Intampinarea Domnului in iconografie

Intampinarea Domnului  in iconografie Mareste imaginea.

Intampinarea Domnului in iconografie

 

Intampinarea Domnului, care se praznuieste pe 2 februarie, este descrisa astfel:
In centrul compozitiei, in partea stanga sau in dreapta, se afla un baldachin, iar sub el o Sfanta Masa. Acesta este modul simplu, schematic, de a reprezenta un templu. Maica Domnului se apropie de dreptul Simeon, care se afla in fata Sfintei Mese sau intr-o latura a ei. Ea il tine pe Pruncul Hristos in brate si i-L intinde lui Simeon. Iconarii vechi, care aveau o intelegere mai profunda a principiilor iconografice decat cei moderni, il reprezentau pe Hristos - cea mai importanta figura din aceasta scena -in centru sau aproape de centru. Aceasta, dupa principiul perspectivei psihologice. Observam ca acest principiu exista si in mozaicul de secol XI al Bisericii Hosios Lukas din Boetia.

Intampinarea Domnului

Pruncul nu este gol, ci imbracat. Uneori, Simeon apare descris cu Pruncul in brate. Dreptul Simeon este batran, are parul lung si o expresie de cutremurare, privind la Prunc sau tinandu-L in brate. Expresia chipului lui Simeon aminteste de cuvintele pe care Sfantul Evanghelist Luca i le atribuie: "Acum slobozeste pe robul Tau, Stapane, dupa cuvantul Tau, in pace" (Le. 2, 29)

Maica Domnului este infatisata tanara. Daca nu tine Pruncul in brate, caci i L-a dat lui Simeon, mana ei dreapta sta intinsa intr-un gest de rugaciune.

In spatele Maicii Domnului sta, cucernic, dreptul Iosif, tinand in faldul vesmantului sau, intr-o colivie, doua turturele pe care le aduce la templu, dupa Legea mozaica.

In unele reprezentari ale acestui eveniment, in spatele lui Iosif sau in spatele lui Simeon, ori intre Maica Domnului si Iosif, se afla prorocita Ana, fiica lui Fanuel. Ana L-a slujit pe Dumnezeu in templu din tineretea ei "in post si in rugaciuni" (Lc. 2, 37). Conform relatarii despre ea din Evanghelia dupa Luca, Ana este infatisasata ca o femeie batrana. Tine in mana un filacter desfasurat pe care sta scris: "Pruncul a intarit cerul si pamantul"

Toate persoanele mentionate - Hristos, Maica Domnului, Iosif si Ana - sunt reprezentate cu aureole. Icoana poarta inscriptia: "Aducerea lui Hristos la templu".

Aducerea lui Hristos la templu este descrisa pe larg de Sfantul Luca, 2,22-38, astfel:

"Si cand s-au implinit zilele curatirii lor, dupa legea lui Moise, L-au adus pe Prunc la Ierusalim, ca sa-L puna inaintea Domnului, precum este scris in Legea Domnului, ca orice intai-nascut de parte barbateasca sa fie inchinat Domnului, si sa dea jertfa, precum s-a zis in Legea Domnului, o pereche de turturele sau doi pui de porumbel. Si iata era un om in Ierusalim, cu numele Simeon; si omul acesta era drept si temator de Dumnezeu, asteptand mangaierea lui Israel, si Duhul Sfant era asupra lui. Si lui i se vestise de catre Duhul Sfant ca nu va vedea moartea pana ce nu va vedea pe Hristosul Domnului. Si din indemnul Duhului a venit la templu; si cand parintii au adus inauntru pe Pruncul Iisus, ca sa faca pentru El dupa obiceiul Legii, el L-a primit in bratele sale si a binecuvantat pe Dumnezeu si a zis: "Acum slobozeste pe robul Tau, Stapane, dupa cuvantul Tau, in pace, ca ochii mei vazura mantuirea Ta, pe care ai gatit-o inaintea fetei tuturor popoarelor, lumina spre descoperirea neamurilor si slava poporului Tau Israel". Iar losif si mama Lui se mirau de ceea ce se vorbea despre Prunc. Si i-a binecuvantat Simeon si a zis catre Maria, mama Lui: "Iata, Acesta este pus spre caderea si spre ridicarea multora din Israel si ca un semn care va starni impotriviri Si prin sufletul tau va trece sabie, ca sa se descopere gandurile din multe inimi". Si era si Ana prorocita, fiica lui Panuel, din semintia lui Aser, ajunsa la adanci batranete si care traise cu barbatul ei sapte ani de la fecioria sa. Si ea era vaduva, in varsta de optzeci si patru de ani, si nu se departa de tftnplu, slujind noaptea si ziua in post si in rugaciuni. Si venind ea in acel ceas, lauda pe Dumnezeu si vorbea despre Prunc tuturor celor ce asteptau mantuire in Ierusalim."

In vechile biserici cu turla, Aducem lui Hristos la Templu se afla, de obicei, in aceeasi absida cu Nasterea - cea sudica -, pe latura ei vestica.

Troparul (apolytikion) care se canta pe 2 februarie, atunci cand se praznuieste acest eveniment, il reda astfel:

"Bucura-te cea plina de dar, Nascatoare de Dumnezeu Fecioara, ca din tine a rasarit Soarele Dreptatii, Hristos Dumnezeul nostru, luminand pe cel din intuneric: Veseleste-te si tu, batranule drepte, cel ce ai primit in brate pe slobozitorul sufletelor noastre. Cel ce ne-a daruit noua si inviere" (Tropar, glas V.

Acest tropar ofera o descriere mult mai simpla a Aducerii lui Hristos la templu decat icoana sau Evanghelia. Nu pomeneste despre dreptul Iosif sau despre prorocita Ana; vorbeste numai despre cele trei persoane principale: Hristos, Maica Domnului si "batranul drept" Simeon.

Una dintre Marimurile care se canta tot in acea zi il mentioneaza si ea numai pe cei trei. Dar face referire si la templu:

"Astazi sfintita Maica si cea mai inalta decat Biserica, la Biserica a venit, aratand lumii pe Facatorul de lume si Datatorul Legii, pe Care si in brate primindu-L batranul Simeon, bucurandu-se, " strigat: "Acum slobozeste pe robul Tau, ca Te-am vazut pe Tine, mantuirea sufletelor noastre"."

Constantine Cavarnos

Pe aceeaşi temă

11 Mai 2012

Vizualizari: 7122

Voteaza:

Intampinarea Domnului in iconografie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE