Talcuirea Apocalipsei de Oecumenius

Talcuirea Apocalipsei de Oecumenius

PREFATA

Deşi nu se ştiu prea multe despre autorul tâlcuirii de faţă, este însă lucru sigur că avem de-a face cu prima tâlcuire în greaca veche a cărţii Apocalipsei, de care s-a slujit mai târziu Andreas, la începutul veacului al VII-lea d.Hr., precum şi Arethas, în veacul al X-lea.

Oecumenius este vrednic de amintit nu doar pentru contribuţia pe care a avut-o la stabilirea textului Apocalipsei, ci şi pentru efortul de a desluşi cartea cea mai anevoie de înţeles a Noului Testament, pentru rolul său în acceptarea ulterioară a cărţii Apocalipsei ca parte canonică a Noului Testament la cel de-al Vl-lea Sinod Ecumenic de la Constantinopol din anul 680 d.Hr.

Din scrisorile trimise lui Oecumenius de către un contemporan de-al său, pe nume Severus (episcop al Antiohiei care a murit în anul 538 d.Hr.), aflăm că autorul tâlcuirii era un nobil căsătorit din Isauria (Asia Mică) foarte preocupat de discuţiile privitoare la Persoana lui Hristos. Tâlcuirea sa la Apocalipsă a fost scrisă cel mai probabil către sfârşitul veacului al Vl-lea.

Referitor la teologia lui Oecumenius, încă de la începutul scrierii de faţă suntem familiarizaţi cu viziunea lui hristologică, potrivit căreia Cuvântul S-a făcut Om pentru noi şi pentru a noastră mântuire fără a Se dezbrăca de dumnezeire, ci luând asupra Sa trupul omenesc şi unind desăvârşit întru Sine firea omenească cu cea dumnezeiască fără amestecare sau schimbare sau despărţire. în felul acesta, respinge atât erezia lui Apolinarie, cât şi pe cea a lui Nestorie şi Eutihie. De asemenea, mărturiseşte deofiinţimea Tatălui şi a Fiului şi a Sfântului Duh.

Oecumenius afirmă deopotrivă atotputernicia lui Dumnezeu şi voia liberă a omului îndreptată fie spre bine, fie spre rău.

Subliniază mai degrabă bunătatea şi mila lui Dumnezeu decât dreptatea şi ameninţarea pedepsei: „Căci mânia lui Dumnezeu s-a amestecat cu iubirea de oameni şi bunătatea, adică s-a amestecat în chip curat. Pentru că mânia şi bunătatea nu sunt deopotrivă de mari, ci iubirea de oameni este mult mai mare. Iar dacă mânia cea dreaptă şi bunătatea erau deopotrivă de mari, nu ar mai fi rămas în viaţă tot cel viu" .

Autorul tâlcuirii o socoteşte pe Maica Domnului „Pururea-Fecioară" şi „Născătoare de Dumnezeu". Este înfăţişată ca fiind locuitoare a cerului şi asemenea unui înger, cu totul străină de răutate, deşi împărtăşeşte aceeaşi fire cu noi.

Tâlcuind vedenia femeii din capitolul 12 al Apocalipsei, Oecumenius arată că „era mai potrivit a zice nu că femeia s-a îmbrăcat cu Soarele, ci că femeia a îmbrăcat pe Soarele pe Care L-a încăput în pântece. Dar ca să arate şi în vedenie că Domnul Cel purtat în pântece era acoperământ al Maicii Sale şi a toată zidirea, spunea că El a îmbrăcat-o pe femeie" .

Deşi tâlcuirea de faţă poate fi socotită o încercare ortodoxă de înlocuire a viziunii eshatologice origeniste, totuşi modul de interpretare alegorică a Scripturii arată influenţa şcolii din Alexandria.

Asemenea lui Origen, Oecumenius era mult mai interesat de înţelesul duhovnicesc al textului decât cel literal. Deşi nu i se pomeneşte niciodată numele, unele tâlcuiri sunt datorate în mod direct lui Origen: „Orzul este învăţătura potrivită Legii lui Moise, o hrană mai potrivită decât grâul şi coaptă şi bună pentru a hrăni pe Israel, aflat la vârsta prunciei", în vreme ce „grâul, adică propovăduirea Evangheliei", este „o hrană ce li se cuvine bărbaţilor desăvârşiţi, care au simţirile învăţate spre alegerea binelui şi răului" .

Concepţia echilibrată a lui Oecumenius asupra pedepsei veşnice a celor răi autentifică o apropiere de Origen (teoria apocatastazei), dar susţine cu tărie învierea cu trupul a celor morţi, teorie negată de Origen, şi niciodată nu afirmă că diavolul se va întoarce la unirea cu Dumnezeu.

Deşi există unele apropieri între Oecumenius şi Origen în ceea ce priveşte viziunea şi modul de interpretare a Scripturii, totuşi autorul tâlcuirii de faţă dovedeşte uneori o surprinzătoare originalitate: de pildă, socoteşte că cei o sută patruzeci şi patru de mii de oameni din capitolul 14 al Apocalipsei nu sunt aceiaşi cu cei din capitolul 7, în vreme ce Origen susţine că cele două cete se referă la aceiaşi oameni .

De-a lungul tâlcuirii, adesea putem remarca nepotrivirea dintre textul scripturistic folosit de autor şi majoritatea manuscriselor acceptate ale Apocalipsei, precum şi diferenţa dintre textul scripturistic din tâlcuire şi cel din citatul iniţial: de exemplu, în textul Apocalipsei folosit de Oecumenius (Apocalipsa 6, 9) citim sufletele celor junghiaţi pentru cuvântul lui Dumnezeu şi pentru biserica ce aveau, în loc de sufletele celor junghiaţi pentru cuvântul lui Dumnezeu şi pentru mărturia ce aveau. In textul său din Apocalipsă, citim piatră în loc de in (Apocalipsa 15, 6). Alteori, nepotrivirea se datorează doar unor greşeli de scrib.

In tălmăcirea textului, s-a încercat redarea cât mai exactă a cuvintelor autorului, iar nepotrivirea între citate a fost semnalată adesea prin note lămuritoare.

Talcuirea Apocalipsei alcatuita de Oecumenius, Editura Egumenita

Cumpara cartea "Talcuirea Apocalipsei"


Pe aceeaşi temă

10 Ianuarie 2018

Vizualizari: 1561

Voteaza:

Talcuirea Apocalipsei de Oecumenius 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact