Un sfant iconoclast: o posibila confuzie in Sinaxar?

Un sfant iconoclast: o posibila confuzie in Sinaxar?

Pe 10 februarie, asa cum intalnim in editiile mai vechi ale Marelui Sinaxar (in limba greaca) si in Mineiul pe luna februarie (limbile greaca si romana)  Biserica Ortodoxa face pomenirea Sfantului Anastasie, Arhiepiscopul Constantinopolului.

S-a afirmat insa ca la baza acestei comemorari se afla o confuzie, deoarece acest Patriarh, din timpul domniei imparatului Leon II Isaurul (717-741), a sprijinit miscarea iconoclasta.

Anastasie a fost Patriarh al Constantinopolului intre anii 730-754. L-a succedat pe Patriarhul Gherman I (715-730 - canonizat, a carui pomenire se face pe 12 mai). Anastasie a fost implicat direct in controversa iconoclasta. Pozitia sa referitor la icoane s-a schimbat de doua ori de-a lungul activitatii sale, conjunctural. Initial s-a opus acestora, apoi le-a acceptat, iar in final le-a respins din nou.

In 726 Imparatul Leon al III-lea a emis un edict prin care interzicea folosirea imaginilor in biserica. Gherman, patriarhul Constantinopolului, s-a opus acestui edict. In 729, acesta i-a trimis o scrisoare Papei Grigorie al II -lea solicitandu-i sprijinul. Imparatul Leon l-a depus pe Gherman din functie la scurt timp dupa aceea. La randul sau, Papa Grigorie s-a opus lui Leon cerandu-i sa abroge edictul, insa acesta a refuzat.

Imparatul Leon l-a numit in calitate de patriarh al Constantinopolului pe Anastasie in 730. Acesta se afla pe aceeasi parte a baricadei cu imparatul, privitor la icoane. Papa Grigorie a trecut la cele vesnice in 731. Succesorul sau, Papa Grigorie al III-lea, a continuat campania de aparare a icoanelor, scriindu-i lui Leon si solicitandu-i sa-si schimbe pozitia fata de icoane. Controversa s-a intins insa pe o durata de mai multi ani.

Dupa moartea lui Leon, in 741, fiul acestuia, Constantin V Copronimul, a devenit imparat. La scurt timp, Artabastos, ginerele lui Leon, si-a asumat conducerea Constantinopolului si a Imperiului Bizantin. Acesta era favorabil sfintelor icoane. Prin sprijinul multor clerici si mireni, Artabastos s-a declarat "protector al sfintelor icoane”, convingandu-l pe patriarhul Anastasie sa-l unga imparat. Anastasie avea sa devina acum aparator inflacarat al icoanelor, pe care Artabastus le-a reinstalat in biserici.

Tot cu aceasta ocazie, patriarhul Anastasie l-a excomunicat pe Constantin V, declarandu-l eretic si luptator impotriva lui Hristos.

Constantin Copronimul s-a intors pentru o perioada in tinutul de origine, Muntii Isaurieni, unde a adunat o armata formata din luptatori iconoclasti. In 743 l-au invins pe Artabastos preluand conducerea imperiului. L-a executat pe Artabastos, iar pe patriarhul Anastasie l-a batjocorit public. Ulterior, Constantin l-a fortat pe Anastasie sa-si schimbe din nou pozitia cu privire la icoane si l-a reinstalat in functia de patriarh.. Icoanele au fost din nou indepartate din biserici. Anastasie a trecut la cele vesnice in 754.

Astfel, Anastasie al Constantiopolului, care a condus Biserica din Constantinopol vreme de mai bine de douazeci de ani, nu poate fi patriarhul comemorat ca sfant pe 10 februarie.

Patriarhul Constantiu I (1830-1834), cunoscand faptul ca nu exista un alt Patriarh al Constantinopolului cu numele Anastasie, a corectat comemorarea din "Anastasie, Patriarhul Constantinopolului, in "Anastasie, Patriarhul Ierusalimului.”

Acest Patriarh, Anastasie al II-lea (ca. 706), a fost contemporan cu Sfantul Gherman, Arhiepiscopul Constantinopolului. (Nu trebuie insa confundat cu Patriarhul Anastasie I al Ierusalimului, care a slujit intre 458-478)

Deoarece Biserica din Ierusalim, in timpul lui Anastasie al II-lea, se afla sub ocupatie araba, se crede ca acest patriarh s-a retras in Constantinopol, de unde si confuzia de a-l numi "Patriarhul Constantinopolului”. In lipsa Patriarhului Anastasie al II-lea, Biserica din Ierusalim a fost pastorita intre anii 706-735, de Arhiepiscopul Ioan al V-lea.

Trebuie remarcat faptul ca in actele Sinodului al VI-lea Ecumenic, convocat in Constantinopol in 680, apare semnatura lui Anastasie al II-lea. De asemenea, Anastasie al II-lea, Arhiepiscopul Ierusalimului apare comemorat ca sfant in Codex Patmos 266.

Astfel, in Grecia, editiile recente ale "Marelui Sinaxar” si ale Mineiului pentru luna februarie, in ziua de 10 februarie, fac pomenirea Sfantului Anastasie, Arhiepiscopul Ierusalimului.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

30 Iulie 2012

Vizualizari: 3394

Voteaza:

Un sfant iconoclast: o posibila confuzie in Sinaxar? 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact