Imnul Intampinarii Domnului - Nu pricep, Curata

Imnul Intampinarii Domnului - Nu pricep, Curata

Imnul “Nu pricep, Curata”, cantat la Utrenia Intampinarii Domnului, constituie, alaturi de Prohodul Mantuitorului, una dintre cele mai cunoscute si indragite cantari de cult din bisericile noastre. Popularitatea aparte a celor doua imne poate fi inteleasa din doua perspective, teologica si muzicala, ce se intrepatrund.

Pe de-o parte, fiecare din ele este purtatoarea unui mesaj teologic aparte, in cazul de fata, al teologiei praznicului Intampinarii Domnului. Pe de alta, cele doua imne au in comun faptul de a fi singurele cantari traduse din limba greaca, general cunoscute, ce pastreaza fidel metrica (numarul silabelor si pozitia accentelor) originalului. Acest fapt face ca fiecare stih al cantarii sa poata fi usor de invatat si interpretat.

“Nu pricep, Curata”:  semnificatii teologice

Praznicul Intampinarii Domnului, sarbatorit pe 2 februarie, ne face partasi acelui eveniment biblic in care Sfanta Fecioara Maria, conformandu-se Legii (Lev. XII, 8), a mers la templul din Ierusalim, la 40 de zile dupa nasterea Domnului, pentru curatirea ei. Pruncul Hristos a fost intampinat si tinut in brate de batranul si dreptul Simeon (Luca II, 22 ).

In general, imnografia acestui praznic, si indeosebi cantarea "Nu pricep, Curata”, subliniaza faptul ca Mantuitorul Iisus Hristos este vestit in templul din Ierusalim ca Mesia, Fiul lui Dumnezeu, Cel mult-asteptat. Mantuitorul Iisus Hristos, numit odinioara Cel vechi de zile, vine ca un "Prunc tanar", cu o putere de a innoi nu numai legea veche, ci intreaga zidire.

Cantarea "Nu pricep curata" prezinta in imagini deosebite momentul intalnirii dintre Hristos si Dreptul Simeon. Intemeindu-se pe contrastul dintre tineretea Mantuitorului si batranetea lui Simeon, imnograful prezinta aceasta intalnire dintre Mantuitorul si Simeon ca o intalnire dintre Legea Noua, Noul Testament si Legea Veche, Vechiul Testament. Legea veche este legea care imbatraneste asteptand harul, asteptand venirea harului.

In aceste stihuri, Simeon este infatisat zicand: "Lumineaza-mi sufletul si lumina de simtit". Totodata acestea exprima nevoia de avea toate puterile noastre, fizice si duhovnicesti, luminate de Duhul Sfant pentru a-L cunoaste si vesti pe Dumnezeu.

“Nu pricep, Curata” : perspectiva muzical-liturgica

Din punct de vedere liturgic, stihurile ce compun cantarea "Nu pricep, Curata", se regasesc in cadrul Cantarii a IX-a a Canonului Intampinarii Domnului. La Praznicele imparatesti inchinate Mantuitorului Hristos, pentru a se cinsti in chip deosebit sarbatoarea respectiva, Biserica a renuntat la troparul Ceea ce esti mai cinstita. In locul acestor cantari au fost compuse niste stihuri speciale numite "Megalinarii" sau "Marimuri", pentru ca s-a pastrat inceputul de la Cantarea Maicii Domnului (Mareste sufletul meu...), dar s-a continuat cu un text de lauda sau explicativ pentru sarbatoarea in cauza. La Intampinarea Domnului, Biserica, prin imnografii ei, a compus aceasta minunata cantare, care are primul stih asa: "Nu pricep, Curata, nici ingerii, nici oamenii, Maica si Fecioara, ce in tine s-a savarsit".

In forma pe care o avem in prezent, cantarea a fost alcatuita de catre Dimitrie Suceveanu, in anul 1848, la Iasi. Din punct de vedere al textului, cantarea nu respecta intru totul originalul grec, urmarindu-se mai mult pastrarea metricii bizantine. Cu timpul, cantarea "Nu pricep, Curata" a mai fost retiparita de Nectarie, Protopsaltul Sfantului Munte Athos, in anul 1889, cu acelasi ritm ca la Dimitrie Suceveanu, dar cu o line melodica diferita. In limba greaca, initiala fiecarui vers al cantarii "Nu pricep, Curata" formeaza pe verticala un acrostih care este asezat in ordine alfabetica.

Acest imn mai poarta numele de "Leganusul", pentru ca, in vechime, dar si in prezent la unele manastiri (in special cele din Muntele Athos) se leagana policandrele din biserica.

"Nu pricep, Curata"

Nu pricep, Curata * nici ingerii, nici oamenii * Maica si Fecioara * ce in tine s-a savarsit.

In maini tine Simeon * batranul, imbratisat, * pe al legii Facator * si Stapanul tuturor.

Ziditorul pe Adam * ca sa mantuiasca vrand, * in curatul pantece * il salaslui pe el.

Neamul tot cel omenesc * Curata te fericim * cu credinta te slavim * o Maica lui Dumnezeu.

Veniti, pre Hristos vedeti, * pe Stapanul tuturor, * pe Acesta Simeon * il si poarta in locas.

Cel ce cauti spre pamant * si el se cutremura * cum sezi in maini de batran * cum bratele Lui Te tin.

Traind inca Simeon * pana pre Hristos vazu, * catre Dansul a strigat: * slobozeste-ma acum.

Cleste tainic prorocit * ce in pantecele tau * pe carbunele Hristos * porti fara de ardere.

A se face om voind * mai intaiul Dumnezeu * se aduce in lacas * de zilele patruzeci.

Ca din cer S-a pogorat * a toate Stapan fiind * pe Acesta Simeon * preotul il primi.

Lumineaza-mi sufletul * si lumina de simtit, * ca vazand curat pe Dumnezeu * sa-L vestesc la toti.

Maica si Fecioara * tu curata ce tanar Prunc * in Biserica aduci * pe bratele lui Simeon.

Slobozire Tie cer * acum Ziditorule * ca Hristoase Te vazui * raza mantuielnica.

Cel de slujitori de sus * cu cutremur ascultat * astazi insa Simeon * in maini Il imbratisa.

Slava …

Cel din fire singurit * si in Fete trei unit * sa pazesti pe robii tai * pe cei ce in tine cred.

Si acum...

Maica a lui Dumnezeu * nadejdea crestinilor * sa pazesti pe toti cei ce * in tine nadajduiesc.

Radu Alexandru

31 Ianuarie 2017

Vizualizari: 26803

Voteaza:

5.00 / 5 din 8 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact