Stiinta versus religie, cine castiga?

Stiinta versus religie, cine castiga?

Multe discutii s-au purtat si se vor purta in ceea ce priveste rolul stiintei si religiei in viata noastra. Daca cele doua, stiinta si religia, ne par uneori contrastante ca lumina si umbra, trebuie sa intelegem ca discutiile pe aceasta tema sunt contraproductive: oamenii isi duc existenta si in lumina si in umbra, insa mereu la adapostul credintei, fie ea religioasa sau de alta natura.

Te-ai intrebat vreodata de ce Biblia nu pomeneste nimic de extraterestri, gauri negre sau supernove? Daca viata a fost adusa pe Pamant de un meteorit si apoi a evoluat, atunci cum se impaca asta cu Geneza, care ne spune ca Dumnezeu a creat omul?

Ai accepta ca ne tragem din maimute, fara sa intelegi exact cum s-a ajuns la aparitia maimutelor? Poti sa accepti ca lumea s-a creat singura din nimic, in urma unei explozii gigantice? Catre ce se indreapta Universul in expansiune, si care este energia care il mentine in miscare?

Intrebari de acest tip intalnim la tot pasul, desi de multe ori preferam sa le lasam sa treaca, sau sa-i lasam pe altii sa-si bata capul cu ele. Un raspuns nu este niciodata usor de dat, iar realitatea imediata, pragmatica, ne este mult mai comoda. Insa multi aleg si sa participe la polemica. Credinciosi si necredinciosi deopotriva si-ar da cu parerea, incercand sa-si demonstreze punctul de vedere, doar de dragul unei discutii.

In ambele tabere gasim intoleranta si fanatism, dar mai presus de toate ignoranta. Unii inca mai cred, spre exemplu, mitul ca Galileo Galilei a fost rastignit de Inchizitie pentru ca a afirmat ca Pamantul se invarte in jurul Soarelui, si nu este static, asa cum interpretau iezuitii Biblia. Intr-adevar, Galileo a fost judecat de Inchizitie, insa nu a fost rastignit.

Biserica militeaza deseori pentru compasiune, intelegere intre oameni si spiritualitate, lucruri care sunt in contradictie cu ritmul alert al vietii. Omul insa ajunge singur la concluzia ca are nevoie de Dumnezeu si de linistea pe care i-o ofera rugaciunea, nimeni nu il forteaza sa isi paraseasca iPod-ul si telefonul mobil, aruncandu-l in genunchi in fata altarului.

Ce fel de crestin refuza stiinta?

Adevarul este ca niciodata crestinii nu s-au certat cu cei care au adus lumii minuni tehnologice, care le-au facut viata mai usoara - sau acestia au fost, la randul lor, crestini.

Crestinii folosesc masini, GPS, zboara cu avionul, folosesc computere si forumuri pentru cei cu credinta. Si nu ar renunta la aceste lucruri, la cerinta cuiva care sustine ca vine in numele lui Dumnezeu. Ar spune ca e vorba de un mincinos cu mintea ratacita, sau de o persoana cu un anumit interes.

Si pe buna dreptate putem considera ca asa este. Divinitatea nu ne cere sa ne certam unii cu altii, incercand sa-i schimbam pe altii dupa pofta inimii sau dupa o conjunctura: dimpotriva, mesajul lui Dumnezeu este unul de dragoste de aproape si de intelegere si pace.

Daca recunoastem ca si razboaiele si luptele pentru putere sunt aduse tot de oameni, si nu de Dumnezeu, ratiunea trebuie sa ne ghideze si in acest domeniu. Orice ne ajuta sa mergem inainte, sa progresam, sa avem o viata mai buna in respect pentru natura si pentru toata creatia trebuie sa ne bucure, nu sa ne trezeasca neincredere.

Si daca vreodata avem impresia ca nu toate inventiile omului au fost facute pentru a-l ajuta, asta este pentru ca asa este: daca omul lucreaza prin incercare si eroare, e evident ca nu toata stiinta este corecta, completa si pentru ajutorul omului. Iar capacitatea de a distinge intre erori si ceea ce este corect este esentiala pentru crestini.

Fericitul Augustin ne arata ca, desi oamenii au nevoie de credinta, aceasta nu ii poate conduce singura pe drumul cel bun - ratiunea si credinta trebuie sa se impleteasca armonios in viata omului: “Cred, ca sa inteleg; si inteleg ca sa cred mai mult”, spunea acesta.

Livia Popescu

Despre autor

Livia Popescu Livia Popescu

Senior editor
33 articole postate
Publica din 01 Ianuarie 2010

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 6102

Voteaza:

Stiinta versus religie, cine castiga? 0 / 5 din 0 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Catalin CatalinPostat la 2010-10-27 10:23

    felicitari!! un articol bun. Ar fi interesant un articol legat de o anlaiza a "raului" si modului de repzentare in constiinta publica de catre biserica tinand cont de faptul remarcat ff bine de tine ca" mesajul lui Dumnezeu este unul de dragoste de aproape si de intelegere si pace."

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact