunci când Apostolul Pavel vorbeşte în sinagogă sau în piaţa publică, avem o „propovăduire liturgică”. Acest aspect al propovăduirii liturgice lipseşte în zilele noastre. Noi o limităm mai ales la cadrul cultului, când de fapt trebuie să extindem propovăduirea la întreaga slujire pastorală şi duhovnicească, care este o continuare a Liturghiei, având desigur dreaptă socotinţă şi judecată (Boris Bobrinskoy, „Taina Bisericii”, Edit. Patmos, Cluj-Napoca, 2002, p. 223).

În felul acesta Sf. Pavel se dovedeşte a fi un „liturg” al cuvântului lui Dumnezeu, slujire pe care o împlineşte aducând mulţumire Tatălui Ceresc pentru harul dumnezeiesc dat în Domnul Iisus. Tot el spunea că, propovăduirea sa nu este altceva decât un cuvânt de la Hristos şi despre Hristos: „Căci nu ne propovăduim pe noi înşine, ci pe Hristos Iisus Domnul, iar noi înşine suntem slugile voastre, pentru Iisus” (II Co, 4, 5).

De aceea, cugetând la datoria cea mare de a predica Evanghelia, Apostolul Pavel zice: Vai mie dacă nu voi binevesti, căci dacă fac aceasta de bună voie, am plată; dar dacă o fac fără voie, am numai o slujire încredinţată (I Co. 9, 16-17).

Şi în epistolele sale pastorale către episcopii Timotei şi Tit, el pune cele mai puternice îndemnuri şi cele mai înfricoşate ameninţări privitoare la datoria păstorului de a învăţa poporul credinţa şi cucernicia creştină (Sf. Ioan Gură de Aur, „Predici la duminici şi sărbători”, Edit. Bunavestire, Bacău, 2005, pp. 5-6).

Aşa cum reiese tot din cuvântul Sf. Pavel, adresat ucenicului Timotei, propovăduirea Evangheliei trebuie să fie responsabilă şi de bună calitate: „Se cuvine, dar, ca episcopul să fie fără de prihană, bărbat al unei singure femei, veghetor, înţelept, cuviincios, iubitor de străini, destoinic să înveţe pe alţii” (I Tim. 3, 2); „Propovăduieşte cuvântul, stăruieşte cu timp şi fără de timp, mustră, ceartă, îndeamnă, cu toată îndelunga-răbdare şi învăţătura” (II Tim. 4, 2); „Nimeni să nu dispreţuiască tinereţile tale, ci fă-te pildă credincioşilor cu cuvântul, cu purtarea, cu dragostea, cu duhul, cu credinţa, cu curăţia” (I Tim. 4, 12).

Propovăduirea lui Iisus Hristos în această lume este posibilă, în primul rând, printr-o bună evanghelizare, o bună cunoaștere a Cuvântului lui Dumnezeu, întrucât „credinţa este din auzire, iar auzirea prin cuvântul lui Hristos” (Rm. 10, 17).

Rostul evanghelizării este de a contribui la schimbarea vieții, la împărtăşirea credincioşilor de Adevăr, adică la mântuirea sufletului: „Cel ce va crede şi se va boteza se va mântui; iar cel ce nu va crede, se va osândi” (Mc. 16, 16).

De aceea, Sf. Evanghelie înseamnă proclamarea mesajului dumnezeiesc către lume, dar şi prezentarea unui nou mod de viaţă, în primul rând prin exemplul personal de trăire.

Bucuria noastră se întemeiază pe faptul că Dumnezeu există şi a venit la noi, în intimitatea noastră ființială. Iar Apostolul Pavel face din acest adevăr „urzeala” propovăduirii sale: „Şi noi toţi, privind ca în oglindă, cu faţa descoperită, slava Domnului, ne prefacem în acelaşi chip din slavă în slavă, ca de la Duhul Domnului. Fiindcă Dumnezeu a strălucit în inimile noastre, ca să strălucească cunoştinţa slavei lui Dumnezeu, pe faţa lui Hristos” (II Co. 3, 18; 4, 6) (Alphonse Goettmann, „Bucuria-Faţa lui Dumnezeu în om”, Edit. Herald, Bucureşti, 2010, p. 34).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

04 Octombrie 2018

Vizualizari: 786

Voteaza:

Proclamarea unei Noi Vieti 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

iisus hristos mantuitorul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact