In spaima sau in necredinta te mai poti intalni cu Hristos?

In spaima sau in necredinta te mai poti intalni cu Hristos?

Prima duminică de după cea a Sfintei Învieri este trecută în calendarul ortodox cu numele de Duminica Sfântului Apostol Toma. Pe nedrept este etichetat, în popor, acest apostol al Domnului ca fiind „Necredinciosul”. Cine citeşte Evangheliile constată lesne că şi ceilalţi zece apostoli (Iuda se spânzurase, iar Matia a fost ales să-i ia locul abia după pogorârea Sfântului Duh) s-au îndoit că Iisus ar fi înviat din morţi, chiar mai mult decât Toma.

Doar că lor li s-a arătat Domnul, pe când Toma lipsea. O tradiţie pioasă dă mărturie şi astăzi, mai ales prin vocea unor creştini din India, că Toma ar fi ieşit afară din casa unde „erau adunaţi ucenicii de frica iudeilor” (Ioan 20, 19) spre a cumpăra de mâncare pentru toţi. Ar fi fost singurul care şi-ar fi asumat, cu multă îndrăzneală, această ieşire. Încât mai degrabă ar fi meritat supranumele de „Curajosul”. Că a fost sau nu aşa, un lucru ştim sigur din Evanghelii: că Toma nu era de faţă când li S-a arătat Domnul pentru prima dată, după Înviere, ucenicilor, ci o săptămână mai târziu, dar tot acolo unde erau ucenicii adunaţi. Întrebarea care se ridică este: de ce nu i s-a arătat Domnul lui Toma acolo unde acesta era singur, de ce a aşteptat să vină alături de ceilalţi zece? Şi o alta: ce avem de înţeles noi din modul în care Se face cunoscut El după Înviere ucenicilor (inclusiv femeilor mironosiţe)?

În cea de a doua dintre Evangheliile sinoptice găsim un rezumat al acestor apariţii minunate ale lui Iisus Cel înviat: „Şi înviind dimineaţa, în ziua cea dintâi a săptămânii (duminică) El s-a arătat întâi Mariei Magdalena, din care scosese şapte demoni. Aceea, mergând, a vestit pe cei ce fuseseră cu El şi care se tânguiau şi plângeau. Şi ei, auzind că este viu şi că a fost văzut de ea, n-au crezut. După aceea, S-a arătat în alt chip, la doi dintre ei, care mergeau la o ţarină. Şi aceia, mergând, au vestit celorlalţi, dar nici pe ei nu i-au crezut. La urmă, pe când cei unsprezece şedeau la masă, li S-a arătat şi i-a mustrat pentru necredinţa şi împietrirea inimii lor, căci n-au crezut pe cei ce-L văzuseră înviat” (Marcu 16, 9-14).

Sfânta Tradiţie ne spune că prima dată i S-ar fi arătat Maicii Sale. Aşa a şi fost firesc, se cuvenea ca, aşa cum Eva a primit prima şi cuvântul satanei, şi blestemul la alungarea din rai, tot aşa Eva cea nouă să primească mai întâi încredinţarea că Fiul său, Iisus, a înviat cu trupul din morţi. A fost trecut sub tăcere acest lucru de către toţi cei patru evanghelişti tocmai din dorinţa de a nu crea suspiciuni, invocându-se mărturia unei Mame despre învierea Fiului său. Însă, dincolo de acest fapt neconsemnat decât de Sfânta Tradiţie, în Evanghelii citim că Maria Magdalena L-a întâlnit singură pe Domnul, ca şi, apoi, toate femeile mironosiţe ce alergaseră cu miruri (Cf. Matei 28, 9; Marcu 16, 1; Luca 23, 56 şi 24, 1). Dar Toma nu L-a putut vedea decât atunci când erau de faţă şi ceilalţi ucenici. De asemenea, la doi dintre ucenici, Luca şi Cleopa, li S-a arătat Iisus, dar fără a Se lăsa cunoscut de către ei până când le-a împărţit lor pâinea euharistică. Însă, imediat ce li S-a făcut cunoscut, El S-a şi făcut nevăzut (Cf. Luca 24, 13-32). Asta înseamnă că numai celor care au îndrăznit să-L caute la mormânt, care au riscat de dragul de a face cele rânduite pentru trupul Celui pe Care-L credeau mort, adică mironosiţelor, li S-a arătat mai întâi, chiar şi în solitudine (cazul Mariei Magdalena). Ceilalţi au aflat ulterior, dar nu L-au întâlnit pe Hristos, mai întâi, decât în comunitatea alcătuită din măcar doi ucenici.

Altfel spus, Fiul lui Dumnezeu se arată direct şi la nivel personal celor care-şi înving toate fricile şi-L caută pe Dânsul cu multă credinţă şi cu dragoste. Ceilalţi au şansa de a-L întâlni, dar mai întâi în comunitate. Cuvântul rostit de Mântuitorul, cum că „acolo unde sunt doi sau trei, adunaţi în numele Meu, acolo sunt şi eu în mijlocul lor” (Matei 18, 20) capătă, în această lumină, şi alte valenţe. Înţelegem că Hristos Domnul se poate arăta sau revela în chip nemijlocit, la nivel personal, dar că, atunci când constatăm că noi nu suntem pregătiţi pentru aceasta, fiind prizonierii multor frici sau ai necredinţei, avem şansa de a-L întâlni în comunitatea Bisericii: în comuniunea euharistică (precum Luca şi Cleopa), precum şi în toată rugăciunea de obşte (precum cei zece, apoi cei unsprezece apostoli). Tocmai de aceea e greşit a accentua până la exclusivism rugăciunea şi trăirea personală; e nevoie ca, întotdeauna, să facem loc şi celei din comunitatea credincioşilor. Aşa se explică de ce mulţi dintre cei ce nu pot crede, care sunt măcinaţi de multe îndoieli, nu se pot ruga deloc acasă, dar se întăresc mult duhovniceşte în momentul în care participă la rugăciunea din biserică, cu precădere la Sfânta Liturghie. Mai ales după înălţarea Domnului Iisus la cer, la 40 de zile de la învierea Sa cu trupul, cei ce făceau parte din Biserica Sa se adunau zilnic în templu şi în casa unde se frângea pâinea euharistică (Faptele Apostolilor 2, 46). Asta i-a întărit în credinţă şi a făcut posibilă primirea harului Duhului Sfânt la Cincizecime, aceasta ne este şi nouă, creştinilor de azi, model şi ideal, îndemn şi întărire în credinţă.

pr. Constantin Sturzu

Sursa: doxologia.ro

.

Despre autor

pr. Constantin Sturzu pr. Constantin Sturzu

Senior editor
170 articole postate
Publica din 25 Iunie 2013

Pe aceeaşi temă

20 Aprilie 2015

Vizualizari: 2533

Voteaza:

In spaima sau in necredinta te mai poti intalni cu Hristos? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact