Timpul prezent este momentul mantuirii

Timpul prezent este momentul mantuirii

Timpul este o caracteristică esențială a ființei umane, dar și a vieții veșnice. Din păcate, timpul a ajuns să fie cel mai mare dușman al omului. Tot mai mulți oameni îi auzi spunând: „Nu am timp!” Omul modern se scuză mereu că nu are timp și amâna pocăința, amână realizarea unor proiecte, dar și întâlnirea cu divinitatea. Bineînțeles că nu pentru toți oamenii, timpul a devenit o problemă, dar oricum, aceștia sunt majoritari. Și astfel, omul modern constată că prea repede trece timpul și, de multe ori intră în panică, pentru că nu mai are timpul suficient de a-și împlini destinul. Timpul absoarbe viața omului, precum plămânii oxigenul, în timp ce moartea pândește momentul oportun de a încheia socoteala cu viața. Oare viața este moarte sau moartea este viață?.

Pentru unii oameni, timpul se măsoară după curgerea firelor de nisip în clepsidră, după bătăile pendulei ori ale ceasului mecanic. Pentru alți oameni, timpul se măsoară mai ales în războaie, în acumulare de pământuri, de bani, arme ori armate, în biruințe militare și diplomatice. De reținut este faptul că nici una din aceste măsurători ale timpului, dar și ale istoriei nu țin de firea lucrurilor. Tocmai că firea lucrurilor și fenomenelor se desfășoară după alte legi, care vin din vechimea istoriei omenirii. Viața omului, de la începutul omenirii se desfășoară urmând cursul unui crug. Ce este crugul? Crugul nu este altceva decât acea devenire a ființei umane, o zidire în urcarea rotită a stelelor în infinitul bolții cerești. De pildă, nașterea, creșterea, educația, munca, moartea ființei umane sau creșterea, moartea și renașterea firelor de iarbă. Crugurile înscriu în cartea veșniciei drumurile picăturilor de apă, în râuri și bălți, în lacuri și mări, în rouă, ceață și nori, în ploi și zăpezi... Vechea cultură românească folosea o astfel de gândire și, ca urmare, altfel de înțelesuri – ale cuvintelor, ale ființei, față de ceea ce are lumea astăzi. Felul în care se priveau atunci lumea și existența este mai greu de înțeles acum. Crugul, de pildă, arătând mișcarea firească a unui lucru, arată și împlinirea acelei mișcări, plinătatea și desăvârșirea ei.

Creștinul nu poate exista în afara timpului. Din experiențele spirituale trăite în viața creștină, omul rămâne doar cu chemarea interioară, care de obicei este prea slabă, pentru a putea birui resentimentele și patimile care-l duc spre alergarea și zbaterea atât de pătimașă a lumii. Și totuși, această chemare are rostul ei adânc. Pentru că ea este chiar chemarea firii originare a ființei umane însetată de dorul divinității Nu în zadar, un sfânt numea timpul „distanța dintre chemarea lui Dumnezeu și răspunsul omului”.

Trăirea creștinului în Hristos trebuie să fie simplă, curată, dar intensă, în așa fel încât timpul trecut și timpul viitor să ne intereseze prea puțin sau chiar deloc. Primordial pentru un creștin trebuie să fie timpul prezent, care este și momentul mântuirii personale. De ce? Pe de o parte, pentru faptul că atât amintirile din trecut, cât și cele din viitor stârnesc patimile din om, pe de altă parte, pentru faptul că de timpul trecut ca și cel din viitor se folosește foarte mult diavolul care te ispitește cu dulceața amintirilor trecute și te îmbată cu parfumul viitorului. (Ce bine era atunci... Ce bine ar fi dacă...). De aceea trebuie să prețuim timpul prezent, fiind un timp propice pentru mântuirea personală. Sfinții Părinți ne spun că în starea în care te găsește moartea, în acea stare vei petrece și viața veșniciei. Adică, dacă moartea te găsește într-o stare de pace, de blândețe, de bunătate, de mulțumire, de bucurie, de iubire..., sufletul tău va primi cununa vieții veșnice în Rai. Iar dacă moartea te găsește într-o stare de păcat, de tristețe, de nemulțumire, de pizmă, de ură..., sufletul tău va merge la osânda cea veșnică, în iad.

Iată cât de importantă este starea sufletească a prezentului. Pentru aceasta, Sfinții Părinți ne învață să avem permanent o stare de pace și de iubire față de Dumnezeu și față de semenii noștri. Cu cât iubirea noastră față de ceilalți oameni este mai mare, iubirea față de Dumnezeu crește în urcarea pe scara desăvârșirii duhovnicești. Așa, după cum ne spune și Apostolul Ioan: „Dacă zice cineva: iubesc pe Dumnezeu, iar pe fratele său îl urăște, mincinos este!”. Îmi aduc acum aminte de o întâmplare nefericită cu fratele după trup al Părintelui duhovnic Arsenie Papacioc, pe care îl ucide un om, iar la judecata de la tribunal a fost chemat și părintele. La final, judecătorul îl întreabă pe părintele dacă are ceva de spus, iar duhovnicul se repede la inculpat îl îmbrățișează și îi spune: „De acum, tu ești fratele meu!”. Aceasta este iubirea creștină.

Așadar, creștinul ortodox trăitor în Hristos nu ar trebui să-și mențină vii amintirile trecute, ci doar momentul venirii harului lui Dumnezeu, bucuriile Duhului Sfânt și să povestească din experiența personală numai lucrurile folositoare pentru urcușul duhovnicesc. Timpul prezent este al omului, timpul trecut și cel din viitor este al lui Dumnezeu, pentru că El șterge păcatele trecutului și ne pregătește lucrurile care ne sunt folositoare pentru mântuire. Acest lucru este mult mai evident în viața monahală. Simplitatea și sinceritatea vieții creștine ortodoxe conferă o cunoaștere desăvârșită a lui Dumnezeu, concomitent cu atragerea harului lui Dumnezeu și a darurilor Duhului Sfânt.

Doamne, ajută!

Ștefan Popa

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
519 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

31 Ianuarie 2023

Vizualizari: 851

Voteaza:

Timpul prezent este momentul mantuirii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

timpul pocainta vesnicia

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact