Apocalipsa

Apocalipsa

Apocalipsa este ultima scriere a Noului Testament si cuprinde revelatia facuta Sfantului Ioan Evanghelistul in insula Patmos, prin anii 94-95. Denumirea provine de la cuvantul grecesc “apocalypsis”, insemnand “dezvaluire, descoperire”. Apocalipsa este cea mai misterioasa scriere din Sfanta Scriptura, fiind o carte plina de simboluri si alegorii, greu de inteles, in care este prezentata lupta Bisericii in lume cu duhurile rele si biruinta ei prin Hristos. Din Apocalipsa nu se citeste niciodata in timpul sfintelor slujbe.

Apocalipsa a fost recunoscuta atat in Rasarit cat si in Apus drept o carte canonica.  Numele de Apocalipsa il intalnim si la unele scrieri apocrife: Apocalipsa lui Baruh, Apocalipsa lui Avraam, Apocalipsa lui Petru, Apocalipsa lui Pavel, etc pe care Biserica le-a respins ca fiind nerevelate.

Apocalipsa nu a fost ferita de negarea apostolicitatii ei. De exemplu Dionisie, episcopul Alexandriei (247-265) va sustine ca daca Sfantul Evanghelist nu-si spune nicaieri in Evanghelie numele, autorul Apocalipsei o face. Tot el sustine ca in timp ce Evanghelia si Epistola lui Ioan incep intr-un mod identic, Apocalipsa are un inceput diferit. Insa, fara a intra in detalii, amintim ca Sfantul Iustin Martirul si Filosoful, ca si Sfantul Irineu, ucenic al Sfantului Policarp, il considera pe Sfantului Ioan Evanghelistul autorul Apocalipsei. Observatiile episcopului Dionisie despre “un alt Ioan” ca autor al Apocalipsei sunt multe: notiunile de lumina, cale, adevar, iubire nu apar in Apocalipsa, in a patra Evanghelie se da o importanta deosebita istoricitatii lui Hristos, in timp ce Apocalipsa nu ar fi interesata decat de moartea, Invierea si cea de-a doua Sa venire.

Principalul motiv al scrierii Apocalipsei a fost Parusia, a doua venire a Domnului. Crestinii de la sfaristul secolului I, credeau ca revenirea lui Hristos este foarte aproape. Autorul Apocalipsei explica motivele intarzierii Parusiei.

Un alt motiv al scrierii este existenta compromisului cu lumea si cu slujirea imparatului, la crestinii din secolul I. Astfel, Apocalipsa devine o polemica la adresa acestui compromis. Ioan aseaza fata in fata Biserica martirilor si Imparatia lui Dumnezeu cu puterea imperiala. In locul cultului “fiarei” este asezata inchinarea la “Mielul injunghiat”. Pecetea fiarei, presiunile pe care le va exercita fiara pentru supunerea lumii, sunt teme prezente in tot continutul Apocalipsei.

Dupa secolul al IV lea, cele scrise de Apostolul Ioan au fost privite ca fiind raportari la marile evenimente ale vietii bisericesti, totdeauna din perspectiva sfarsitului chipului acestei lumi si a biruintei finale a lui Dumnezeu asupra raului.

Este important sa retinem ca sfarsitul acestei lumi este decis de Dumnezeu si el va fi atunci cand El l-a randuit. Esential pentru fiecare om nu este cunoasterea “semnelor” sfarsitului, ci pregatirea neincetata pentru el: “De aceea si voi fiti gata, ca in ceasul in care nici nu ganditi, Fiul Omului va veni!” (Matei 24, 44)

Apocalipsa Sfantului Ioan se incheie cu viziunea cetatii Ierusalimului care se coboara din cer, impodobita ca o mireasa pentru mirele ei (Apoc. 21, 2) si invaluita in slava lui Dumnezeu (21,11). Din tron se va auzi un glas puternic zicand: “Iata, cortul lui Dumnezeu este cu oamenii si El va salaslui cu ei si ei vor fi poporul Lui si Insusi Dumnezeu va fi cu ei. Si va sterge orice lacrima din ochii lor si moarte nu va mai fi; nici plangere, nici strigat, nici durere nu vor mai fi, caci cele dintai au trecut” (21, 3-4).

Cetatea sfanta nu va mai avea nevoie de soare si de luna, caci slava lui Dumnezeu o va lumina (21,11). Iar aceasta slava, nu este altceva decat lumina necreata care a stralucit pe Tabor.

Noul Ierusalim care se pogoara din cer este identificat cu Imparatia lui Dumnezeu. Chipul miresei pregatite pentru intampinarea Mirelui exprima creatia inaltata pe o noua treapta existentiala. In noul Iersualim isi va gasi locul intreaga creatie transfigurata. Un verset din Apocalipsa exprima credinta ca tot ceea ce a fost creat va fi salvat: „Si toata faptura care este in cer si pe pamant si sub pamant si in mare si toate cate sunt in acestea le-am auzit, zicand: Celui ce sade pe tron si Mielului fie binecuvantarea si cinstea si slava si puterea, in vecii vecilor” (Apoc. 5,13).

Savvas Agouridis mentioneaza: “Atunci cand Biserica a inclus aceasta carte in canonul cartilor Noului Testament, ea a dobandit un mesaj pentru noi toti, un mesaj care nu se sprijina direct pe planul eshatologic al lui Ioan, ci pe temeliile teologice ale sperantei crestine, pe care s-a sprijinit si planul lui. Aceste baze teologice intereseaza pe crestinul contemporan. Intregul discurs eshatologic al lui Ioan ne ajuta sa intelegem sensurile teologice si gandirea profetului despre speranta crestina. Un model de neurmat il constituie acea interpretare care a inteles sau intelege continutul Apocalipsei privind evenimentele istorice concrete ca aplicandu-se la evenimentele unei epoci ulterioare. Acest gen de erminie ignora aproape complet conceptiile teologice cutremuratoare ale cartii despre Dumnezeu, lume, existenta umana si societatea” (“Comentariu la Apocalipsa”, Editura Bizantina).

Adrian Cocosila

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 25816

Voteaza:

Apocalipsa 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact