Un sfant iconoclast: o posibila confuzie in Sinaxar?

Un sfant iconoclast: o posibila confuzie in Sinaxar?

Pe 10 februarie, asa cum intalnim in editiile mai vechi ale Marelui Sinaxar (in limba greaca) si in Mineiul pe luna februarie (limbile greaca si romana)  Biserica Ortodoxa face pomenirea Sfantului Anastasie, Arhiepiscopul Constantinopolului.

S-a afirmat insa ca la baza acestei comemorari se afla o confuzie, deoarece acest Patriarh, din timpul domniei imparatului Leon II Isaurul (717-741), a sprijinit miscarea iconoclasta.

Anastasie a fost Patriarh al Constantinopolului intre anii 730-754. L-a succedat pe Patriarhul Gherman I (715-730 - canonizat, a carui pomenire se face pe 12 mai). Anastasie a fost implicat direct in controversa iconoclasta. Pozitia sa referitor la icoane s-a schimbat de doua ori de-a lungul activitatii sale, conjunctural. Initial s-a opus acestora, apoi le-a acceptat, iar in final le-a respins din nou.

In 726 Imparatul Leon al III-lea a emis un edict prin care interzicea folosirea imaginilor in biserica. Gherman, patriarhul Constantinopolului, s-a opus acestui edict. In 729, acesta i-a trimis o scrisoare Papei Grigorie al II -lea solicitandu-i sprijinul. Imparatul Leon l-a depus pe Gherman din functie la scurt timp dupa aceea. La randul sau, Papa Grigorie s-a opus lui Leon cerandu-i sa abroge edictul, insa acesta a refuzat.

Imparatul Leon l-a numit in calitate de patriarh al Constantinopolului pe Anastasie in 730. Acesta se afla pe aceeasi parte a baricadei cu imparatul, privitor la icoane. Papa Grigorie a trecut la cele vesnice in 731. Succesorul sau, Papa Grigorie al III-lea, a continuat campania de aparare a icoanelor, scriindu-i lui Leon si solicitandu-i sa-si schimbe pozitia fata de icoane. Controversa s-a intins insa pe o durata de mai multi ani.

Dupa moartea lui Leon, in 741, fiul acestuia, Constantin V Copronimul, a devenit imparat. La scurt timp, Artabastos, ginerele lui Leon, si-a asumat conducerea Constantinopolului si a Imperiului Bizantin. Acesta era favorabil sfintelor icoane. Prin sprijinul multor clerici si mireni, Artabastos s-a declarat "protector al sfintelor icoane”, convingandu-l pe patriarhul Anastasie sa-l unga imparat. Anastasie avea sa devina acum aparator inflacarat al icoanelor, pe care Artabastus le-a reinstalat in biserici.

Tot cu aceasta ocazie, patriarhul Anastasie l-a excomunicat pe Constantin V, declarandu-l eretic si luptator impotriva lui Hristos.

Constantin Copronimul s-a intors pentru o perioada in tinutul de origine, Muntii Isaurieni, unde a adunat o armata formata din luptatori iconoclasti. In 743 l-au invins pe Artabastos preluand conducerea imperiului. L-a executat pe Artabastos, iar pe patriarhul Anastasie l-a batjocorit public. Ulterior, Constantin l-a fortat pe Anastasie sa-si schimbe din nou pozitia cu privire la icoane si l-a reinstalat in functia de patriarh.. Icoanele au fost din nou indepartate din biserici. Anastasie a trecut la cele vesnice in 754.

Astfel, Anastasie al Constantiopolului, care a condus Biserica din Constantinopol vreme de mai bine de douazeci de ani, nu poate fi patriarhul comemorat ca sfant pe 10 februarie.

Patriarhul Constantiu I (1830-1834), cunoscand faptul ca nu exista un alt Patriarh al Constantinopolului cu numele Anastasie, a corectat comemorarea din "Anastasie, Patriarhul Constantinopolului, in "Anastasie, Patriarhul Ierusalimului.”

Acest Patriarh, Anastasie al II-lea (ca. 706), a fost contemporan cu Sfantul Gherman, Arhiepiscopul Constantinopolului. (Nu trebuie insa confundat cu Patriarhul Anastasie I al Ierusalimului, care a slujit intre 458-478)

Deoarece Biserica din Ierusalim, in timpul lui Anastasie al II-lea, se afla sub ocupatie araba, se crede ca acest patriarh s-a retras in Constantinopol, de unde si confuzia de a-l numi "Patriarhul Constantinopolului”. In lipsa Patriarhului Anastasie al II-lea, Biserica din Ierusalim a fost pastorita intre anii 706-735, de Arhiepiscopul Ioan al V-lea.

Trebuie remarcat faptul ca in actele Sinodului al VI-lea Ecumenic, convocat in Constantinopol in 680, apare semnatura lui Anastasie al II-lea. De asemenea, Anastasie al II-lea, Arhiepiscopul Ierusalimului apare comemorat ca sfant in Codex Patmos 266.

Astfel, in Grecia, editiile recente ale "Marelui Sinaxar” si ale Mineiului pentru luna februarie, in ziua de 10 februarie, fac pomenirea Sfantului Anastasie, Arhiepiscopul Ierusalimului.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

30 Iulie 2012

Vizualizari: 3435

Voteaza:

Un sfant iconoclast: o posibila confuzie in Sinaxar? 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact