Tema Invierii Domnului in cartea Cerurile Oltului

Tema Invierii Domnului in cartea Cerurile Oltului

Tema învierii Domnului este o temă dragă Mitropolitului Bartolomeu. Ea fiind baza fundamentală a credinţei noastre întru Hristos, după cum remarcă istoricul şi savantul Mircea Eliade, în cartea sa Istoria credinţelor şi ideilor religioase, vol. II.

Invierea Domnului este pentru noi, oamenii, cea mai mare minune sau cel mai mare eveniment dintre câte pot fi pe pământ, chiar dacă unii teologii sunt de părere că întruparea Logosului şi venirea Lui în istorie ar putea fi socotită cea mai mare minune. Aceasta pentru că prin întrupare necrezutul devine crezut, nevăzutul devine văzut, iar istoria umanităţii se împarte în două.

Invierea este mare minune mai ales pentru faptul că ne descoperă taina veacului ce va să vie, prin Trupul lui Hristos cel înviat, începutul veacului viitor şi veşnic.

Mai mult, întregul edificiu al credinţei noastre este temeluit sau întemeiat pe Persoana şi învăţătura (Evanghelia) Mântuitorului Iisus Hristos, Cel întrupat, trăitor pe pământ fără de păcat, făcător de minuni, propovăduitor ca nimeni altul, totuşi răstignit, mort pe cruce, înviat întru slavă, care apoi S-a înălţat la cer, de-a dreapta puterii şi slavei părinteşti.

De aceea, pentru noi, învierea Domnului este un izvor nesfârşit de bucurie, de nădejde, de lumină şi de putere, iar modul în care Mitropolitul Bartolomeu abordează tema învierii Domnului este unul complex şi nuanţat.

Pe de o parte, el continuă tradiţia marilor exegeţi, predicatori şi tâlcuitori ai textelor evanghelice, Ioan Gură de Aur, Epifanie de Salamina, Grigorie al Nyssei, Teofilact al Bulgariei, folosind în acelaşi timp mijloacele moderne ale literaturii, poeziei şi ştiinţei contemporane pentru punerea în lumină şi limpezirea deplină a adevărului învierii lui Hristos. El foloseşte, de asemeni, mijloace polemice, apologetice împotriva falselor teorii, care infirmă sau întunecă adevărul învierii.

Citind ani de-a rândul cuvântările pastorale la Praznicul învierii Domnului scrise de către Mitropolitul Bartolomeu, cuprinse mai apoi în volumul Cartea deschisă a împărăţiei. De la Betleemul Naşterii la Ierusalimul învierii1, sau ascultând din înregistrări scurtele cuvântări rostite la Catedrala din Cluj în noaptea de înviere, putem spune că ele se constituie nu doar într-o adâncă şi complexă exegeză a momentului învierii, ci şi într-o mărturisire de credinţă a învierii lui Hristos în lumea actuală, cu articulaţii, legături şi trimiteri directe la angoasa lumii, la suferinţele şi zbaterile ei. Scrierile şi cuvântările Mitropolitului Bartolomeu referitoare la tema învierii lui Hristos au umplut un gol important în literatura teologică şi omiletică contemporană, răspunzând în acelaşi timp multor frământări sufleteşti omeneşti, risipind şi luminând multe nedumeriri, neînţelesuri şi dileme ale societăţii şi lumii contemporane.

Ele îşi găsesc într-o oarecare măsură echivalentul, pe linie teologică şi exegetică, în tâlcuirile exhaustive scrise de către Mitropolitul Hierotheos Vlachos, Predici la marile sărbători2, iar pe linie demonstrativ-apologetică într-o carte de suflet a părintelui Tudor Daniil Sandu de la Rarău, poetul şi martirul sfârşit la Aiud, în volumul său apărut postum: Hristos a înviat! Adevărat a înviat! Adeverirea învierii Domnului Iisus Hristos3.

Ceea ce aduce în plus Mitropolitul Bartolomeu este articularea şi implementarea adevărului învierii în viaţa cotidiană a creştinului, ca mărturisire de credinţă şi izvor de nesfârşită bucurie.

In cartea Cerurile Oltului4, tema învierii Domnului apare la pagina 204. Interesantul lor dialog, comentează o frescă a Pogorârii în iad din biserica Mănăstirii Clocociov.
Ea vine după un excelent comentariu intitulat Dinamica Botezului, pe marginea unei fresce din biserica-bolniţă a Brâncovenilor, în care este reliefată ştergerea zapisului păcatului strămoşesc adamic.

Hristos, Cuvântul întrupat, în timpul Botezului de la Iordan, calcă acea piatră, dar mai mult, şi.razele Duhului Sfânt coborât peste Hristos o străpung. Astfel, prin voia Tatălui, lucrarea Fiului şi puterea Duhului, zapisul păcatului strămoşesc este şters.

Intr-un mod constant, Mitropolitul Bartolomeu aminteşte în cuvântările şi scrierile sale că Invierea Domnului Iisus Hristos începe în iad, aşa cum este reprezentată în erminia icoanei ortodoxe.

Momentul nu se bucură de o popularitate biblică, singurul argument fiind în întâia Epistolă Sobornicească a Sfântului Apostol Petru, capitolul 3, versetul 19. Astfel, Mitropolitul Bartolomeu argumentează comentariul său, aducând în sprijin o afirmaţie a marelui teolog părintele Dumitru Stăniloae şi invocând texte imnografice: „Porţile iadului le-ai sfărâmat, Doamne”, stihiră a Vecerniei glasului al patrulea. „Pogorâtu-Te-ai întru cele mai de jos ale pământului şi ai sfărâmat încuietorile cele veşnice cere-i ţineau pe cei legaţi, Hristoase”. Sau texte şi rugăciuni liturgice precum: „In mormânt cu trupul, în iad cu sufletul, ca un Dumnezeu în rai cu tâlharul şi pe scaun împreună cu Tatăl şi cu Duhul ai fost, Hristoase, pe toate umplându-le, Cela ce eşti necuprins”.

Invierea, scrie Mitropolitul Bartolomeu, nu este o mişcare în sine, ci un act operativ. Iconografia, scrie mai departe, îl înfăţişează pe Hristos pogorât undeva subteran, sub nivelul colinelor din preajmă, dar nu liniştit ca în scena Botezului, ci viguros, dinamic, biruitor, cu tălpile pe porţile de aramă ale iadului sfărâmate. Din două morminte îi ridică de mână pe Adam şi pe Eva, eliberaţi acum din lunga lor aşteptare. In timp ce Ioan Botezătorul Il arată - ca odinioară: „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii!”, drepţii Vechiului Testament, de-o parte şi de alta, mântuiţi şi ei, II contemplă.

Dedesubt, diavolul zace legat în lanţuri, sub stăpânirea unui înger, care, în cazul nostru, îl tine de coarne, ca un semn că Belzebut nu mai are nici o putere, iar neputinţa lui e veselia celor eliberaţi. Scena e ceâ mai autentică reprezentare a învierii Domnului şi nu o găsim numai în fresce, ci şi în numeroase ferecături ale Evangheliei, pe coperta din fată.

In reprezentările occidentale, icoana sau tabloul învierii arată un Iisus Hristos biruitor, în veşminte albe, strălucitoare, cu mâna dreaptă binecuvintează, iar în mâna stângă ţine un steag cu cruce de aur, întru bucuria celor doi îngeri de alături şi spaima ostaşilor ce-L străjuiseră, căzuţi cu feţele la pământ.

Mitropolitul Bartolomeu face o analiză teologică profundă, logică, raţională şi folositor duhovnicească, referitor la cele două reprezentări.

Dacă tabloul occidental se referă la Hristos şi îl angajează numai pe El, scrie el, icoana ortodoxă reprezintă un act de intercesiune. De aici o întreagă gândire teologică şi antropologică, dezvoltată în Răsăritul ortodox rămas teocentric şi hristocentric. In Apusul catolic şi protestant, aşa cum arată reprezentarea, accentul cade mai mult pe om, de unde numeroasele curente de gândire teologică şi filosofică antropocentrică. Icoana ortodoxă a Pogorârii în iad arată actul mântuitor al lui Hristos, Care, prin jertfa şi moartea Sa, eliberează neamul omenesc din robia diavolului, realizând astfel împăcarea omului cu Dumnezeu, învierea este tocmai această eliberare, împăcare cu Dumnezeu şi înălţare a neamului omenesc la o viaţă duhovnicească, căci Hristos, aşa cum nu a făcut nimic pe pământ pentru Sine, învierea din morţi cu atât mai mult nu o face pentru Sine, ci pentru oameni, ca o arvună, dar şi ca izvor al învierii lor.

Arhimandrit Andrei Coroian

Fragment din cartea "Şapte binecuvântări lăsate de Mitropolitul Bartolomeu Anania", Editura Lumea Credintei

Cumpara cartea "Şapte binecuvântări lăsate de Mitropolitul Bartolomeu Anania"

Note:

1 Bartolomeu Valeriu Anania, Cartea deschisă a împărăţiei. De la Betleemul Naşterii la Ierusalimul învierii, Ed. Polirom, Iaşi, 2011.
2 Hierotheos Vlachos, Predici la marile sărbători, Ed. Cartea Ortodoxă, Galaţi, 2004.
3 Daniil Sandu Tudor, Hristos a înviat! Adevărat a înviat! Adeverirea învierii Domnului Iisus Hristos, Ed. Cartea Ortodoxă, Alexandria, 2012.
4 Bartolomeu Valeriu Anania, Cerurile Oltului, Ed. Episcopiei Râmnicului şi Argeşului, Râmnicu Vâlcea, 1990.

08 Aprilie 2021

Vizualizari: 1824

Voteaza:

Tema Invierii Domnului in cartea Cerurile Oltului 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact