In spaima sau in necredinta te mai poti intalni cu Hristos?

In spaima sau in necredinta te mai poti intalni cu Hristos?

Prima duminică de după cea a Sfintei Învieri este trecută în calendarul ortodox cu numele de Duminica Sfântului Apostol Toma. Pe nedrept este etichetat, în popor, acest apostol al Domnului ca fiind „Necredinciosul”. Cine citeşte Evangheliile constată lesne că şi ceilalţi zece apostoli (Iuda se spânzurase, iar Matia a fost ales să-i ia locul abia după pogorârea Sfântului Duh) s-au îndoit că Iisus ar fi înviat din morţi, chiar mai mult decât Toma.

Doar că lor li s-a arătat Domnul, pe când Toma lipsea. O tradiţie pioasă dă mărturie şi astăzi, mai ales prin vocea unor creştini din India, că Toma ar fi ieşit afară din casa unde „erau adunaţi ucenicii de frica iudeilor” (Ioan 20, 19) spre a cumpăra de mâncare pentru toţi. Ar fi fost singurul care şi-ar fi asumat, cu multă îndrăzneală, această ieşire. Încât mai degrabă ar fi meritat supranumele de „Curajosul”. Că a fost sau nu aşa, un lucru ştim sigur din Evanghelii: că Toma nu era de faţă când li S-a arătat Domnul pentru prima dată, după Înviere, ucenicilor, ci o săptămână mai târziu, dar tot acolo unde erau ucenicii adunaţi. Întrebarea care se ridică este: de ce nu i s-a arătat Domnul lui Toma acolo unde acesta era singur, de ce a aşteptat să vină alături de ceilalţi zece? Şi o alta: ce avem de înţeles noi din modul în care Se face cunoscut El după Înviere ucenicilor (inclusiv femeilor mironosiţe)?

În cea de a doua dintre Evangheliile sinoptice găsim un rezumat al acestor apariţii minunate ale lui Iisus Cel înviat: „Şi înviind dimineaţa, în ziua cea dintâi a săptămânii (duminică) El s-a arătat întâi Mariei Magdalena, din care scosese şapte demoni. Aceea, mergând, a vestit pe cei ce fuseseră cu El şi care se tânguiau şi plângeau. Şi ei, auzind că este viu şi că a fost văzut de ea, n-au crezut. După aceea, S-a arătat în alt chip, la doi dintre ei, care mergeau la o ţarină. Şi aceia, mergând, au vestit celorlalţi, dar nici pe ei nu i-au crezut. La urmă, pe când cei unsprezece şedeau la masă, li S-a arătat şi i-a mustrat pentru necredinţa şi împietrirea inimii lor, căci n-au crezut pe cei ce-L văzuseră înviat” (Marcu 16, 9-14).

Sfânta Tradiţie ne spune că prima dată i S-ar fi arătat Maicii Sale. Aşa a şi fost firesc, se cuvenea ca, aşa cum Eva a primit prima şi cuvântul satanei, şi blestemul la alungarea din rai, tot aşa Eva cea nouă să primească mai întâi încredinţarea că Fiul său, Iisus, a înviat cu trupul din morţi. A fost trecut sub tăcere acest lucru de către toţi cei patru evanghelişti tocmai din dorinţa de a nu crea suspiciuni, invocându-se mărturia unei Mame despre învierea Fiului său. Însă, dincolo de acest fapt neconsemnat decât de Sfânta Tradiţie, în Evanghelii citim că Maria Magdalena L-a întâlnit singură pe Domnul, ca şi, apoi, toate femeile mironosiţe ce alergaseră cu miruri (Cf. Matei 28, 9; Marcu 16, 1; Luca 23, 56 şi 24, 1). Dar Toma nu L-a putut vedea decât atunci când erau de faţă şi ceilalţi ucenici. De asemenea, la doi dintre ucenici, Luca şi Cleopa, li S-a arătat Iisus, dar fără a Se lăsa cunoscut de către ei până când le-a împărţit lor pâinea euharistică. Însă, imediat ce li S-a făcut cunoscut, El S-a şi făcut nevăzut (Cf. Luca 24, 13-32). Asta înseamnă că numai celor care au îndrăznit să-L caute la mormânt, care au riscat de dragul de a face cele rânduite pentru trupul Celui pe Care-L credeau mort, adică mironosiţelor, li S-a arătat mai întâi, chiar şi în solitudine (cazul Mariei Magdalena). Ceilalţi au aflat ulterior, dar nu L-au întâlnit pe Hristos, mai întâi, decât în comunitatea alcătuită din măcar doi ucenici.

Altfel spus, Fiul lui Dumnezeu se arată direct şi la nivel personal celor care-şi înving toate fricile şi-L caută pe Dânsul cu multă credinţă şi cu dragoste. Ceilalţi au şansa de a-L întâlni, dar mai întâi în comunitate. Cuvântul rostit de Mântuitorul, cum că „acolo unde sunt doi sau trei, adunaţi în numele Meu, acolo sunt şi eu în mijlocul lor” (Matei 18, 20) capătă, în această lumină, şi alte valenţe. Înţelegem că Hristos Domnul se poate arăta sau revela în chip nemijlocit, la nivel personal, dar că, atunci când constatăm că noi nu suntem pregătiţi pentru aceasta, fiind prizonierii multor frici sau ai necredinţei, avem şansa de a-L întâlni în comunitatea Bisericii: în comuniunea euharistică (precum Luca şi Cleopa), precum şi în toată rugăciunea de obşte (precum cei zece, apoi cei unsprezece apostoli). Tocmai de aceea e greşit a accentua până la exclusivism rugăciunea şi trăirea personală; e nevoie ca, întotdeauna, să facem loc şi celei din comunitatea credincioşilor. Aşa se explică de ce mulţi dintre cei ce nu pot crede, care sunt măcinaţi de multe îndoieli, nu se pot ruga deloc acasă, dar se întăresc mult duhovniceşte în momentul în care participă la rugăciunea din biserică, cu precădere la Sfânta Liturghie. Mai ales după înălţarea Domnului Iisus la cer, la 40 de zile de la învierea Sa cu trupul, cei ce făceau parte din Biserica Sa se adunau zilnic în templu şi în casa unde se frângea pâinea euharistică (Faptele Apostolilor 2, 46). Asta i-a întărit în credinţă şi a făcut posibilă primirea harului Duhului Sfânt la Cincizecime, aceasta ne este şi nouă, creştinilor de azi, model şi ideal, îndemn şi întărire în credinţă.

pr. Constantin Sturzu

Sursa: doxologia.ro

.

Despre autor

pr. Constantin Sturzu pr. Constantin Sturzu

Senior editor
170 articole postate
Publica din 25 Iunie 2013

Pe aceeaşi temă

20 Aprilie 2015

Vizualizari: 2569

Voteaza:

In spaima sau in necredinta te mai poti intalni cu Hristos? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact