Unirea lui Dumnezeu cu firea omeneasca

Unirea lui Dumnezeu cu firea omeneasca

Mijlocul pe care Dumnezeu l-a ales pentru răscumpărarea omului, anume întruparea şi jertfa, corespunde în cel mai înalt grad, atât Fiinţei divine, cât şi naturii umane căzute (Sf. Ioan Damaschin, „Dogmatica”, Edit. Anastasia, Bucureşti, 2004, p. 45).

Această naştere a Fiului lui Dumnezeu în făptura Sa este de fapt o „renaştere” a omului, lucrare care a fost anunţată, pregătită şi care s-a desăvârşit apoi în istorie (Părintele Arsenie Boca, „Ridicarea căsătoriei la înălţimea de Taină”, Edit. Agaton, Făgăraş, 2003, p. 43).

Dreptatea cerea însă ca şi natura umană, ajunsă sub robia diavolului, să lupte şi să respingă de bunăvoie acest jug rău. De aceea, planul divin al mântuirii includea unirea ipostatică a lui Dumnezeu cu firea omenească.

Totuşi, nu era posibil ca Dumnezeu, „Puritatea absolută”, să se unească cu o natură umană întinată, întrucât, aşa cum spune Sf. Grigorie Palama, un singur lucru e imposibil pentru Dumnezeu: să vină la o unire cu ceva necurat înainte ca acesta să fi fost curăţit (Diac. Ioan I. Ică jr., „Maica Domnului în teologia secolului XX şi în spiritualitatea isihastă a secolului XIV: Grigorie Palama, Nicolae Cabasila, Teofan al Niceei”, Edit. Deisis, Sibiu, 2008, p. 382).

Din acest motiv era nevoie pentru zămislirea, purtarea în pântec şi naşterea Mântuitorului, de o Fecioară neîntinată şi foarte pură, a cărei apariţie Dumnezeu a cunoscut-o din veci.

Iisus Hristos este singurul, precum mărturiseşte profetul Isaia, care n-a făcut păcat, nici nu s-a găsit vicleşug în gura Lui: „Mormântul Lui a fost pus lângă cei fără de lege şi cu cei făcători de rele, după moartea Lui, cu toate că nu săvârşise nici o nedreptate şi nici înşelăciune nu fusese în gura Lui” (53, 9).

El singur n-a fost zămislit în fărădelegi şi nu S-a născut în păcate, cum zice David despre sine şi despre ceilalţi oameni: „Că iată întru fărădelegi m-am zămislit şi în păcate m-a născut maica mea” (Ps. 50, 6).

Domnul Iisus este întru-totul curat, neavând nevoie de curăţire sau să suporte curăţirea prin pătimire, moarte şi înviere pentru noi şi pentru mântuirea noastră.

Mântuitorul Hristos a avut parte de o zămislire după trup mai presus de fire, fiind lipsită de mişcarea pătimaşă, involuntară, a poftei instinctuale, despre care Psalmistul spune: „Şi omul, în cinste fiind, n-a priceput; alăturatu-s-a dobitoacelor celor fără de minte şi s-a asemănat lor” (Ps. 48, 12).

Zămislirea Fiului lui Dumnezeu s-a făcut în rugăciune şi bucurie duhovnicească prin venirea Preasfântului Duh, şi nu din poftă bărbătească, dintr-o Fecioară atotcurată, lipsită nu numai de întinarea cărnii, ci şi de gândurile necurate care vin de la trup.

Pe Preacurata Copilă, care era mereu sălaş al Domnului prin rugăciune şi prin râvnă duhovnicească, Dumnezeu a predestinat-o dinainte de veci, alegând-o dintre cei aleşi din veac. Aceasta arătându-se plină de ascultare şi de credinţă, a grăit către Îngerul Buneivestiri: „Iată roaba Domnului, fie mie după cuvântul tău!” (Lc. 1, 38), şi luând în pântece a zămislit Pruncul dumnezeiesc (Sf. Grigorie Palama, „Omilii”, vol. III, Edit. Anastasia, Bucureşti, 2007, p. 228).

Dar şi naşterea Domnului a fost fără stricăciune; pofta şi stricăciunea reprezentând simbolurile osândei lui Adam şi Evei după căderea în păcat.

Mişcarea spre naşterea după trup, fiind involuntară şi nesupusă legii minţii, chiar dacă e supusă cu forţa de unii, iar de alţii e îngăduită cu cuminţenie numai pentru naşterea de copii, poartă cu ea negreşit simbolurile osândei de la început, întrucât este şi se numeşte stricăciune (corupţie) şi naşte negreşit spre stricăciune, fiind o mişcare pătimaşă a omului care n-a păstrat cinstea hărăzită firii noastre de Dumnezeu, ci s-a asemănat dobitoacelor (cf. Ps. 48, 12. 21) (Diac. Ioan I. Ică jr., op. cit., p. 383).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

01 Decembrie 2018

Vizualizari: 947

Voteaza:

Unirea lui Dumnezeu cu firea omeneasca 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact