Metanoia bronzului

Metanoia bronzului


Fie ca se revarsa din turla, fie din exilul clopotnitei, glasul oricarei biserici are in el o chemare aparte. De orice forma ar fi, pe orice tonalitate s-ar exprima, clopotul are continuta in vibratia sa intreaga aspiratie a minereului care zace inert in strafundurile pamantului. Lut trezit din somn, ragusit, miez odinioara incins, piatra topita si pusa sa sune - nici o alta reprezentare sonora nu era mai nimerita pentru a ne sugera glasul Domnului care se poarta pe deasupra pamantului.

Limbaj universal, intonatie (in)cantatoare (desi are la dispozitie doar cateva note), clopotul rasuna pana la marginile lumii. Fie a praznic imparatesc, fie a mort, fie a dezastru ori a navalire dusmana, clopotul are o prezenta sonora de neconfundat, starnind intotdeauna atentie.


Spatiul ortodox a creat o combinatie redutabila: toaca si clopot. Adica lemn si pamant puse laolalta spre a destepta in om veghea harica. Ropot si dangat, tremur si lovire - cele doua forme de strigare fac parte, in deplina complementaritate, din arsenalul vigilentei spirituale a oricarui crestin.


Cine a putut sa stea sub un clopot care se trage a incercat, negresit, acea senzatie de aer tremurat, doldora de vibratie. Niciodata nu te-ai fi putut gandi ca materia are o asemenea plasticitate a exprimarii prin sunet, ca ar putea contine acel tremolo  neasteptat, cand vesel, cand grav. De fapt, cred ca fosnetul neauzit al Universului, fasaitul planetelor in mersul orbital au aceeasi vibratie interioara cu cea a clopotului care se pregateste sa bata. In acest sens, putem crede ca, de fapt, clopotul este uterul rece al tuturor sunetelor din creatie, este marsupiul care contine samanta zgomotelor lumii! Actionandu-l, il descarcam din cand in cand de toata povara undelor elastice, ghemuite in pestera de bronz, care-si asteapta eliberarea.


Un caz aparte il reprezinta clopotele turnate din metalul tunurilor. Chiar masivele  clopote din Dealul Patriarhiei sunt croite, la ordinul Domnitorului Carol I, din captura de artilerie otomana care a imprastiat moartea si durerea printre dorobanti, la 1877. Asadar, fierul pagan, care latra a moarte pe campul de lupta, este pus acum sa vesteasca, an de an, invierea crestinatatii. De la bubuitul inspaimantator la blajina chemare evanghelica, metalul impietrit a fost somat, prin vointa unui Principe crestin, la un act de metanoia. Oricate lucruri s-ar putea spune despre clopote, functia lor cea mai importanta este una chematoare si, deopotriva, vestitoare. Aici cred ca se poate afirma, fara teama de a gresi, ca glasul clopotului este harazit atat pamantului, cat si cerului, ca el bate pentru oameni, dar si pentru ingeri, nerabdatori sa co-liturghiseasca impreuna cu noi.


Parca pentru a mai imblanzi putin din asprimea bronzului sunator, unele  clopote contin diferite inscriptii: numele donatorului, al atelierului sau, pur si simplu, au gravate pe suprafata lor motive florale. Astfel, aceste veritabile monade ale sunetului pur devin pisanie cantatoare, marturisind vremurile de inceput ale zidirilor in a caror inaltime sunt plasate.


In sens pur metaforic, putem privi clopotul si ca pe un vas rasturnat, esuat de bunavoie intre capriorii turlei, din care se revarsa neintrerupt harul chemarii. Un vas care nu contine niciodata nimic pentru sine, din care insa continutul siroieste perpetuu. Izvor suspendat al sunetelor, al vestirii, clopotul atrage in siajul registrului sau grav urcusul, migratia duhovniceasca a crestinilor spre orizontul neinserat al altarului de jertfa. Ghidandu-se dupa dangatul lui, credinciosii gasesc negresit limanul linistii nepatrunse.


Da, sunetul clopotului precede marea liniste a Creatiei din timpul si din jurul dumnezeiestii Liturghii, precede linistea incordata de la poalele Crucii, precede linistea grava din Potirul de Jertfa. Si daca stam sa ne gandim, Potirul este si el tot un clopot vibrand. Vibrand a sfarsit si inceput de lume, a iubire revarsata, stratificata in milioane de liturghii cate vor fi fost pe fata pamantului. Vibrand a picur de sange, nevinovat si dumnezeiesc, totdeauna promt si mantuitor, rasarit intre noi din belsugul neimputinat al iubirii atottiitoare.


Viata noastra este intre clopot si Potir: intre sunet si Tacere, intre pamant si Duh, intre racoare si Caldura, intre chemare si Promisiune, intre speranta si Implinire.


                                                                                             Razvan BUCUROIU
                                                                                 Lumea credintei, anul II, nr. 2(7)

.

31 Mai 2006

Vizualizari: 3106

Voteaza:

Metanoia bronzului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact