Icoana Intampinarii Domnului

Icoana Intampinarii Domnului

Praznicul Intampinarii Domnului la Templul din Ierusalim de catre batranul Simeon si Prorocita Ana, este sarbatorit pe 2 februarie. Evenimentul este relatat in Evanghelia Sfantului Luca, capitolul 2, versetele 22-38. Hristos este adus la Templu de Maica Domnului si Dreptul Iosif.

Primele reprezentari ale acestui praznic se pastreaza pe mozaicul de la Basilica „Santa Maria Maggiore“ din Roma (secolul al V-lea) si pe relicvarul din Muzeul Lateran (secolele V-VI). Icoana sarbatorii ne dezvaluie patru personaje grupate in jurul Pruncului Iisus. Pruncul nu apare infasat, ci imbracat in tunica, iar cu mana binecuvinteaza.
Toate scenele ni-l prezinta pe Pruncul Hristos fie purtat pe brate de Maica Sa, in gestul oferirii catre dreptul Simeon, fie tinut in brate de batranul proroc. Dar, potrivit stihirei de la vecernie, Domnul graieste tainic: „nu batranul Ma tine pe Mine, ci Eu il tin pe el, pentru ca el Imi cere iertare“ (Stihira la Vecernie).

Dreptul Simeon Il primeste pe Mantuitorul rostind urmatoarea rugaciune: „Acum, slobozeste pe robul Tau, Stapane, dupa cuvantul Tau, in pace, ca vazura ochii mei mantuirea Ta, pe care ai gatit-o inaintea fetii tuturor popoarelor; lumina spre descoperirea neamurilor si slava poporului Tau, Israel“ (Luca 2, 29-32). Aceasta rugaciune este citita de fiecare data la slujba vecerniei.

Din respect si veneratie pentru Fiul lui Dumnezeu, Simeon are mainile acoperite cu vesmantul pe care il poarta asa cum il au si ingerii in icoana Botezului. A profetit despre Pruncul Iisus Care a fost adus la templu, ca va fi ‹‹pus spre caderea si ridicarea multora si ca semn care va starni multe impotriviri››, iar Maicii Domnului ii spune: “Prin sufletul tau va trece sabie pentru ca sa se descopere gandurile din multe inimi”. Cu alte cuvinte, Dreptul Simeon face o profetie despre taina Crucii lui Hristos, despre suferintele Lui, dar si despre suferinta mamei Sale, Fecioara Maria, care va vedea cu ochii sai pe Fiul sau rastignit si omorat.

Dreptul Iosif poarta in mainile sale doi pui de porumbel. Amintim ca in acest moment se facea si curatirea mamei, prin aducere de jertfa a unui miel ca ardere-de-tot si a unui porumbel ca jertfa pentru pacat, in cazul familiilor bogate sau a doi porumbei - unul pentru ardere-de-tot si altul jertfa pentru pacat, in cazul celor saraci. Felul in care Dreptul Iosif tine cei doi porumbei exprima faptul ca pasarile nu ar mai fi de folos pentru jertfa. De altfel, Fecioara Maria se invrednicise sa-L nasca pe Fiul lui Dumnezeu intrupat si ea nu avea nevoie de purificare rituala. Insa, ea din smerenie se supune acestor randuieli.

In icoana Intampinarii Domnului apare si Sfanta Ana prorocita, fiica lui Fanuel, care tine in mana un filacter deschis, pe care sta scris: Pruncul Acesta a facut cerul si pamantul. Ana L-a slujit pe Dumnezeu in templu din tineretea ei "in post si in rugaciuni" (Lc. 2, 37). Ea reprezinta poporul dreptcredincios care sta aproape de Biserica si petrece noaptea si ziua in post si rugaciune, semn ca asteptarea sau intalnirea cu Dumnezeu se pregateste prin post si prin rugaciune.

Sursa: CrestinOrtodox.ro

Pe aceeaşi temă

01 Februarie 2017

Vizualizari: 8294

Voteaza:

Icoana Intampinarii Domnului 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Andrei PanaitPostat la 2017-02-01 10:09

    Prima mențiune documentară este cea din memorialul de călătorie al Pelerinei Egeria care ia parte la această sărbătoare în Ierusalim în ani 382 și 384, numind-o „Quadragesemae de ephifania”, întrucât, atunci, la Ierusalim, Nașterea Domnului se serba o dată cu Botezul Domnului. Întâmpinarea Domnului era sărbătorită la 40 de zile după Epifanie, adică la 14 februarie. De asemenea, de la Sfântul Ioan Gură de Aur avem o omilie la sărbătoarea „curățirii Mariei”. Începând cu anul 494 este sărbătorită și la Roma înlocuind astfel vechea sărbătoarea păgână a lupercariilor închinată zeului Pan, supranumit „Lupercus”. În Antiohia, a fost serbată în timpul domniei împăratului Iustin I (526), iar generalizarea ei în răsărit s-a făcut în cursul secolului a VI-lea, începând din anul 534, când împăratul Iustinian a schimbat data sărbătorii de la 14 februarie la 2 februarie (40 de zile socotite de la 25 decembrie, noua dată a serbării Nașterii Domnului).

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact