Ce este, de fapt, Biserica?

Ce este, de fapt, Biserica? Mareste imaginea.

Sarbatoarea Rusaliilor, a pogorarii Sfantului Duh, semnifica, simplu spus, momentul fondator al Bisericii lui Hristos. Evenimentul care a deschis o perspectiva fundamental altfel, chiar daca s-a bazat pe premize cunoscute. Motiv sa ne intrebam ce este, de fapt, Biserica? 

Mergand pe firul textului biblic, vedem cum relatarea din Faptele Apostolilor pune un dublu accent. Pe de o parte, lucrarea Sfantului Duh are efectul lingvistic surprinzator al vorbirii pe intelesul multitudinii de etnii reprezentate in acele zile la Ierusalim: de la evreii locului la cei veniti din diaspora, care practicau limbile tarilor gazda, la romani, greci, parti si arabi. Babel convertit, Rusaliile reprezinta restaurarea unitatii de mesaj in ciuda diversitatii receptorilor.

Un exercitiu de globalizare avant la lettre. Evident, nu lipsesc ironiile si contestatiile, unii spunand pur si simplu ca apostolii sunt beti. Majoritatea insa trece de la uimire la minunare. Pe de alta parte, luand cuvantul ca lider de varsta al colegiului apostolic, Petru face o demonstratie la capatul careia se desprinde adevaratul sens al fondarii Bisericii. Concret, interpretand mesajul profetiilor din Vechiul Testament, apostolul arata ca prin Hristos se implinesc cele deja stiute. Altfel spus, Biserica nu este ceva neanuntat si nebanuit, ci o realitate maturizata la capatul unei indelungate si rabdatoare pedagogii a lui Dumnezeu cu poporul ales. Iata motivul pentru care nu Intruparea, ci deslusirea la cincizeci de zile dupa Inviere este clipa cu adevarat institutiva a Bisericii. Pe scurt, a fi de partea lui Hristos inseamna a fi consecvent cu o istorie inceputa cu mult timp in urma, a merge pana la capat, pana la ultima consecinta. Ce pot spune toate acestea comunitatii actuale de credinta? Cel putin doua lucruri. In primul rand, Biserica se face din prima clipa inteleasa, chiar daca vine spre oameni de culturi si mentalitati diferite. A fi in Biserica echivaleaza asadar cu a intelege si a fi inteles. Descoperindu-se pe Sine atat de mult, pana la nasterea ca om, Dumnezeu poate fi, altminteri decat inainte, un partener de dialog. Suntem inca departe de limba de lemn, de comunicatele inveninate, de predicile insipide, de triumfalisme si rapoarte seci. Soliditatea constructiei spirituale si teologice a Bisericii lui Hristos se vede in efortul de a dezvalui, de a inlocui ezoterismul cu exoterismul. Crestinul autentic este un om cu mintea limpede, comunicand ca atare. In al doilea rand, riscand sa repet locuri comune, momentul rusalic scoate in evidenta ca unicul cap al Bisericii este Hristos. Motiv sa fim foarte circumspecti fata de orice tendinta sectara, care reclama accesul pe alta cale la acelasi Domn, dar si fata de centralisme institutionale, identificari interesate cu Biserica, patologii culminand in dezgustatoare forme ale cultului personalitatii. Adica in tot atatea maniere de negare a centralitatii lui Hristos in propria Sa Biserica. Macar si de aceea Rusaliile reprezinta o sarbatoare cumva incomoda: aduce aminte slujitorilor in numele lui Hristos ca nu se pot comporta ca si cum Acesta ar fi absent.

Radu Preda

Sursa: teologia-sociala.ro

.

Despre autor

Radu Preda Radu Preda

Senior editor
86 articole postate
Publica din 29 Aprilie 2024

Pe aceeaşi temă

26 Iunie 2013

Vizualizari: 2628

Voteaza:

Ce este, de fapt, Biserica? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE