
Despre comunitate
In teorie exista doar patru caste, iar daca includem si pe reprobati sau panchamas, ar fi cinci: brahmana - brahmanii, preotii si invatatorii; kshatriya - regii, razboinicii si aristocratii; vaisya - negustorii si meseriasii; sudra-servitorii, agricultorii ; si panchamas - cei 4in casta a cincea, numiti si reprobati.
Brahmanii, kshatriya si vaisya apartin gruparii celor care sunt nascuti de doua ori. Sunt nascuti de doua ori, datorita faptului ca au acces la scoli. Sudra sunt localnicii admisi in comunitatea hindusa, iar panchamas sau reprobatii sunt cei nascuti din casatorii mixte, adica intre membrii a diferite caste sau cu alti straini. Relatiile dintre caste sunt foarte stricte.
Elementele esentiale care caracterizeaza castele:
1. Sistemul se bazeaza pe credinta ca omenirea nu este o unitate fiintiala, ci consta dintr-o serie de specii cu origini diferite, fiecare om fiind nascut intr-o anumita specie in virtutea legii karma, sau a faptelor savarsite intr-o viata anterioara.
2. Numai brahmanii singuri au dreptul la invatatura si de a invata pe altii. Lor le revine intreaga autoritate religioasa care, de fapt, le este data de zei. Deci, ei singuri pot sa predea religia, sa hotarasca in probleme legale, sa aduca sacrificii si sa savarseasca cultul in temple.
3. Exista un numar nedefinit de specii de oameni, deasupra tuturor se ridica cele trei caste ariene. Dupa acestea, in ordine descrescanda, vin sudras, descendentii localnicilor admisi in comunitatea hindusa, apoi reprobatii (panchamas) si castele mixte. Strainii sunt necurati si sunt numiti meecchas.
4. Valoarea fiecarui om variaza dupa apartenenta la o casta superioara sau inferioara.
5. Fiecare membru al unei caste trebuie sa-si pastreze puritatea cu cea mai mare strictete. A pingari puritatea castei este un lucru primejdios nu numai pentru cel care a savirsit actul de pingafire ci pentru intreaga familie si chiar si pentru intreaga casta.
Asramas sau treptele vietii:
1. Prima treapta este cea de ucenic si reprezinta perioada de instruire in stiinta vedelor. Ea poate dura 12 ani sau chiar mai mult.
2. Grihastha stapan al casei. Terminand perioada de studiu si pregatire pentru viata, tanarul hindus isi ia locul in contextul vietii sociale, pentru a-si indeplini indatoririle de casta: sa se casatoreasca, sa sacrifice zeilor si spiritelor, etc.
3. Vanaprastha - starea de eremit in padure. Dupa ce copiii sai s-au casatorit, iar el a vazut ca si acestia au copiii lor, stapanul casei se retrage, insotit sau nu de sotia sa, intr-un schit din padure. Aici se supune unor reguli de abstinenta riguroase si indeplineste un mare numar de obligatii rituale.
4. Samnyasa - sau starea de renuntare. Cel care intra in aceasta stare se numeste sannyasin sau yati (ascet) sau parivrajake (calugar ratacitor). Un sannyasin trebuie sa renunte la orice proprietate, la distinctia dintre caste, la familie si rude si chiar la practicile religioase.
Aceasta este starea suprema, intrucat permite omului o detasare completa de toate accidentele lumii empirice. Cel care intra in aceasta stare transcende prin renuntare totala conditia vietii materiale. Un astfel de om nu mai apartine rasei sau poporului ci doar lui insusi si prin aceasta lumii intregi. Aceasta stare poate fi imbratisata de membri ai diferitelor caste, barbati sau femei.
-
Casatorii nepermise
Publicat in : Drept bisericesc -
Varsta legala pentru casatorie
Publicat in : Drept bisericesc -
Casatoria nefericita
Publicat in : Morala
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.