Salutarea arhanghelului Gavriil si intrebarea Fecioarei Maria

Salutarea arhanghelului Gavriil si intrebarea Fecioarei Maria

Atunci când a auzit că va naşte un Fiu, Fecioara Maria s-a tulburat, deoarece s-a temut ca îngerul binevestitor să nu fie unul care amăgeşte „femeile neprevăzătoare”, așa cum a fost Eva. De aceea Ea n-a primit salutarea îngerului fără cercetare.

Deşi s-a tulburat la auzirea cuvântului arhanghelului Gavriil, Preacurata Fecioară a stat neclintită în fecioria ei, cugetând în sine: „Ce fel de închinăciune poate să fie aceasta?” (Lc. 1, 29).

Din acest motiv şi îngerul a grăit către Ea, alungând îndată această teamă plăcută lui Dumnezeu: „Nu te teme, Marie, căci ai aflat har la Dumnezeu” (Lc. 1, 30).

Sfânta Fecioară a întrebat numai despre modul acestei „naşteri negrăite”, iar când a primit asigurare că nu-i va lua fecioria şi curăţia, atunci şi-a afirmat îndată disponibilitatea slujirii.

În acest fel, tulburarea Pururea Fecioarei Maria este risipită de cuvintele îngerului, care o încredinţează că zămislirea îi va lăsa fecioria neatinsă. (Diac. Ioan I. Ică jr., „Maica Domnului în teologia secolului XX şi în spiritualitatea isihastă a secolului XIV: Grigorie Palama, Nicolae Cabasila, Teofan al Niceei”, Edit. Deisis, Sibiu, 2008, p. 407).

Feciora Maria auzind cuvintele dumnezeieşti ale arhanghelului Gavriil rostite către ea: „Domnul este cu tine” (Lc. 1, 28); „Iată vei lua în pântece şi vei naşte fiu” (Lc. 1, 31); pe Cel ce este „Fiul Celui Preaînalt” (Lc. 1, 32) şi „Care împărăţeşte în veci” (Lc. 1, 33), mai înainte de a accepta „maternitatea sa dumnezeiască” şi din dorinţa de a afla, după putere, cum anume se vor împlini cele spuse, l-a întrebat pe înger, nu din necredinţă, ci pentru că neştiind de bărbat, nu înţelegea cum ar fi cu putinţă această „zămislire paradoxală”: „Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu ştiu de bărbat?” (Lc. 1, 34).

Arhanghelul Gavriil explică apoi modul zămislirii prin venirea Sfântului Duh peste Fecioară: „Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine şi Puterea Celui Preînalt te va umbri; pentru aceea şi Sfântul care Se va naşte din tine, Fiul lui Dumnezeu Se va chema” (Lc. 1, 35).

Sf. Grigorie Palama respinge de la început „teoria purificării” Fecioarei abia la Buna Vestire, atrăgând atenţia asupra faptului că, potrivit salutului iniţial al îngerului: „Bucură-te, ceea ce eşti plină de har, Domnul este cu tine” (Lc. 1, 28), Preacurata era deja „plină de har” şi sfântă încă înainte de venirea îngerului.

Pogorârea Duhului Sfânt aduce un „adaos de sfinţenie”, care va desăvârşi lucrarea lui Dumnezeu realizată deja în Fecioara Maria.

„Pentru că tu eşti sfântă şi o Fecioară plină de har, Duhul Sfânt iarăşi va veni asupra ta, şi El va pregăti şi va orândui, prin adăugirea unei sfinţenii şi mai înalte, lucrarea dumnezeiască din tine” (Omilia 14, 13) (Sf. Grigorie Palama, „Omilii”, vol. I, Edit. Anastasia, Bucureşti, 2000, p. 203).

Spre deosebire de profetul Isaia, a cărui gură a fost curăţită de înger prin foc (Isaia 6, 6-7), arhanghelul Gavriil nu-i aduce Preacuratei Fecioare nici o „curăţire prealabilă” de la Duhul Sfânt. Această „purificare” este de fapt, nu o curăţire, ci un „adaos de haruri”, similară îngerilor curăţiţi şi ei permanent în acest mod (Sf. Nicolae Cabasila, „Cuvântările teologice: la Iezechiel-Hristos-Fecioara Maria, Edit. Deisis, Sibiu, 2010, p. 62).

Deşi era descendentă din neamul lui Adam, Fecioara Maria a fost ferită de orice necurăţie personală datorită purificării continue a strămoşilor săi, prin lucrarea Duhului Sfânt, precum şi prin lucrarea ei proprie. Până la dumnezeiasca bunăvestire, sufletul Fecioarei era supus păcatului strămoşesc, de care a fost eliberată prin venirea peste ea a Sfântului Duh (Monah Teoclit Dionisiatul, „Maica Domnului în teologia şi imnografia Sfinţilor Părinţi”, Edit. Bizantină, Bucureşti, 2002, p. 206).

Dovada limpede a purităţii depline a Maicii Domnului, încă înainte de întruparea lui Iisus Hristos, este aducerea ei la Templu şi intrarea în Sfânta Sfintelor cu bucurie, fără nici un fel de jertfă şi ispăşiri, precum făcea arhiereul, potrivit rânduielii, o dată pe an.

Numai Sfintei Fecioare i s-a îngăduit să locuiască în sanctuarul cel mai sfânt, devenit atât locaş al lui Dumnezeu, cât şi locuinţă a ei, fiindu-i astfel recunoscute puritatea şi sfinţenia.

Fecioara Mamă a avut „plinătatea harului” în timpul zămislirii pentru că, umbrită fiind de Duhul Sfânt, a primit pe Dumnezeu Cuvântul în preacuratul ei pântece. A avut şi după zămislire „plinătatea harului” deoarece s-a înălţat după adormire la cer, către Unul-Născut Fiul ei, ca Maică a lui Dumnezeu Cuvântul.

„Plinătatea harului Născătoarei de Dumnezeu înainte de zămislire era desăvârşită, în timpul zămislirii era mai desăvârşită, iar după zămislire a fost cea mai desăvârşită” (Ibidem, p. 181).

Sf. Grigorie Palama spune că: „Puterea Celui Preaînalt te va adumbri întărind şi totodată formând umanitatea prin venirea în tine şi unirea cu tine, ca astfel ceea ce se naşte să fie Sfânt, Fiu al lui Dumnezeu şi Putere a Celui Preaînalt formată ca om; căci, iată, şi Elisabeta, rudenia ta, deşi şi-a petrecut stearpă toată viaţa, poartă cu voia lui Dumnezeu în pântec în chip uimitor acum la bătrâneţe, pentru că nici un cuvânt nu este cu neputinţă la Dumnezeu!” (Omilia 14, 13).

Fiul lui Dumnezeu S-a zămislit pe Sine „din sfintele şi preacuratele sângiuiri” ale Fecioarei Maria, fiind „trup însufleţit cu suflet raţional şi înţelegător”, „începătură a plămadei noastre”, nu prin sămânţă bărbătească, ci în „chip creator”, prin Sfântul Duh.

La Buna Vestire, arhanghelul Gavriil, prin cuvintele sale, a descoperit Sfânta Treime, „Preaînalt” numindu-L pe Tatăl, „Putere” pe Fiul, „Duh” pe Duhul Sfânt (Ibidem, pp. 168-170).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

20 Martie 2019

Vizualizari: 2588

Voteaza:

Salutarea arhanghelului Gavriil si intrebarea Fecioarei Maria 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

buna vestire

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact