Uitarea, nepasarea si nestiinta

Uitarea, nepasarea si nestiinta

După mai bine de două mii de ani de creștinism se pare că nu am învățat mare lucru de la Hristos - Adevărul întrupat.

Din contră, ni s-au înrădăcinat în fire fel de fel de „reflexe”, care mai de care mai bizare: de a „muri” de grija altuia, când inimile noastre sunt pline „de toată necurăţia” (Matei 23, 27); de a refuza realitatea în care ne cufundăm încet-încet, preferând minciuna de sine şi indiferenţa, în loc să ne salvăm cât mai avem timp; de a lua la „mișto” pe toți, când de fapt tot ceea ce se întâmplă în jurul nostru ar trebui să curme râsul „tâmp” şi glumele „deșănțate”...

Și, nu în ultimul rând, această „apucătură” lașă de a arunca totul în „cârca” lui Dumnezeu și de a „pasa” toate responsabilitățile noastre lui Dumnezeu.

În vremurile pe care le trăim nu mai e timp de „finețuri” filozofice ori teologice, ci e momentul să ne întrebăm, fiecare în parte, luând seama la propria lui inimă, nu privind peste gard, în curtea vecinului:

Merg la biserică pentru ca prin Sfintele Taine, harul Sfântului Duh să-mi vindece sufletul, să-mi curățească inima și să mă sfințească sau mă poartă pașii spre Casa Domnului doar din obișnuință, ca să țin o „rânduială” care să-mi mângâie orgoliul şi să mă „liniştească” că sunt pe „drumul cel bun”?

Merg la biserică din dorința firească de a-L primi pe Dumnezeu în inimă și de a-L „ascunde” în adâncul ființei, pentru a nu risipi harul și a nu-L „alunga” pe Hristos din suflet sau, imediat ce am ieșit din lăcașul lui Dumnezeu, mă întorc la vechile obiceiuri lumești: umblatul de colo colo, vorbitul fără măsură și degeaba..., și mă opresc aici, pentru a nu enumera o listă care pare „fără sfârșit”?

Dacă Ortodoxia s-ar reduce doar la câteva „îndatoriri” exterioare, pe care să le respectăm din dorința de a „câștiga” Împărăția lui Dumnezeu, atunci tot „efortul” nostru s-ar termina într-un „automatism” comod și facil, ca și mersul la piață.

Nu ar mai fi nici o intensitate a doririi, a tânjirii după Dumnezeu, a bucuriei și a păcii lui Hristos care se revarsă în întreaga ființă.

Atunci mi-aș face un „catastif”, de creștin „practicant” (niciodată nu am înțeles acest „calificativ”), în care aș trece „meritele” mele deosebite, exprimate cantitativ: de câte ori am fost la biserică, câte zile am postit, câte ore m-am rugat, câte metanii am făcut, câtă milostenie am dat...

Adică, pură contabilitate, în rest nici o lacrimă, nici un suspin, nici un dor, nici o părere de rău pentru păcatele făcute..., doar un „stat de plată” și o „evidență” cu contribuțiile mele, care să ateste „vechimea” mea în ale credinței!

Sfinții Părinți spun că Ortodoxia înseamnă, înainte de toate, o raportare neîncetată la Dumnezeul Cel Viu, ca împărtășire de nenumăratele daruri pe care Dumnezeu le revarsă, din iubire, în inima celui care se deschide necondiționat lui Hristos...

Dumnezeu este „vistierul bunătăților”, de aceea tot ceea ce numim noi fericire, liniște sufletească, înțelepciune..., nu pot fi despărțite de Persoana Lui Dumnezeu.

Fericit cel care îl „poartă” pe Hristos în inima lui, pentru că acela este cel mai „bogat” om de pe pământ, căruia nu-i lipsește nimic, ba mai mult, „averea” lui depășește cu mult agoniseala celor mai bogați oameni din lume.

Cât timp vom fi „goi” sufletește de harul lui Dumnezeu, vom crede că obiectele și persoanele din jurul nostru ne împlinesc, și ne vom „da mari” că avem locuințe și mașini „cool”, că avem diplome și funcții, obținute de unii „pe sub mână”, că am mers la biserică de la o vârstă fragedă...

În condițiile actuale impuse, când termenul de „proprietate” va deveni ceva „evanescent”, mi se pare total neinspirat să te mai lauzi cu „materia” pe care ai adunat-o.

Adresez și eu, o întrebare nevinovată: cum se simte cel care nu trăiește viața lui, pentru că e plină de minciună și de amăgire de sine?

Este o trăire asemănătoare „schizofreniei”, adică o „ruptură” interioară între ceea ce simți, gândești, vorbești și făptuiești, a cărei principală cauză sunt păcatele și patimele, cele care „strică” mintea și „omoară” sufletul, până acolo încât ajungi să te minți că ai o viață împlinită, că dai din tine pe dinafară de atâta fericire, că fără tine lumea se oprește în loc și că tot ceea ce spui e „literă de lege” pentru alții.

Dacă tot ne „declarăm” creștini ortodocși, ar trebui să știm că unitatea se realizează mai întâi între inimi, prin iubire, în Duhul Sfânt. Doar așa vom lua împreună „jugul bun” al lui Hristos (Matei 11, 30), altfel ne va „roade” pe dinlăntru invidia, egoismul, fățărnicia..., adică toate „bolile” noastre sufletești care ne dezbină și ne despart de Dumnezeu.

În acest caz, nu vom reuși mare lucru „împreună”, chiar dacă pornim la „luptă” urmând aceleași idealuri, cât timp nu vom fi uniți prin harul Sfântului Duh, avânt ca ajutor și unică țintă pe Mântuitorul Iisus.

Pentru că, în vremurile pe care le trăim, ale „cernerii”, „lupta noastră nu este împotriva trupului şi a sângelui, ci împotriva începătoriilor, împotriva stăpâniilor, împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutăţii, care sunt în văzduh” (Efeseni 6, 12).

Dacă vrem să fim cu adevărat uniți, nu doar înșirând la nesfârșit vorbe fără noimă, să pornim de la cuvintele Sfinților Părinți:

Din egoism, din iubirea de plăceri, iubirea de slavă de la oameni şi din iubirea de argint se naşte tot răul. Iar din acestea, după mărturia Sfântului Marcu Ascetul, își au începutul cei „trei uriaşi”: uitarea, nepăsarea şi neştiinţa.

Aceștia sunt primii noștri „dușmani” de care ar trebui să ne lepădăm cât mai repede, altfel, așa cum spune Sfântul Paisie Aghioritul, îi vom da „drepturi” diavolului și „slugilor” lui, oferindu-le prilejul să ne „robească”, luându-ne prin surprindere:

„Şi precum a fost în zilele lui Noe, tot aşa va fi şi în zilele Fiului Omului: Mâncau, beau, se însurau, se măritau până în ziua când a intrat Noe în corabie şi a venit potopul şi i-a nimicit pe toţi. Tot aşa precum a fost în zilele lui Lot: mâncau, beau, cumpărau, vindeau, sădeau, şi zideau. Iar în ziua în care a ieşit Lot din Sodoma a plouat din cer foc şi pucioasă şi i-a nimicit pe toţi” (Luca 17, 26-29).

Într-o lume „sufocată” de atâtea păreri, analize și sfaturi care se bat cap în cap, Sfântul Apostol Pavel ne arată simplu și „la obiect” ceea ce trebuie să facem:

„Nu vă înjugaţi la jug străin cu cei necredincioşi, căci ce însoţire are dreptatea cu fărădelegea? Sau ce împărtăşire are lumina cu întunericul? (II Corinteni 6, 14).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

24 Februarie 2022

Vizualizari: 1588

Voteaza:

Uitarea, nepasarea si nestiinta 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact