Timpul prezent este momentul mantuirii

Timpul prezent este momentul mantuirii

Timpul este o caracteristică esențială a ființei umane, dar și a vieții veșnice. Din păcate, timpul a ajuns să fie cel mai mare dușman al omului. Tot mai mulți oameni îi auzi spunând: „Nu am timp!” Omul modern se scuză mereu că nu are timp și amâna pocăința, amână realizarea unor proiecte, dar și întâlnirea cu divinitatea. Bineînțeles că nu pentru toți oamenii, timpul a devenit o problemă, dar oricum, aceștia sunt majoritari. Și astfel, omul modern constată că prea repede trece timpul și, de multe ori intră în panică, pentru că nu mai are timpul suficient de a-și împlini destinul. Timpul absoarbe viața omului, precum plămânii oxigenul, în timp ce moartea pândește momentul oportun de a încheia socoteala cu viața. Oare viața este moarte sau moartea este viață?.

Pentru unii oameni, timpul se măsoară după curgerea firelor de nisip în clepsidră, după bătăile pendulei ori ale ceasului mecanic. Pentru alți oameni, timpul se măsoară mai ales în războaie, în acumulare de pământuri, de bani, arme ori armate, în biruințe militare și diplomatice. De reținut este faptul că nici una din aceste măsurători ale timpului, dar și ale istoriei nu țin de firea lucrurilor. Tocmai că firea lucrurilor și fenomenelor se desfășoară după alte legi, care vin din vechimea istoriei omenirii. Viața omului, de la începutul omenirii se desfășoară urmând cursul unui crug. Ce este crugul? Crugul nu este altceva decât acea devenire a ființei umane, o zidire în urcarea rotită a stelelor în infinitul bolții cerești. De pildă, nașterea, creșterea, educația, munca, moartea ființei umane sau creșterea, moartea și renașterea firelor de iarbă. Crugurile înscriu în cartea veșniciei drumurile picăturilor de apă, în râuri și bălți, în lacuri și mări, în rouă, ceață și nori, în ploi și zăpezi... Vechea cultură românească folosea o astfel de gândire și, ca urmare, altfel de înțelesuri – ale cuvintelor, ale ființei, față de ceea ce are lumea astăzi. Felul în care se priveau atunci lumea și existența este mai greu de înțeles acum. Crugul, de pildă, arătând mișcarea firească a unui lucru, arată și împlinirea acelei mișcări, plinătatea și desăvârșirea ei.

Creștinul nu poate exista în afara timpului. Din experiențele spirituale trăite în viața creștină, omul rămâne doar cu chemarea interioară, care de obicei este prea slabă, pentru a putea birui resentimentele și patimile care-l duc spre alergarea și zbaterea atât de pătimașă a lumii. Și totuși, această chemare are rostul ei adânc. Pentru că ea este chiar chemarea firii originare a ființei umane însetată de dorul divinității Nu în zadar, un sfânt numea timpul „distanța dintre chemarea lui Dumnezeu și răspunsul omului”.

Trăirea creștinului în Hristos trebuie să fie simplă, curată, dar intensă, în așa fel încât timpul trecut și timpul viitor să ne intereseze prea puțin sau chiar deloc. Primordial pentru un creștin trebuie să fie timpul prezent, care este și momentul mântuirii personale. De ce? Pe de o parte, pentru faptul că atât amintirile din trecut, cât și cele din viitor stârnesc patimile din om, pe de altă parte, pentru faptul că de timpul trecut ca și cel din viitor se folosește foarte mult diavolul care te ispitește cu dulceața amintirilor trecute și te îmbată cu parfumul viitorului. (Ce bine era atunci... Ce bine ar fi dacă...). De aceea trebuie să prețuim timpul prezent, fiind un timp propice pentru mântuirea personală. Sfinții Părinți ne spun că în starea în care te găsește moartea, în acea stare vei petrece și viața veșniciei. Adică, dacă moartea te găsește într-o stare de pace, de blândețe, de bunătate, de mulțumire, de bucurie, de iubire..., sufletul tău va primi cununa vieții veșnice în Rai. Iar dacă moartea te găsește într-o stare de păcat, de tristețe, de nemulțumire, de pizmă, de ură..., sufletul tău va merge la osânda cea veșnică, în iad.

Iată cât de importantă este starea sufletească a prezentului. Pentru aceasta, Sfinții Părinți ne învață să avem permanent o stare de pace și de iubire față de Dumnezeu și față de semenii noștri. Cu cât iubirea noastră față de ceilalți oameni este mai mare, iubirea față de Dumnezeu crește în urcarea pe scara desăvârșirii duhovnicești. Așa, după cum ne spune și Apostolul Ioan: „Dacă zice cineva: iubesc pe Dumnezeu, iar pe fratele său îl urăște, mincinos este!”. Îmi aduc acum aminte de o întâmplare nefericită cu fratele după trup al Părintelui duhovnic Arsenie Papacioc, pe care îl ucide un om, iar la judecata de la tribunal a fost chemat și părintele. La final, judecătorul îl întreabă pe părintele dacă are ceva de spus, iar duhovnicul se repede la inculpat îl îmbrățișează și îi spune: „De acum, tu ești fratele meu!”. Aceasta este iubirea creștină.

Așadar, creștinul ortodox trăitor în Hristos nu ar trebui să-și mențină vii amintirile trecute, ci doar momentul venirii harului lui Dumnezeu, bucuriile Duhului Sfânt și să povestească din experiența personală numai lucrurile folositoare pentru urcușul duhovnicesc. Timpul prezent este al omului, timpul trecut și cel din viitor este al lui Dumnezeu, pentru că El șterge păcatele trecutului și ne pregătește lucrurile care ne sunt folositoare pentru mântuire. Acest lucru este mult mai evident în viața monahală. Simplitatea și sinceritatea vieții creștine ortodoxe conferă o cunoaștere desăvârșită a lui Dumnezeu, concomitent cu atragerea harului lui Dumnezeu și a darurilor Duhului Sfânt.

Doamne, ajută!

Ștefan Popa

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
529 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

31 Ianuarie 2023

Vizualizari: 895

Voteaza:

Timpul prezent este momentul mantuirii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

timpul pocainta vesnicia

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact